Cea mai buna aparare e atacul
Reading Time: 7 minuteTehnologii dezvoltate de romani, in Romania, ajung la 500 de milioane de utilizatori din toata lumea. Pentru Bitdefender conteaza insa mereu pasul urmator, doar ca acesta se imparte in directii ce par antagoniste: virtualizare si hardware.
Americanii au descoperit recent o cutie alba, care seamana cu un dispozitiv de la Apple, dar este gandita si creata de catre romani. „Este prima si «one of its kind». Nu incercam sa cream un produs nou, ci mai degraba o noua categorie”, spune Alexandru Catalin Cosoi, Chief Security Strategic la Bitdefender. Misterioasa cutie este Bitdefender Box, o solutie hardware pentru protectia retelei la care este conectata, care tocmai a fost lansata pe piata din SUA la pretul de 199 de dolari, plus un abonament anual de 99 de dolari dupa primul an.
Nu este doar primul pas al Bitdefender in zona de hardware, ci ar putea reprezenta chiar viitorul solutiilor de securitate in era Internet of Things (IoT), in care tot mai multe dispozitive vor avea sisteme de operare si vor fi conectate la internet, ceea ce le va face vulnerabile la atacuri informatice. Cum ar fi, de exemplu, daca cineva ar opri functionarea frigiderului fara sa va dati seama? „Toata tehnologia Bitdefender e disponibila pe un dispozitiv hardware care protejeaza orice dispozitiv conectat. Noi suntem la mijloc, suntem interfata intre dispozitivele inteligente si internet, de unde vin amenintarile”, subliniaza Catalin Cosoi. Bitdefender este prima companie de securitate informatica din lume care a facut asa ceva, dar concurenta va trebui sa se indrepte curand catre acest model dintr-un motiv simplu: sistemele de operare devin din ce in ce mai inchise cu solutiile de securitate. Apple e un sistem inchis din acest punct de vedere, Windows pare sa mearga in aceeasi directie si nu e departe clipa in care singura metoda de protectie va trebui sa vina din afara sistemului de operare. „Atunci, toti ne vor urma daca n-au facut-o deja. Dar noi suntem primii”, spune Catalin Cosoi.
Bitdefender Box este rezultatul culturii promovate in compania fondata de Florin Talpes si a devenit realitate atat de rapid fiindca Bitdefender insista asupra unui principiu: partea de cercetare-dezvoltare se realizeaza de catre romani, in Romania. Acum un an de zile, proiectul nici nu exista. Bitdefender se concentra pe partea de software, care i-a adus primele locuri la nivel global in testele comparative independente din ultimii ani. Dar Bogdan Dumitru, CTO al companiei, a spus ca viitorul sta in hardware si s-a apucat de proiectul care avea sa devina Box. „Echipele de R&D functioneaza pe sistemul 80-20: 80% taskuri curente, 20% proiecte, idei proprii. O zi pe saptamana isi fac treaba lor. Daca un proiect din acesta ajunge sa fie foarte interesant pentru companie, atunci se aloca resursele necesare”, arata Catalin Cosoi. In cazul Box, proiectul s-a dovedit a fi atat de interesant, incat s-au alocat rapid 40 de oameni ca sa lucreze la el. „Dinamismul e foarte important si deciziile se iau foarte repede. Asta e avantajul de a avea sediul central aici. Nu trebuie sa faci un business plan, sa-l trimiti la sediul central in alta tara pentru aprobare. Evident, se discuta despre oportunitatea din piata, care e nevoia, cererea, doar ca asta se face foarte rapid la noi”, spune Ciprian Istrate. Acum, Bitdefender Box se pregateste nu doar sa cucereasca noi piete, ci si sa introduca o noua paradigma de securitate informatica la nivel global.
Scara globala nu este deloc exagerata, avand in vedere ascensiunea extraordinara a companiei romanesti pe pietele internationale prin produsele sale de securitate informatica. „Bitdefender este una dintre putinele companii din Romania cu succes foarte mare in afara. Majoritatea businessului pe care il facem este focusat pe pietele internationale, mai ales in SUA si Europa de Vest”, spune Ciprian Istrate, Global Marketing Director la Bitdefender. Privind cutia oricarui produs al companiei, este usor pentru orice utilizator sa-si dea seama de unde vine acesta: pe langa steagul dacic care reprezinta logo-ul Bitdefender, o referinta culturala poate mai putin cunoscuta, scrie clar ca este vorba despre un produs facut in Romania. „Suntem mandri ca suntem romani si o spunem peste tot in lume. Suntem singura companie de securitate care-si afirma radacinile pe cutie. Restul au numai chestii internationale, nu-ti dai seama de unde sunt”, precizeaza Ciprian Istrate.
Interesant este, insa, faptul ca povestea succesului global al Bitdefender a fost spusa mai mult in afara decat in Romania, unde, de altfel, compania realizeaza doar 2% din veniturile sale. Dincolo de publicatiile de specialitate si mediul online, publicul larg din Romania stia prea putine despre ce se afla in spatele ascensiunii internationale. Insa lucrurile s-au schimbat anul trecut, prin lansarea campaniei „Inteligenta de Romania”, care subliniaza faptul ca cei care au dus steagul dacic in fata a 500 de milioane de utilizatori din toata lumea sunt romani. „Avem o echipa de dezvoltare extraordinara. De patru ani, suntem lideri in toate topurile internationale. Romanii sunt inteligenti si noi am atras «creme de la creme». Succesul acestor oameni si al nostru trebuia spus”, arata Ciprian Istrate. Acesta adauga ca, intrucat mesajul trebuia sa ajunga la cat mai multi oameni, Bitdefender a apelat in premiera in istoria sa la reclame TV si outdoor. Accentul s-a pus pe romanii din spatele succesului, nu pe brand sau promovarea de produse. „Avem brand awareness de 98%, deci nu asta era problema”, mai spune directorul de marketing al Bitdefender.
Dincolo de orice campanie sau de patriotism, compania a avut motive pragmatice pentru a pastra toata zona de dezvoltare software in Romania – formarea oamenilor tehnici in domeniul securitatii informatice nu este deloc simpla. Un analist malware incepe sa produca dupa 9 luni din momentul in care este angajat. In toata aceasta perioada trece printr-un training intensiv care nu este deloc usor si se poate poate intampla sa renunte, fiindca nivelul de cunostinte necesare e foarte mare. „Tot ce tine de partea tehnica este facut in Romania. Avem birouri in SUA, Germania, Spania, Dubai, dar acolo sunt oameni de marketing si sales. Sunt foarte multe lucruri de invatat, care necesita foarte multa pregatire. Acest lucru nu se poate remote. Trebuie sa fim aici”, detaliaza Catalin Cosoi. Altfel, compania ar fi trebuit sa caute 10-15 oameni tehnici dintr-o alta tara pe care sa-i aduca in Romania pentru training sau sa trimita specialistii la ei. „Cum avem talentul acasa, nu s-ar justifica sa mergem in alte tari. Cand suntem intrebati de ce avem birouri in Bucuresti, Iasi, Cluj, Timisoara, raspundem simplu: pentru ca acolo sunt cele mai puternice universitati tehnice”, spune Cosoi. Bitdefender angajeaza permanent oameni noi din universitati, astfel ca, desi compania este prezenta pe piata de 13 ani, media de varsta este de 27 de ani. De la inceputul anului, compania, care are 750 de angajati la nivel global, a deschis 50 de pozitii, dintre care 25 in Romania, toate pe zona tehnica.
In acelasi timp, succesul international inseamna si oameni de sales si marketing la nivel global. In acest domeniu, Bitdefender a angajat anul trecut 35-40 de persoane si anul acesta planul este similar. Sunt deja deschise 25 de pozitii noi in SUA, Marea Britanie, Germania, Orientul Mijlociu si tarile nordice. „Cartierul general este aici, in Romania, aici se fac toate strategiile globale de marketing – target market, profilul consumatorului, cu ce produse mergem, ce nevoi am identificat in piata, pe ce canale de distributie mergem. Strategia de marketing se face tot in Romania, dar deploymentul pe regiuni se face local”, precizeaza Ciprian Istrate, cel care coordoneaza asaltul global de marketing al Bitdefender. Este normal, fiindca exista diferente foarte mari de la o piata la alta. Nemtii, de exemplu, se informeaza foarte mult de pe internet inainte de a achizitiona un produs fata de americani, care actioneaza de multe ori din instinct si alte considerente. Si, daca marketingul online functioneaza in aproape toate pietele, in Franta si Japonia zona de online nu functioneaza, fiindca acolo oamenii citesc ziare tiparite si se duc sa cumpere produsele de la magazine. Prin urmare, Bitdefender merge foarte puternic in aceste doua piete pe retail si mai putin pe online. „In Franta, in orice FNAC, o sa vezi foarte multe cutii Bitdefender cu steagul dacic”, arata Ciprian Istrate.
Leadershipul tehnologic care a propulsat Bitdefender in pozitia de lider in topurile internationale independente ca AV Test sau AV Comparatives are la baza inovatia. Iar aceasta este confirmata de patentele din spatele tehnologiilor prezente in orice produs al companiei. „Am fost primii care au venit cu tehnologia de analiza comportamentala si e patentata de foarte multa vreme. Din 2011 pana acum avem circa 50 de patente – o parte deja aprobate, o parte in lucru”, spune Catalin Cosoi. El insusi are mai multe patente, pentru primul dintre acestea depunand cererea in 2007. Este un proces dificil, mai ales in conditiile in care pana nu demult in Europa se acordau patente doar pentru o combinatie de hardware si software, nu si doar pentru software. In plus, pentru orice companie, un patent costa intre 10 si 50.000 de euro intr-o singura jurisdictie, in conditiile in care protectia trebuie sa acopere peste 20 de piete relevante in cazul Bitdefender. „Ai nevoie in primul rand de un avocat foarte bun. Eu ii dadeam lui doua foi cu documentatia tehnica, el imi dadea inapoi 60 in limbajul juridic. Dupa depunerea cererii de patent, primul raspuns vine in trei ani”, adauga Cosoi razand. Raspunsul nu este neaparat da sau nu, se pot cere precizari suplimentare.
Insa toate aceste eforturi merita. „Patentele reprezinta pentru noi o metoda prin care putem demonstra ca tehnologia este originala, dezvoltata aici. Nu le folosim pentru a da in judecata pe altii, ci este o metoda de a valida tehnologia”, arata Catalin Cosoi. In acelasi timp, dincolo de validarea tehnologica, patentele sunt un puternic instrument de marketing, lucru subliniat de Ciprian Istrate: „Pe langa rezultatele la testele comparative gen AV Test, AV Comparatives, reprezinta dovada stiintifica a materiei cenusii din spatele produselor. E clar ca acolo e inovatie in spate”. Iar pe piata corporate, care este focusul declarat al Bitdefender, inovatia poate face diferenta si de aceea compania a creat o noua linie de solutii corporate, GravityZone, realizata de la zero. Toate solutiile corporate din zona de virtualizare si protectie au fost rescrise la nivel de cod in ultimii trei ani, pentru a fi competitive la ce se intampla astazi in industrie.
Zona de virtualizare are, de altfel, o importanta strategica pentru Bitdefender, avand in vedere ascensiunea solutiilor de tip cloud computing. Cineva trebuie sa protejeze aceste date. „Secretul nostru a fost ca ne-am focusat foarte puternic dintre toate solutiile de enterprise pe zona de virtualizare. Lucram direct cu VMware si Citrix si discutam cum sa facem totul mai bine si mai rapid. Cand ne-am prins ca virtualizarea este «the next big thing», am bagat tot ce-am avut acolo”, spune Catalin Cosoi. In acelasi timp, exista amenintarile pe orice zona, fiindca orice portita de a intra intr-o companie poate fi exploatata. Prin urmare, GravityZone ofera securitate pe virtualizare, mediile fizice si mobile, indiferent de sistemul operare. Iar acum, atacurile din zona de consumer intra in companie prin intermediul noilor cai troieni – smartphone-uri si tablete. „Timp de 16 ore din zi esti consumer si 8 ore esti angajat, dar probabil folosesti aceleasi dispozitive in ambele situatii”, avertizeaza Catalin Cosoi.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz