Cheltuielile pentru consum vor scădea cu peste 4.200 mld. $ la nivel global. Pierderile vor fi recuperate în 2021
Reading Time: 2 minuteAproape toate aspectele vieții noastre s-au schimbat semnificativ în ultimele șase luni, iar obiceiurile de consum nu fac excepție. Pandemia de COVID-19 a determinat consumatorii să-și reducă bugetele și să-și schimbe prioritățile privind cheltuielile pe care le fac.
În consecință, cheltuielile pentru consum vor scădea la nivel global cu 8,6% în acest an, până la circa 44.310 miliarde de dolari, conform datelor calculate de StockApps pe baza cifrelor și estimărilor făcute de Statista, FMI, ONU, Banca Mondială și Eurostat.
Impactul acestei scăderi va fi sever pentru economia globală, având în vedere că aceste cheltuieli pentru consum reprezintă aproape 70% din PIB la nivel global.
Înainte de pandemie, cheltuielile pentru consum erau pe un trend ascendent constant în ultimii cinci ani, ajungând anul trecut la peste 48.500 de miliarde de dolari, în creștere cu aproape 1.200 de miliarde de dolari față de 2018.
Anul acesta, însă, cifra va scădea cu peste 4.200 de miliarde de dolari, dar va reveni anul viitor la creștere, astfel că în 2021 se va reveni la un nivel similar cu cel din 2019, cheltuielile pentru consum urmând să atingă nivelul de 48.580 de miliarde de dolari la nivel global. În 2025, estimările vizează o creștere până aproape de nivelul de 66.000 de miliarde de dolari.
Potrivit datelor Statista, Elveția are cel mai mare nivel de cheltuieli pentru consum pe cap de locuitor, cu 40.000 de dolari în 2020, urmată de Luxembourg (aprox. 35.000 $/cap locuitor) și Islanda (aprox. 34.400 $/cap locuitor).
Cum și-au schimbat consumatorii comportamentul la cumpărături
Un sondaj realizat de McKinsey & Company a relevat o prudență sporită în rândul consumatorilor în legătură cu felul în care cheltuiesc banii în 2020, în condițiile în care mulți se confruntă cu scăderea veniturilor.
Timpul tot mai lung petrecut în casă a dus la creștere cheltuielilor pentru alimente, întreținerea locuinței și divertisment, în special în țări precum Brazilia, Africa de Sud și India, unde cheltuielile în domeniu au crescut cu 30%. În SUA, Marea Britanie, Germania și China, cheltuielile pentru alimente au crescut cu circa 15% în prima jumătate a acestui an.
Reversul medaliei îl reprezintă scăderea masivă a cheltuielilor pentru haine și accesorii, servicii, călătorii și transport. Respondenții din toate țările participante la sondajul citat au vorbit despre reduceri cuprinse între 20% și 50% pe aceste segmente.
Peste 60% dintre respondenți au încercat branduri noi sau au făcut cumpărături la alți retaileri decât de obicei, în special din motive legate de accesibilitate, preț și calitate. În China și SUA, peste 75% dintre consumatori au încercat cel puțin o nouă metodă de cumpărături și 60% dintre ei vor păstra acest obicei după pandemie. La polul opus se află japonezii, unde doar 33% dintre consumatori și-au schimbat obiceiurile de cumpărături.
Foto: © Viorelkurnosov – Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz