Cifra de afaceri Lavazza este în creștere cu 17,6% față de 2021
Reading Time: 4 minuteGrupul Lavazza și-a anunțat rezultatele financiare pentru 2022, dar și finalizarea achiziției companiei franceze de cafea MaxiCoffee, operațiune raportată pentru prima dată pe 28 noiembrie 2022. În ceea ce privește performanța operațională, Grupul Lavazza a raportat rezultate pozitive și profitabilitate în linie cu tendința anului precedent, în ciuda scenariului macroeconomic deosebit de complex. Acesta a determinat o creștere bruscă a prețului, nu numai la cafeaua sub formă de materie primă, ci și la ambalaje, energie, gaz, servicii de logistică și transport de marfă, precum și aprecierea dolarului american. Marja comercială a fost susținută de o creștere a vânzărilor, gestionarea atentă a prețurilor de listă și monitorizarea atentă a costurilor de operare.
Grupul a ales să absoarbă o parte substanțială din creșterea costurilor și să transfere doar o parte din aceasta către consumatori. Această decizie a fost răsplătită de o creștere a vânzărilor în toate zonele geografice, cu performanțe de volum peste tendința pieței și performanțe valorice în linie cu rezultatele obținute anul trecut.
„Rezultatele din 2022 reprezintă un alt moment important pentru grupul nostru. În ciuda scenariului deosebit de dificil, am reușit să susținem creșterea cifrei de afaceri și să menținem profitabilitatea în linie cu anii precedenți. Acest lucru a fost posibil datorită unui efort uriaș, asumat,la toate nivelurile companiei, de a urmări o strategie de creștere la nivel internațional, precum și limitarea costurilor într-o situație extrem de complexă. În prezent, grupul dă o atenție deosebită creșterilor masive ale costurilor observate în cursul anului, care vor avea un impact semnificativîn anul 2023”, a declarat Antonio Baravalle, CEO al Grupului Lavazza.
În 2022, Grupul a raportat venituri de 2,7 miliarde de euro, reprezentând o creștere de +17,6% față de 2021.
Cifra de afaceri a crescut atât în zona de consum casnic, cât și pe cea de consum Out-Of-Home. Mai exact, pe segmentul Out-Of-Home, creșterea mai mare a cifrei de afaceri a fost determinată de efectul pozitiv al creșterii volumului (+26%). Segmentul de cafea boabe continuă să crească, dovedindu-se a fi cel mai dinamic de pe piață și anul trecut.
Privind cele 15 zone geografice principale în care Grupul își desfășoară activitatea, segmentul de cafea boabe a raportat o creștere cu +1,4% a cotei de piață față de 2021, în timp ce Grupul Lavazza a câștigat +1,5 puncte din cota de piață ca urmare a unei creșteri de 12% față de 2021.
Pe segmentul capsulelor de cafea, care rămâne cel mai competitiv, Grupul continuă să își implementeze planul de lansare pentru capsulele din aluminiu.
La nivel geografic, Grupul a raportat o creștere în valoare a canalului de vânzări pe segmentul Retail în Germania (+18,1%), Statele Unite (+14,1%) și Polonia (+28%). Italia și Franța au raportat, de asemenea, o creștere de 1,5% și, respectiv, 6,1% după scăderea înregistrată în 2021. Profitul EBITDA al Grupului se ridică la 309 milioane de euro, în linie cu cifra din 2021, de 312 milioane de euro, cu un profit EBITDA de 11,4%, comparativ cu 13,5% în 2020. Profitul EBIT a fost de 160 de milioane de euro, în linie cu cifra din 2021, de 164 de milioane de euro, cu un profit EBIT de 5,9% față de 2021.
Profitul net a fost de 95 de milioane de euro, comparativ cu 105 de milioane de euro anul trecut.
Poziția financiară netă la sfârșitul anului 2022 era de 136 milioane de euro, confirmând soliditatea financiară a Grupului. Tendința inflaționistă a avut un impact și asupra bilanțului, în special în ceea ce privește aprecierea stocurilor, care a dus fluxul de numerar operațional într-un teritoriu ușor negativ (-8 milioane de euro).
Grupul Lavazza continuă să integreze criteriile ESG (de mediu, sociale și de guvernare) ) în modelul său de afaceri. Pe de o parte, Lavazza a elaborat un program structurat de activități, menit să se implice în comunitățile în care își desfășoară activitatea și să genereze beneficii comune, creând un impact social, economic și de mediu pozitiv.
Grupul Lavazza se angajează, de asemenea, să acționeze împotriva schimbărilor climatice, având în vedere atingerea obiectivului impact zero din punct de vedere al emisiilor de carbon generate de-a lungul lanțului de producție, prin implementarea strategiei „“Roadmap to Zero””, de reducere și de compensare a emisiilor. Această strategie se bazează pe trei niveluri de acțiune: măsurarea impactului, planurile de reducere și planurile de compensare. La un nivel mai detaliat, Grupul continuă să implementeze „Sustainable Packaging Roadmap”, planul prin care își propune să facă întregul portofoliu de ambalaje reutilizabil, reciclabil sau compostabil până în 2025.
Ca și în anii precedenți, Grupul Lavazza își va publica din proprie inițiativă Raportul de Sustenabilitate în luna iunie, întocmit conform standardelor stabilite de Global Reporting Initiative- principalul etalon internațional de raportare privind eficiența măsurilor de sustenabilitate – și auditat de o entitate externă. Raportul de Sustenabilitate analizează impactul activităților desfășurate de Grup, fiind identificați patru piloni prioritari de sustenabilitate: Obiectivul 5 – Egalitatea de gen, Obiectivul 8 – Condiții decente de muncă și creștere economică, Obiectivul 12 – Consum și producție responsabile, Scopul 13 – Acțiune climatică.
În ceea ce privește Obiectivul 5, în 2022 Grupul Lavazza a continuat drumul pe care l-a început în 2020, cu lansarea programului Gap Free, o călătorie de transformare culturală pe termen mediu și lung, care are ca scop promovarea egalității de șanse. Scopul final este eliminarea tuturor formelor de discriminare și crearea unei organizații incluzive în care fiecare își poate exprima identitatea reală. La începutul anului 2023, Grupul a obținut primul nivel de certificare EDGE în Italia (Dividende economice pentru egalitatea de gen).
Revenind la alte evenimente importante din anul financiar 2022, la data de 28 decembrie 2022, organele fiscale au acordat companiei Lavazza statutul de Conformitate colaborativă, așa cum este prevăzut de Ordinul legislativ nr.128/2015, aplicabil din 2021. Aceasta recunoaște concentrarea de lungă durată a companiei asupra proceselor de conformare fiscală, care sunt statutate în Codul său de etică și strategie fiscală, precum și în evaluarea pozitivă făcută de către autoritățile fiscale asupra managementului intern al riscului fiscal și sistemuluide monitorizare.
În plus, la 31 martie 2023 a fost finalizată achiziția MaxiCoffee,după aprobarea primită de la autoritatea franceză pentru concurență, consum și lupta împotriva fraudei (DGCCRF) –. Divizia franceză, care numără aproximativ 1.500 de colaboratori, are o cifră de afaceri de aproximativ 300 de milioane de euro. Aceastavizează atât persoane fizice, cât și companii prin intermediul platformei de comerț electronic, printr-o rețea de 60 de agenții de vânzări din toată Franța, prin École du Café și prin magazinele sale tip concept-store. Platforma oferă o selecție de 8.000 de produse din peste 350 de mărci diferite de cafea (boabe, măcinată și capsule), plus o gamă largă de espressoare, aparate de cafea, râșnițe de cafea și accesorii.
„Prin această achiziție, continuăm strategia de a ne extinde la nivel internațional și de a consolida afacerea pe piețele cheie. MaxiCoffee va avea un management total separat și independent, menținându-și intact modelul de afaceri de succes”, a declarat Antonio Baravalle, CEO al Grupului Lavazza. Christophe Brancato, fondatorul MaxiCoffee Group, va continua să dețină o participație minoritară în companie. Acesta rămâne, de asemenea, președintele companiei franceze pentru a continua dezvoltarea modelului de afaceri, precum și relațiile deja consolidate cu clienții, consumatorii iubitori de cafea și furnizorii parteneri.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz