CEO 100%
Reading Time: 6 minute<p> <strong>Insolventa nu inseamna o poveste cu un singur final. Odata intrata pe aceasta traiectorie, o companie se poate prabusi sau se reseteaza si o ia de la capat. Acesta din urma este drumul pe care a ajuns Flanco. Dupa doi ani si jumatate de mandat, din care 10 luni au insemnat o lupta contra cronometru pentru iesirea din insolventa, Adrian Olteanu a predat stafeta. Violeta Luca preia functia de CEO al Flanco intr-un moment in care compania a ajuns la o cifra de afaceri pe primul semestru al lui 2012 mai mare decat cea inregistrata pe tot parcursul lui 2009 si mizeaza pe atingerea unei cote de piata de 15% pana la finele anului.</strong></p> <p> </p> <p> Anul trecut in august, cand si-a facut testul de probabilitate sa ajunga CEO, sansele Violetei Luca indicau 12,5%. Un procent destul de mic. Rezultatul testului si alinierea de variabile de la acel moment nu au impiedicat-o insa sa accepte provocarea lansata de Adrian Olteanu, CEO-ul Flanco la acea vreme, de a prelua conducerea departamentului de marketing al companiei.</p> <p> </p> <p> Renunta la o pozitie consolidata de director de comercial, functie pe care o detinea din 2007, pentru ceva ce initial parea a fi pe o treapta mai jos decat statutul castigat in cei opt ani petrecuti la Whirlpool. Un an mai tarziu, cei 12,5% s-au transformat in 100%. De la sfarsitul lui august 2012, Violeta Luca este noul CEO al Flanco. Ascensiunea pana la acest nivel a fost oare intuitie, un context favorabil, calcul matematic, pragmatism sau o cariera cladita impecabil pas cu pas de-a lungul anilor? Nicidecum doar una sau alta, ci mai degraba cate un pic din fiecare. Ce o recomanda pe Violeta Luca in postura de CEO? Care sunt atuurile si fundamentele care stau la baza formatiei sale? Si mai ales care sunt planurile cu care a preluat conducerea companiei? La 32 de ani este probabil cel mai tanar CEO – femeie al unei companii de peste 100 de milioane de euro din Romania, cu un profit operational de 3,5 milioane euro in 2011, peste 800 de angajati si o suprafata comerciala de 43.000 mp. Insa nici varsta, nici faptul ca e femeie nu conteaza in ecuatia de business in care a intrat, unde batalia se da pe rate de profitabilitate si cote de piata.</p> <p> </p> <p> <strong>CINE ESTE VIOLETA LUCA?</strong></p> <p> Un om aspirational-pragmatic. Este definit ia care si-a gasit-o singura. Nu este nicio contradictie de termeni, cel putin nu pentru o persoana cu profil de lider asa cum este noul CEO al Flanco, profil la care au incadrat-o specialistii in recrutare de top management cu care a lucrat. Insa nu e nevoie de opinia unui head hunter ca sa-ti dai seama ca Violeta Luca are potential de lider.</p> <p> </p> <p> Fire competitiva din copilarie, a facut sport de performanta timp de doi ani, pana cand a avut de ales intre a lua studiile foarte in serios si dorinta de a deveni o stea a gimnasticii nationale, la care a visat ani buni, chiar si dupa ce a renuntat la sport. Pana la 14 ani a mers la o scoala dintr-un sat de langa Bacau, apoi a urmat George Bacovia, unul dintre cele mai bune licee din judetul Bacau. In Bucuresti a ajuns cand s-a inscris la ASE, la Facultatea de Comert.</p> <p> </p> <p> Din anul doi de facultate a avut si primul contact cu piata muncii: s-a angajat in asigurari, domeniu in care se cerea sa ai minimum 25 de ani si sa fii din capitala, ca sa ai un cerc cat mai larg de cunostinte. Violeta Luca nu se incadra nicicum in profilul acesta. Avea 20 de ani si nici nu era din Bucuresti. Avea insa o mare dorinta de a invata, de a se tine serios de treaba si de a duce la bun sfarsit lucrurile pe care le incepea. Asa a fost educata in familie.</p> <p> </p> <p> Dupa trei luni in care nu a incheiat nicio asigurare, cu exceptia unui contract modic in valoare de 2 milioane de lei vechi, s-a spart gheata. A reusit sa incheie primul contract important cu cineva a carui prima anuala era de 5 miliarde de lei la vremea respectiva. A fost momentul decisiv cand i-a crescut increderea in sine si a ajuns de la o simpla studenta angajata in asigurari sa coordoneze o echipa de 40 de oameni.</p> <p> </p> <p> Atunci a realizat ca vroia ce e mai bun de la viata, fiind totodata dispusa sa munceasca pentru asta. De la mama sa a invatat ca poate sa-si doreasca orice atat timp cat face lucrurile bine si este dispusa la efort. Dupa doi ani in asigurari, in perioada sustinerii licentei, a aflat de un post de asistent marketing la Whirlpool, unde s-a angajat in august 2002. Desi salariul era mult mai mic decat in asigurari, unde lucra pe baza de comision, sansa de a lucra in fascinanta lume a marketingului si de a intra intr-o companie din domeniul electroretailului, aflat in plin avant in Romania la inceputul anilor 2000, a contat enorm in viitoarea sa ascensiune profesionala. La cateva luni dupa ce s-a angajat la Whirlpool, cel care a recrutat-o a plecat la Philips, astfel incat a ramas singura in departamentul de marketing, raportand direct directorului general, cu bugete de 2-3 milioane de euro pe mana, dar si cu foarte multe lucruri de invatat si prezentari de sustinut atat in tara, cat si in strainatate, astfel incat nu putine au fost noptile de munca petrecute la birou. Un an mai tarziu se alatura departamentului de vanzari la Whirlpool, unde a devenit un foarte apreciat om de echipa, cu rezultate notabile.</p> <p> </p> <p> In 2005, a intrat intr-o noua etapa de dezvoltare profesionala dupa ce acceptat provocarea de a conduce o companie mai mica, tot din domeniul retailului de electrocasnice, Marelvi, cu sediul la Radauti si cu o cifra de afaceri de peste 30 de milioane de euro. Dupa un an de naveta saptamanala Bucuresti – Radauti, cursuri de MBA si un program draconic de munca, ajunsa in pragul epuizarii, a revenit in Bucuresti la Whirlpool pe un post de trade marketing si apoi director comercial, pozitie din care conducea departamentul de vanzari si logistica.</p> <p> </p> <p> A fost validata in aceasta functie la numai 27 de ani, dupa o serie de interviuri inclusiv cu unul dintre actionarii companiei-mama, in conditiile in care Whirlpool nu avea o traditie in a promova femei in pozitii cheie in departamentul de vanzari. In toata istoria companiei, pana la numirea ei in acea functie, mai exista o singura femeie director de vanzari, in SUA.</p> <p> </p> <p> <strong>MOSTENIREA LUI OLTEANU</strong></p> <p> Violeta Luca ii succede in functia de CEO lui Adrian Olteanu, artizanul reorganizarii Flanco. Acesta a preluat functia de CEO in 2009, odata cu declansarea procedurii de insolventa, anterior ocupand functiile de Chief Operations Officer si Deputy CEO.</p> <p> </p> <p> In cele 30 de luni de mandat ale lui Adrian Olteanu, Flanco a iesit din insolventa dupa numai 10 luni de la declansarea procedurii, cifra de afaceri s-a dublat, cota de piata a crescut de la 4% (ianuarie 2010) pana la o medie de 11% pe parcursul anului 2011, iar cifra de afaceri in primul semestru din 2012 este cu 35% mai mare decat perioada similara din 2011 si a depasit valoarea inregistrata pe tot anul 2009. Transferul de putere s-a produs intr-o perioada de crestere a companiei, ceea ce teoretic sporeste nivelul provocarilor asumate.</p> <p> </p> <p> E foarte greu sa cresti cand esti foarte jos, insa sa te mentii pe crestere este o adevarata arta. In august 2011, Violeta Luca devenea director de marketing al Flanco, in martie 2012 era numita Deputy CEO, iar la sfarsitul lui august 2012 era anuntata drept CEO. A fost o ascensiune rapida insa nu chiar imprevizibila. Pe la 30 de ani a inceput sa se gandeasca la sansele pe care le-ar avea sa acceada la o pozitie de top management.</p> <p> </p> <p> La 31 de ani, in urma unor interviuri la niste firme de recrutare, increderea in sine i-a fost reconfirmata cand i s-a oferit un post de general manager la filiala din Rusia a unei mari companii multinationale. “Cand am ajuns la Flanco nu stiam ce o sa urmeze. La un moment dat am intuit, dar nu aveam nicio garantie, ca ma vor numi CEO”, povesteste Violeta Luca. Mandatul de Deputy CEO a fost practic perioada de testare in care trebuia sa dovedeasca daca poate sa duca compania mai departe. De la inceput, a fost implicata in mai mult decat marketing.</p> <p> </p> <p> Adrian Olteanu a creat o echipa de senior management alcatuita din directorul de vanzari, directorul de marketing si directorul de operatiuni, care alaturi de CEO formeaza un fel de consiliu decizional in Flanco, pe care Violeta Luca il va pastra. De altfel, va mentine structura companiei asa cum a preluat-o, pentru ca multe modificari s-au facut in trecutul recent si mai e nevoie de timp pana sa produca rezultate. “As schimba ceva doar daca voi constata ca nu serveste organizatiei. In acest moment, cred ca suntem organizati bine. Trebuie doar sa ne mai rodam ca echipa”, spune noul CEO al Flanco.</p> <p> </p> <p> Pentru inceput, si-a propus doar sa analizeze fluxul de procese si, in cazul in care se vor constata suprapuneri, se pot produce mici imbunatatiri. Compania a intrat intr-o etapa in care, dupa o restructurare brusca si o crestere rapida, lucrurile trebuie sa se consolideze. Pe termen scurt, obiectivul pe care-l vizeaza CEO-ul Flanco este pozitia a doua in piata, iar pe termen lung, prima pozitie. Insa nu acesta este obiectivul primordial. “Vrem ca Flanco sa devina o destinatie pentru electroretail, un loc unde oamenii sa vina pentru ca la noi gasesc lucrurile de care au nevoie, nu pentru ca se afla in calea lor, intr-un mall.</p> <p> </p> <p> Acesta este marele obiectiv dincolo de cota de piata si profit, care evident exista si ele in calculele noastre”, explica Violeta Luca. De la o cota de piata medie de 11% anul trecut, planul pentru 2012 este atingerea unei cote de 14 – 15%. “Evident ca avem in plan atingerea unei anumite cote de piata, dar nu punem atat de mult focus pe zona aceasta deoarece in perioada de restructurare ne-am concentrat mult pe cifre. De multe ori, daca scoti in fata cota de piata, risti ca echipa de executie sa piarda aspectele calitative, care sunt mai greu de construit”, crede Violeta Luca. De aceea prefera sa dea planului pe cinci ani pe care-l are conturat o nota de dezvoltare mai degraba calitativa.</p>
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz