Cei care fac jocurile
Reading Time: 5 minuteCel mai important studio românesc independent de game development are ambiții internaționale mari. Mihai Pohonțu, CEO al Amber, ne-a vorbit despre strategia din spatele unui model inedit de management, dar și despre o viitoare cotare la bursă.
Ești un CEO atipic, conduci din SUA cel mai important studio românesc independent de game development, Amber. Care este rețeta acestui stil de management?
Cred că sunt un CEO tipic pentru o industrie creativă. Mă uit la alte persoane care conduc studiouri din industria de jocuri și sunt toți personalități nonconformiste. Ca să alegi o carieră în această industrie, trebuie să ai un anumit gen de personalitate, să fii un pic copil, un pic visător și foarte creativ, dar să fii în același timp pragmatic și să înțelegi știința din spatele dezvoltării jocurilor: computer science, project management, business inteligence, analytics. Trebuie să știi să îmbini arta cu știința și să inovezi continuu. Un anumit gen de personalitate se mulează pe această industrie creativă și aș zice că nu sunt atipic pentru industria noastră.
Dar Amber este o companie tipică de gaming?
Amber în sine este o companie atipică, este felul în care noi ne-am setat de la bun început. Am dorit să fim o anticorporație, iar “people first” să fie prima valoare a companiei: să fim aproape de oameni, să investim în oameni, să fim loiali oamenilor care vin alături de noi, un lucru destul de rar întâlnit într-o corporație mare unde oamenii sunt tratați ca o resursă care execută o anumită strategie. Un alt motiv pentru care Amber este atipic e că, deși Amber este o companie românească, cu sediul principal în București, este în același timp o companie internațională. Avem șase oameni în Silicon Valley și încă trei oameni în Los Angeles. Această parte a Amber continuă să se dezvolte prin creșterea rețelei de studiouri, conform strategiei curente a companiei, care își propune ca în viitor să avem studiouri în alte țări din lume, oriunde există talent excepțional. Felul în care noi conducem compania se pretează celor mai recente trenduri de management. De la modul în care facem performance management, felul în care executăm politica de compensație, până la felul în care facem career development, totul este racordat la cea mai pertinentă teorie din domeniu. Despre cum să gestionezi o companie mare am avut multe de învățat lucrând la Activision, Electronic Arts, Disney sau Samsung.
În 2018, Amber a atras în echipa de management oameni cu experiență de la alte companii de top. Care a fost viziunea din spatele acestor mutări?
Întotdeauna am avut viziunea de a atrage cel mai bun talent disponibil de pe piața locală. Aceasta a fost filosofia fundamentală pe baza căreia am construit compania. De multe ori vom oferi printre cele mai bune pachete de compensație de pe piață pentru a atrage cei mai buni oameni, lucru care ne permite nu să concurăm pe costuri, ci să concurăm prin calitatea serviciilor și produselor pe care le dezvoltăm. Această filosofie de recrutare se aplică și pozițiilor senioare de management. Ne-am dorit să avem alături de noi cei mai buni oameni din industria de jocuri din România. În acest moment, echipa este impresionantă: Dragoș Hâncu, fondator și General Manager al Amber, a fost Senior Development Director în cadrul Electronic Arts; Cătălin Butnariu, Head of Corporate Development, a fost șeful diviziei de Deployment de la Gameloft; Tudor Postolache, Head of Operations, a fost șeful diviziei Global Test Organisation la Electronic Arts; Mihai Sfrijan, Head of Studios, a fost GM-ul King București; Alex Marinescu, Head of R&D, a fost Head of Operations al Electronic Arts România; Scott Humpfries, Head of Product Development, a fost Executive Producer la Disney. Toți seniorii din echipă sunt un fel de who’s who al industriei, sunt extrem de titrați, cu realizări impresionante. A fost o strategie derulată pe parcursul a cinci ani, nu s-a întâmplat peste noapte.
Iar rezultatele acestei strategii?
În ceea ce privește activitatea noastră, am încheiat 2018 cu cea mai mare cifră de afaceri din istoria companiei, cu o creștere de 38% față de anul precedent (7,55 milioane de dolari – n.r.). În ultimii doi ani, Amber a efectuat o schimbare de strategie, de la o firmă de servicii la o agenție creativă care dezvoltă produse originale, care execută inovații în tehnologie pentru partenerii noștri, lucru care a fost un proces de durată, complex și chiar dureros pe alocuri. Acest lucru nu îți cere doar noi procese, ci și noi oameni, noi skill-uri și un anumit gen de performanță, o anumită perspectivă asupra dezvoltării de produse care nu este întotdeauna compatibilă cu misiunea de servicii. În 2019 vom lansa două jocuri mobile și vom continua să dezvoltăm un alt proiect AAA pentru mobile. Tot în acest an, vom începe două proiecte majore în care investim semnificativ, care vor fi lansate pe piață în 2020, unul dintre ele fiind pe partea de PC și console, iar celălalt pe mobil.
Cum se vede din SUA piața de gaming din România? Ce are de oferit piața de gaming din România pieței internaționale?
Din SUA industria noastră este văzută ca un pol regional de interes, un punct de referință pentru game development în Europa de Est. Chiar și comparativ cu Polonia suntem recunoscuți a avea o industrie vibrantă, deși Polonia are, spre deosebire de noi, un exemplu de succes enorm de companie independentă poloneză listată pe bursă, în timp ce noi nu avem un corespondent direct. Cel mai apropiat corespondent pentru ce se întâmplă în Polonia este chiar Amber, ne dorim să fim o companie cotată global la fel cum este CD Projekt Red, care a făcut faimoasa serie de jocuri The Witcher. Când vine vorba de companii independente locale, Polonia este mai dezvoltată, dar pe de altă parte suntem în fața lor când vorbim de companii multinaționale locale. Avem în industria din România trei studiouri mari, fiecare dintre ele cu mai mult de 1.000 de game developeri, companii care au fost pe piață mulți ani de zile, foarte stabile și care produc rezultate semnificative pentru companiile mamă. Diferența majoră este că totuși România este privită ca o piață de outsourcing sau insourcing când vine vorba de companii multinaționale. Direcțiile creative și direcțiile strategice nu sunt luate în România, iar tocmai în această zonă dinamica Amber se diferențiază. Suntem o companie românească cu capital integral românesc, ne asumăm propriile decizii creative și încercăm să ajungem la o dimensiune a succesului care să fie comparabilă cu ce se întâmplă în Polonia.
Care este rolul rețelei de studiouri Lorraine, Avalon și Amber Live Ops?
Ne-am dorit să creăm o rețea de studiouri pentru a avea specializări pe anumite genuri de produse care se pretează la nevoile clienților noștri: de exemplu, Lorraine are o specializare pe jocuri mobile multiplayer PvP și ne propunem să continuăm pe această nișă. Avalon are o specializare pe mobile casual mass market games: facem jocuri casual, jocuri accesibile, ușor de învățat și cu priză la publicul larg. Amber Live Ops este o divizie de servicii care este organizată ca un studio. Noi preluăm jocuri deja create, dar le evoluăm, optimizând conținutul și veniturile pe care le obține jocul respectiv. Dorim să aducem alături de Amber și alte studiouri, echipe care au capacități și talent dovedite în dezvoltarea de jocuri de consolă sau în dezvoltarea de alte genuri de jocuri mobile de care suntem interesați. Această rețea de studiouri va continua să crească și va acoperi o gamă cât mai largă de cerințe.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz