Înainte de a afla care este cel mai valoros brand din lume, poate că noutatea ce mai mare a studiului realizat anul acesta de Kantar și WPP este că două dintre brandurile nou intrate în top 100 sunt businessuri foarte tinere, care nu au împlinit încă 10 ani de existență pe piață: Uber și Instagram.
Valoarea cumulată a celor mai puternice 100 de branduri din lume este de 4,4 trilioane de dolari, cu o creștere record de 21% – cea mai mare din ultimii 12 ani de când se realizează această cercetare, arată cea recentă ediție a studiului BrandZ Top 100 cele mai valoroase branduri din lume, realizat de compania de cercetare Kantar și WPP.
Surplusul față de anul prececent este de aproape 750 de miliarde de dolari și aproape fiecare categorie a avut creștere. Cel mai mare avans l-a avut retailul (+35%) datorită e-commerce-ului, brandurile Amazon, Alibaba și Bay dominând nu doar categoria, ci întreg clasamentul. China continuă să-și consolideze prezența, cu două branduri în top 10: Tencent și Alibaba. De asemenea, China deține trei dintre mărcile cu cea mai rapidă evoluție, brandurile sale avand un ritm dublu de creștere față de cele din SUA.
Google este cel mai valoros brand din lume, în creștere cu 23% față de 2017, urmat de Apple și Amazon. Top 10 este completat de Microsoft, Tencent, Facebook, Visa, McDonald`s, Alibaba și AT&T
Nou intrate în top 100 sunt: Spectrum (furnizor de servicii telecom, SUA) – direct pe locul 27, JD. Com (retail, China), Uber (locul 81), HP, SF Express (logistică, China), Instagram, BCA (bancar, Indonezia) și adidas.
Vizionarea serialelor de pe Netflix, sharing-ul de noutăți de pe Facebook și descărcarea de conținut media din iTunes (Apple) sau Ali Picture (Alibaba) au contribuit la un an de creștere-record a valorii mărcilor din Topul BrandZ 2018 al celor mai valoroase branduri la nivel mondial.
O premieră a acestui an o constituie faptul că brandurile din afara SUA au crescut mai mult decât cele din SUA. Paisprezece branduri din China sunt prezente în topul din 2018, în timp ce în clasamentul din 2006 se afla unul singur (China Mobile). Valoarea cumulată a primelor 10 mărci din China a avut o creștere anuală de +47%, un ritm mult decât dublu față de cel al mărcilor din SUA (+23%). Și alte părți ale lumii, cum ar fi India și Indonezia, au avut o creștere regională puternică prin mărcile lor. Topul 100 BrandZ include șapte mărci asiatice (în afara celor din China), care au avut o creștere de 14%, ajungând la o valoare cumulată de 146 miliarde de dolari. Banca regionala BCA (de pe poziția 99) a devenit primul brand indonezian care a intrat în top. De asemenea, Maruti Suzuki se află printre primele 10 mărci din categoria auto.
Cum s-a schimbat top 10 în 2018 față de 2006 – prima ediția a studiului?
Opt dintre mărcile aflate în Top 10 provin din domeniul tehnologiei sau sunt strâns legate de tehnologie. Această categorie continuă să domine clasamentul, cu Google și Apple pe primele poziții. Google a înregistrat o creștere de 23% (prin care a ajuns la 302,1 miliarde de dolari), iar Apple – de 28% (prin care a ajuns la 300,6 miliarde de dolari). Amazon a ajuns pe poziția a treia, înaintea Microsoft, cu o creștere de 49% (care l-a propulsat la 207,6 miliarde de dolari), în timp ce Tencent – cu o creștere de 65% care l-a dus la 179 miliarde de dolari – a urcat trei poziții față de 2017 și a ajuns pe locul 5, surclasând Facebook (poziția 6).
Întreg clasamentul, precum și analiza și metodologia studiului, pot fi citite aici.
Tendințele – cheie din clasamentul BrandZ
Marketingul bazat pe sisteme inteligente, cum sunt inteligența artificială sau realitatea augmentată, permite brandurilor să “renască și să prospere”, menținându-și relevanța pentru consumatori.
JD.com com si HP au reintrat în top anul acesta, ambele branduri fiind prezente în clasamentul din 2016. Gigantul american de telecomunicații Spectrum conduce ierarhia noilor-intrați în clasament de pe poziția 27, în timp ce Uber intră pe locul 81, iar Instagram pe locul 91.
Brandul cu cea mai mare creștere în 2017 – adidas – a ajuns pe locul 100 anul acesta. De asemenea, a fost pentru prima dată când un brand din Indonezia a intrat în top, cu banca regională BCA pe poziția 99.
Parteneriatele s-au dovedit un punct pivot pentru maximizarea eficienței brandurilor. Brandurile de top au continuat să crească nivelul așteptărilor cu privire la experiența consumatorilor – atât cea online, cât și cea offline – de la testarea produselor la ridicarea sau livrarea acestora, prin implementarea de parteneriate strategice pe termen lung.
Retailul a înregistrat o evoluție puternică, fiind categoria cu cea mai mare creștere valorică (+35%) în ultimele 12 luni.
Mărcile strans legate de tehnologie continuă să domine în “bătălia brandurilor”, fiind responsabile pentru mai mult de jumătate (+56%) din valoarea totală a brandurilor din Top 100 BrandZ.
Foto: | Dreamstime.com
Edenred, în colaborare cu Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România (HORA), lansează “Țara lui Mai Bine”, primul proiect…
Fondatorii ar trebui să se concentreze pe obținerea de venituri, mai degrabă decât pe creșterea cu orice preț și ar…
Agridrone România, un start-up specializat în distribuția și consilierea pentru achiziția dronelor agricole, anunță cu mândrie că a fost desemnat…
Consumatorii români caută din ce în ce mai mult o experiență de cumpărături online mai bogată, personalizată și inovatoare atunci…
Internetics, festival de tradiție organizat de The Institute încă din 2001, a devenit o scenă de referință pentru performanțele și…
Angela Galeța, director al Fundației Vodafone România a vorbit, pe scena Zilelor Biz, la conferința de sustenabilitate din data de…