CEO-ul dă tonul în etica și guvernanța corporativă a unei companii
Reading Time: 3 minuteGuvernanța corporativă este foarte importantă, dar omul este cel care face ca guvernanța corporativă să fie cu adevărat etică, iar tonul într-o companie îl dă întotdeauna CEO-ul, care trebuie să trăiască și să demonstreze valorile etice și corporative, a arătat Mioara Popescu, CEO Idea Bank, la evenimentul Summer Banking Academy, organizat de Institutul Bancar Român (IBR).
Subiectul guvernanței corporative a ajuns în atenția publicului după o serie de scandaluri răsunătoare – falimentul Enron din 2001, cu pierderi de 21 mld dolari și pierderea a 4000 de locuri de muncă în urma unor erori foarte grave de guvernanță corporativă și cel al Parmalat, cu pierderi de 27 mld dolari, a explicat Mioara Popescu.
“După fiecare mare criză apar proceduri și reglementări, așa cum un legumicultor pune garduri care înconjoară cultura sa, astfel încât cârtița să nu mai vină să sape. Dar de fiecare dată se vor găsi anumite locuri prin care să se eludeze și să se fraudeze”, a spus reprezentanta Idea Bank, adăugând că în 2005 au apărut noi standarde de guvernanță corporativă .
Mioara Popescu a explicat însă că guvernanța corporativă este construită în jurul individului. Omul este cel care face ca guvernanța corporativă să fie cu adevărat etică.
“Când vorbim despre valoare nu trebuie să ne focusăm numai pe realizarea profitului, care este doar o părticică din ceea ce înseamnă creșterea valorii. A crește valoarea unei companii înseamnă să creezi un cadru unde să se îmbine satisfacția clientului, mulțumirea angajaților interesul acționarilor, dar și mediul înconjurător, publicul, societatea”, a explicat Mioara Popescu.
În cazul codului de conduită în instituțiile de credit, băncile trebuie să promoveze o cultură a integrității prin crearea unui exemplu de etică profesională. Asociația Română a Băncilor (ARB) are deja un cod de conduită care face referire la:
-Concretizarea noțiunii de bune practici bancare și aducerea la cunoștința clienților, angajaților din domeniul bancar și altor grupuri de interes a regulilor Codului de Conduită ce vor trebui urmate
-Promovarea unei conduite adecvate a angajaților băncilor față de clienți, autorități, sectorul financiar-bancar, comunitatea de afaceri, colegi
-Întărirea încrederii clienților în sectorul financiar-bancar în ansamblul său
-Susținerea unei concurențe loiale pe piața financiar-bancară în care băncile să funcționeze într-un mediu concurențial normal adaptat la condițiile pieței
-Promovarea unui dialog onest și deschis, bazat pe înțelegerea, respectul reciproc în cadrul comunității bancare, în special în relația cu clienții, dar și în relația cu autoritățile publice și ceilalți participanți pe piață.
Codurile de conduită nu sunt însă suficiente, sunt eficiente când angajații aderă la principiile lor și le aplică.
“Tonul într-o companie îl dă întotdeauna CEO-ul, care trebuie să trăiască și să demonstreze valorile etice și corporative”, a arătat Mioara Popescu.
Managerii care trăiesc și demonstrează ei înșiși valori corporative pot îmbunătăți performanța angajaților cu 12%, a explicat CEO-ul Idea Bank, citând un studiu Corporate Executive Board.
“Conduita personală este esențială. Dacă nu ești convins de faptul că trebuie să aplici aceste principii etice, dacă în ADN-ul tău nu există aplecarea spre principii etice, rezultatul nu este cel dorit”, a spus Mioara Popescu, adăugând că oamenii care devin vegetarieni din motive morale au mai multe șanse să rămână așa decât cei care o fac din motive de sănătate.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz