Cheia afacerilor la cheie
Reading Time: 3 minute<p> <strong>Piata amenajarilor “la cheie” pentru cladirile de birouri si nu numai ramane in continuare un business profitabil. Un studiu de caz excelent este Corporate Office Solutions.</strong><br /> <br /> V-ati intrebat vreodata cine este responsabil pentru decorul interior al unei sucursale de banca, pentru mocheta din biroul sefului sau pentru scaunul de la locul de munca pe care stati asezati zilnic? Desi fac parte din realitatea cotidiana, astfel de detalii nu ne atrag aproape niciodata atentia, in ciuda faptului ca peste tot in lume furnizarea acestui tip de servicii s-a convertit intr-un business cu traditie, dand nastere unei industrii extrem de dinamice inclusiv pe piata din Romania.<br /> <br /> Potentialul unei astfel de afaceri l-a intuit si Christophe Weller in urma cu 13 ani, cand a venit prima data in tara noastra pentru a pune bazele companiei Corporate Office Solutions (COS), importator exclusiv de mobilier Steelcase. Treptat, odata cu avantul economiei romanesti si implicit al sectorului imobiliar si al invaziei de cladiri de birouri, compania si-a extins portofoliul ajungand in prezent un jucator important pe piata amenajarilor “la cheie” pentru spatii de birouri. “Practic, noi facem tot ceea ce inseamna interior”, spune Christophe Weller, iar procesul se aplica oricarui tip de cladire (nu doar celor de birouri), indiferent ca vorbim despre spitale si clinici private, hoteluri sau scoli.<br /> <br /> De fapt, in prezent strategia de business a companiei consta in atragerea de contracte tocmai in zona din afara segmentului de birouri, un segment extrem de generos pana la debutul crizei, care aducea cam 85% din cifra de afaceri a companiei, dar pentru care perspectivele viitoare de crestere nu sunt prea roz. “Pe partea de birouri va fi mult mai rau in 2011, pentru ca sunt foarte putine proiecte noi ce urmeaza a fi dezvoltate, asta in timp ce in 2009-2010 au fost livrate proiecte din anii anteriori, tocmai de aceea vrem sa ne indepartam de zona aceasta si sa ne concentram pe celelalte nise”, explica Christophe Weller.<br /> <br /> In paralel, managerul intentioneaza sa intareasca prezenta COS si in afara Bucurestiului, o piata de care compania este dependenta momentan, ea reprezentand circa 90% din cifra de afaceri totala. Principalele orase vizate sunt Sibiu, Cluj, Brasov, Timisoara si, in curand, Iasi, orase unde importatorul se afla in cautarea unui partener local pentru dezvoltarea businessului, nu neaparat un jucator in domeniul mobilei, cat mai degraba in domeniile conexe.<br /> <br /> Pentru COS, cifra de afaceri a scazut cu 9% in 2009, iar profitabilitatea cu 25%, asta pentru ca, din cauza bataliei preturilor manifestata extrem de agresiv in industria mobilei, compania s-a vazut nevoita sa reduca marjele de profitabilitate. Flexibilitatea a fost cuvantul de ordine pentru fiecare proiect aflat in derulare, iar clientii au beneficiat de diverse ajustari ale preturilor in functie de marimea businessului.<br /> <br /> In 2010, COS a obtinut 80 de clienti noi, dintr-un total de 850, in timp ce 110 clienti din cei deja existenti au plasat noi comenzi. Pentru comparatie, in cei mai buni ani, 2007-2008, compania obisnuia sa obtina in jur de 120 de clienti noi anual. De punctat faptul ca circa 70% din cifra de afaceri a companiei provine din randul clientilor vechi. “Noi castigam 7 din 10 contracte. Clientii te testeaza la fiecare proiect”, sustine Weller.<br /> <br /> Cel mai mare client al COS este BRD, cu care compania lucreaza de sase ani si pentru care a realizat interiorul sediului din Piata Victoriei, dar si mai mult de jumatate din sucursalele bancii. In topul contractelor incheiate se numara si RBS, British American Tobaco, dar si Sun Plaza (pentru care a realizat 10.000 mp de spatii de birouri, clasa A), Nusco Tower sau Centrofarm. Majoritatea sunt contracte incheiate la nivel local si nu obtinute ca urmare a dealurilor incheiate la nivel international.<br /> <br /> Un mare atu in obtinerea de noi clienti il reprezinta imbogatirea constanta a portofoliului de servicii, ca de exemplu contractul incheiat anul trecut cu cei de la InterfaceFLOR, lider mondial in productia de mocheta modulara sustenabila. Pentru anul in curs, compania si-a propus sa atinga un nivel al afacerilor similar cu cel de anul trecut, dar cu o marja a profitabilitatii imbunatatita. “Criza a spalat piata”, spune Weller, cu precizarea ca acum clientii se uita mai intai la puterea financiara a companiei inainte de semnarea unui nou contract.<br /> <br /> Christophe Weller, fondator, Corporate Office Solutions</p>
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz