Categories: ManagementOpinii

Cel mai bun început de an pentru construcții, de la criza din 2008

Reading Time: 2 minute

Piata imobiliara da semne de dezghet, in trimestrul I volumul lucrarilor de constructii majorandu-se cu 12% fata de aceeasi perioada din 2014, iar numarul autorizatiilor de constructie urcand cu 3%, semn ca dezvoltatorii reincep sa investeasca.

De Ovidiu Dumitrescu, CFA, Director General Adjunct, Tradeville

Producatorii de materiale de constructii listati la BVB sunt bine pozitionati pentru mult-asteptata revenire a cererii. In ultimii doi ani, companii precum producatorul de blocuri ceramice Cemacon Zalau (CEON) sau constructorul civil Transilvania Constructii (COTR) si-au restructurat creditele bancare si si-au majorat capitalul social, imbunatatind structura finantarii. Teraplast Bistrita (TRP), furnizor de sisteme de instalatii si tamplarie termoizolanta, si-a separat diviziile auxiliare, preferand sa se concentreze asupra activitatilor de baza, mai profitabile. In plus, unele companii si-au reluat recent investitiile, fie in facilitati de productie cu tehnologie de ultima ora, in cazul Cemacon (CEON), fie in extinderea personalului, in cazul producatorului de prefabricate Prefab Bucuresti (PREH).

Rezultatele acestor eforturi incep sa se vada, trimestrul I fiind declarat de multi manageri cel mai bun inceput de an dupa 2008. Teraplast (TRP) aproape ca si-a triplat profitul operational, revenind pe profit net, dupa pierderea marcata in aceeasi perioada din 2014. Si Cemacon (CEON) a revenit pe profit operational si net, fata de pierderi in perioadele comparabile din ultimii doi ani. Prefab (PREH) si-a micsorat pierderea operationala si a reusit sa inchida “pe zero” un trimestru in mod traditional slab, de extrasezon al pietei de constructii. Nu in ultimul rand, managerii se asteapta sa extinda aceasta buna performanta la nivelul intregului an, bugetele pentru 2015 prevazand cresteri ambitioase ale cifrelor de afaceri (20-50%).

Aceasta este prima crestere semnificativa de la spargerea bulei imobiliare locale in 2008-2009, care a avut ca victima colaterala piata de constructii si cand prabusirea pretului mediu pentru apartamente cu 40% s-a tradus intr-o scadere similara a veniturilor producatorilor de materiale de constructii, exact cand acestia se indatorasera excesiv pentru a face mai bine fata unei cereri aparent insatiabile. Companiile au primit atunci o dubla lovitura, atat pe partea operationala, cat si pe cea financiara, ramanand blocate ani la rand in pierderi nete. In cazul companiilor listate la Bursa de Valori Bucuresti (BVB), investitorii le-au penalizat sever actiunile, unele pierzand chiar si 90% din maximele inregistrate inainte de criza.

Incepand cu a doua jumatate a anului 2013, atat piata imobiliara, cat si cea de constructii, s-au stabilizat, insa la niveluri joase si fara a reusi, de atunci, un reviriment semnificativ. Din fericire, tabloul macroeconomic actual pare sa ofere conditiile ideale pentru o relansare a intregului sector. In primul trimestru al acestui an, Romania s-a bucurat de una dintre cele mai mari rate de crestere economica din Uniunea Europeana, atat fata de trimestrul precedent, cat si fata de perioada comparabila din 2014, ceea ce favorizeaza industriile ciclice. Alti factori pozitivi sunt politica de relaxare monetara a Bancii Nationale, care a redus dobanda-cheie la un minim istoric, ieftinind creditele in lei, si programul Prima Casa, care a reusit sa asigure un nivel minim al cererii.

Perspectivele favorabile ale pietei de constructii au inceput deja sa fie integrate de investitori in cotatiile producatorilor de materiale. Avansul actiunilor este inca timid, avand in vedere anii de evolutie slaba si potentialul fundamental de revenire, insa trebuie luate in considerare si gradul scazut de lichiditate, precum si unele evenimente corporative inca in desfasurare (de exemplu, o a doua majorare de capital planificata la CEON). Perspectivele sunt insa pozitive, in special daca privim industria per ansamblu, ca un portofoliu. Astfel, dupa ani de incertitudini si experiente negative, acest sector are, in sfarsit, sansa de a straluci din nou.

Team

Recent Posts

PepsiCo România anunță lansarea Pepsi Twist Zero Zahăr – cu gust de lămâie

PepsiCo, unul dintre liderii industriei de produse alimentare și băuturi, anunță lansarea Pepsi Twist Zero Zahăr - cu gust de…

10 ore ago

Universul Beetlejuice a prins viață cu Fanta The Afterlife Experience, cea mai nouă campanie semnată VML România

Fanta și VML România au redefinit Halloween-ul anul acesta printr-un parteneriat global cu Warner Bros. pentru lansarea filmului Beetlejuice Beetlejuice, o…

10 ore ago

Carnia sărbătorește împlinirea a 30 de ani ai brandului Ana și Cornel cu o campanie semnată FCB Bucharest

O afacere de familie din Mizil a devenit, în cele trei decenii de activitate, unul din cele mai îndrăgite branduri…

12 ore ago

Vinoteca Românească: Cum a salvat o investiție de 500.000 euro unele dintre cele mai vechi vinuri ale României

Vinoteca Românească și-a propus conservarea și popularizarea vinurilor românești, reușind să creeze un adevărat tezaur al vinificației românești. Totul a…

15 ore ago

Kostas Salvaras, noul Area Vice President South-East Europe Cluster al Philip Morris International

De la începutul lunii septembrie, Philip Morris International (PMI) l-a numit pe Kostas Salvaras în funcția de Area Vice President…

15 ore ago

Primul hub de longevitate din România s-a deschis la București, după o investiție de peste un milion de euro

Expand Labs marchează o premieră în România prin deschiderea primului hub dedicat sănătății preventive, longevității și biohacking-ului Noul spațiu oferă…

17 ore ago