Cea de-a VI-a ediţie a Săptămânii bucătăriei italiene în lume are loc în perioada 22-28 noiembrie 2021
Reading Time: 3 minuteAmbasada Italiei, Biroul ICE-Agenţia şi Institutul Italian de Cultură din Bucureşti, în colaborare cu Camera de Comerţ Italiană pentru România, organizează cea de-a şasea ediţie a Săptămânii Bucătăriei Italiene în Lume.
Evenimentul anual este promovat de Ministerul Afacerilor Externe şi al Cooperării Internaţionale, de Ministerul Politicilor Agricole Alimentare şi Forestiere, de Ministerul Educaţiei Publice şi de Ministerul Dezvoltării Economice din Italia cu scopul de a promova în străinătate excelenţa culinară italiană şi valorile care o inspiră.
Tema ediţiei din 2021 este Tradiţie şi perspective ale bucătăriei italiene: conştientizarea şi valorificarea sustenabilităţii alimentare. Subiectul este unul de mare actualitate. S-a discutat pe marginea lui la Food Systems Summit 2021 în cadrul Adunării Generale a ONU, la care au contribuit lucrările Pre-summit-ului de la Roma din luna iulie a.c. Alimentaţia sustenabilă este sănătoasă, respectă ecosistemele şi biodiversitatea, oferă valoare teritoriului de provenienţă şi este accesibilă tuturor din punct de vedere economic. Promovarea agriculturii şi a alimentaţiei sustenabile poate contribui la realizarea numeroaselor obiective ale Agendei 2030 a Naţiunilor Unite.
Pe lângă subiectul sustenabilităţii, Săptămâna Bucătăriei Italiene îndeamnă la reflectarea asupra unei serii de tematici similare: promovarea dietei mediteraneene ca model de alimentaţie echilibrat şi sănătos; caracterul inadecvat al sistemului de etichetare bazat doar pe valoarea nutriţională generală a alimentelor fără a avea o bază ştiinţifică adecvată; protejarea şi valorificarea produselor cu denumire de origine protejată şi controlată, alături de acţiuni de combatere a alimentelor contrafăcute; legătura dintre biodiversitate şi varietate alimentară; promovarea vinului italian; valorificarea tradiţiilor enogastronomice ale regiunilor şi teritoriilor italiene, inclusiv în scop turistic.
Consumatorii români devin din ce în ce mai atenţi şi sensibili şi în privinţa alimentaţiei: bucătăria italiană este una din cele mai apreciate, românii simțindu-se apropiați de aceasta, deoarece asociază produsele Made in Italy cu un concept de înaltă calitate şi de stare de bine.
Italia este al doilea partener comercial pentru România. Schimburile de produse agricole şi agroalimentare în ultimii ani au prezentat una din cele mai dinamice evoluţii.
Anul 2021 a început sub auspicii bune prin reluarea activităţii sectorului Horeca, ceea ce a dus la creşterea exporturilor italiene de produse agroalimentare: +21,6% în ianuarie-iunie 2021 faţă de aceeaşi perioadă a anului 2020. Cea mai mare parte din sectoare a înregistrat creşteri importante: cafea şi ceai + 40,8%, ulei de măsline +30,2%, produse din peşte şi conserve din peşte +21,6%, produse pe bază de carne +13,9%, dulciuri +28,3, pastă +17%, lactate şi brânzeturi + 20,3%, fructe şi legume 11,9%, vinuri îmbuteliate +79%, spumanţi +65,6%, alcool şi produse alcoolice +93,4%.
Principalele produse italiene importate în România sunt: fructe şi legume, cărnuri, dulciuri, cafea, ulei, produse din peşte, sucuri concentrate din citrice, orez şi vinuri.
Datele statistice ale primului semestru al anului 2021 arată o bună situare a Italiei printre principalii furnizori ai României: de exemplu, fiind chiar prima ţară furnizoare de ulei de măsline, roşii preparate şi conservate, pastă şi vinuri din struguri proaspeţi, şi a doua țară furnizoare de cafea şi cărnuri proaspete, afumate şi cârnaţi.
Programul bogat în evenimente ale Săptămânii Bucătăriei Italiene în România este dedicat tuturor categoriilor de interlocutori interesaţi de alimentaţie şi de “Vivere all’italiana”: profesionişti din sectorul HoReCa, consumatori, food lovers, iubitori ai noilor tendinţe. Obiectul este acela de a implica întreaga ţară.
Activităţile desfășurate: un seminar online, realizat în colaborare cu Metro, avându-i drept protagonişti pe maeştrii bucătari italieni Antonio şi Michael Passarelli, care vor prezenta patru reţete dedicate profesioniştilor în domeniu; “interpretarea” de reţete italiene de către două faimoase food blogger românce; activităţi de promovare în cadrul celor mai importante restaurante italiene din România, ce include oferirea unui “aperitiv italian” clienților fideli; un seminar online pe tema nutriţiei, organizat în colaborare cu Federalimentare, cu accent pe aplicarea etichetei pe partea din faţă a produsului, asupra căreia Italia şi România au poziţii similare în cadrul UE; vizionarea a trei documentare din seria “Food Markets”, dedicate pieţelor alimentare din Palermo, Florenţa şi respectiv Torino; publicarea reţetei video a unei prăjituri exclusive realizate de un chef ales de Asociaţia Italiană Ambasadorii Gustului. De asemenea, numeroşi operatori italieni din principalele oraşe româneşti, sub coordonarea Camerei de Comerţ Italiană pentru România, vor adera la iniţiativă cu meniuri ad hoc şi reduceri pentru clienţi toată săptămâna dedicată evenimentului.
Potrivit cuvintelor Ambasadorului Italiei la Bucureşti, Alfredo Durante Mangoni, “dieta mediteraneană, produsele alimentare şi bucătăria tradiţională sunt un patrimoniu italian privit cu admirație din diferite colţuri ale lumii”. Ambasadorul a continuat: “într-o perioadă atât de complexă ca cea pe care o trăim, să aduci în discuție siguranţa alimentară, sustenabilitatea economiilor agricole, reprezintă un punct de cotitură fundamental”.
Pandemia ne-a schimbat obiceiurile: să mănânci sănătos reprezintă un mod de a te îngriji de tine însuţi şi de propria familie şi de a te bucura de viaţă. Vivi all’Italiana!
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz