Ce ți-e scris pe tricou e imprimat
Reading Time: 5 minuteTrei prieteni au învățat singuri grafică, social media și marketing, iar astăzi au ajuns la un business de 1,2 milioane de euro cu tricouri și alte produse inscripționate cu mesaje originale. Pentru Ruvix, urmează asaltul asupra piețelor europene.
Anul 2014 se apropia de final și Cristian Rădulescu își dăduse un ultimatum: dacă Ruvix, businessul de imprimat tricouri pe care-l avea alături de doi parteneri, nu începea să dea semne de viață, urma să lase totul baltă și să plece în călătoria mult visată în jurul lumii. Dar businessul de tricouri a ajuns să fie salvat de… căciuli. “La finalul lui 2014 au început să meargă căciulile, care ne-au ridicat. La începutul lui 2015 deja ne-am luat un nou utilaj. De atunci, visele au început să devină realitate”, își amintește Cristian Rădulescu, Managing Partner al Ruvix.
Cum ajunsese în această situație? După ce avusese un mic business cu import de diverse produse din China, Cristian a lucrat în BTL și într-o seară și-a dat seama că există o nevoie în piață, fiindcă nu găsea un tricou potrivit la un cost potrivit cu o grafică pe gustul lui. “M-am gândit că aș putea face și eu acest gen de tricouri. Am vorbit cu doi amici de‑ai mei, Alexandru Ciobică, pe care îl cunosc din copilărie, și Elena Matei, prietena mea. Eram ca niște găini fără cap. Era jumătatea anului 2013 și am început să mâncăm internet pe pâine, să ne interesăm cum se face așa ceva”, povestește Cristian Rădulescu.
Cei trei au investit 2.000 de euro într-un utilaj de serigrafie și în stocuri de tricouri, care însă au adunat praful în depozit timp de 2-3 ani. De ce? Fiindcă le cumpăraseră fără să se gândească, luând culori și măsuri care nu se căutau deloc și, colac peste pupăză, utilajul de serigrafie era bun doar pentru tiraje mari. Timp de un an, din acest “business” au luat fiecare un salariu între 50 și 100 de lei pe lună. “Ne-am gândit să renunțăm, fiindcă părea imposibil. Noi voiam B2B, dar nu aveam clienți, iar pe partea de B2C utilajul nu dădea randament. Era mai scump să imprimi și nu puteam face tiraje mari ca să facem stocuri, fiindcă n-aveam bani”, își amintește cofondatorul Ruvix. Acesta a fost momentul căciulilor salvatoare. Și-au luat o imprimantă digitală și apoi încă una și încă una, totul organic, din vânzările realizate, astfel că acum au utilaje de sute de mii de euro.
Trei tricouri la Carrefour
La fel de organic tricourile Ruvix au ajuns și în Carrefour. Declanșatorul a fost colecția Romgleză, care traducea expresii neaoșe românești în engleză, atașându-le și elemente grafice sugestive (de exemplu, “Du-te și plimbă ursul” a devenit “Go walk the bear”). Într-o ședință de board la Carrefour, trei persoane s-au trezit că purtau tricouri din colecția Romgleză, au văzut logo‑ul Ruvix pe spate și au decis să aducă tricourile respective în magazine. “Ne-au contactat, am rămas puțin uluiți. Am fost la o întâlnire cu ei, totul s-a legat foarte bine. Ni s-a părut o metodă de distribuție foarte bună și am început colaborarea”, spune Cristian Rădulescu. De la o comandă inițială de 10.000 de tricouri, cea mai mare pentru Ruvix la acel moment, au ajuns să livreze până acum în total peste 80.000 de tricouri în Carrefour. În perioada de Crăciun, se vând și 5.000 de bucăți în prima săptămână.
Culmea este că nu și-au promovat niciodată produsele în zona de B2B, dar aceasta a ajuns să reprezinte
45-50% din business. Totul a venit din recomandări de la clienții mulțumiți. “Ne-am dat seama că, pe lângă tricourile de pe site, vindem și parolism. Concurența noastră nu e cea mai dezvoltată pe partea de seriozitate, iar pentru companii e un element foarte important. Dacă spunem joi la ora 12 ai produsul, atunci îl ai, iar costul este cel pe care-l spunem, nu apar modificări”, subliniază Cristian Rădulescu.
Grupul de firme din care face parte Ruvix a avut în 2018 o cifră de afaceri de 1,2 milioane de euro și pentru acest an se estimează o creștere de aproximativ 25%. Cele mai aglomerate perioade sunt lunile noiembrie-decembrie, de la Black Friday până la Crăciun, când se lucrează aproape nonstop. Un alt vârf de comenzi apare de la începutul lui aprilie până în iulie, dar nu există perioade moarte.
“Fiind la bază manager de risc, mă gândeam că tricourile se vând doar vara, că n-o să vindem iarna, dar atunci avem produse de substituție, vindem sweatshirts, căciuli, pe lângă tricouri. Am vândut tricouri pe site și la 0:01 în noaptea de Revelion”, arată managing partnerul firmei Ruvix.
Circa 30% din comenzi sunt din București, restul merg în țară. Partea de creație este făcută in-house. Cei trei asociați au învățat singuri să facă grafică în programe precum Photoshop sau Adobe Illustrator, fiindcă nu își permiteau un grafician. Interacțiunea cu clienții, cercetările făcute cu ajutorul social media, dar și vânzările propriu-zise i-au făcut să înțeleagă ce se caută pe piață. Pentru promovare, folosesc intensiv social media și Google, dar tot recomandările funcționează mai bine. Colaborează și cu artiști, care realizează cam 10% din portofoliul de produse. Unul dintre acești artiști a realizat colecția Make Dacia Great Again, pe care o vinde în cadrul propriului magazin online, găzduit pe site-ul Ruvix. Planurile de dezvoltare ale Ruvix în perioada următoare includ și un nou site B2C pentru România poziționat pe segmentul superpremium, precum și dezvoltarea segmentului B2B.
Oportunitatea Brexit
Cum businessul Ruvix merge foarte bine pe piața din România, era logic ca cei trei asociați să se gândească la extinderea pe piețele externe. Momentan, au până în 10% comenzi din afara țării pe zona de B2B, dar dezvoltarea va veni pe partea de B2C. “Vrem să creștem organic, ca până acum. Lucrăm de aproape un an la un site B2C pentru piața din Uniunea Europeană, unde vom merge cu un brand nou. Ne-am dat seama că este o piață uriașă care chiar are nevoie de astfel de produse”, spune Cristian Rădulescu. Oportunitatea este cu atât mai mare cu cât foarte mare parte din piața de profil din UE este acoperită din Marea Britanie, iar după Brexit vor fi avantajați jucătorii care rămân în Uniunea Europeană.
Semnele sunt încurajatoare, mai ales că, atunci când au comenzi din țări ca Belgia, Franța, Olanda, Germania, Elveția, la auzul costurilor de imprimare clienții decid chiar să dubleze comanda, fiindcă prețurile sunt extrem de avantajoase față de ce este disponibil în Vest. Un atu în promovare ar putea fi și recordul mondial în curs de omologare la Guinness pentru cel mai mare tricou din lume, de 100 de metri înălțime pe 80 de metri lățime, la care s-au folosit 2 kilometri de ață și s-a lucrat manual două săptămâni aproape zi și noapte. A fost o surpriză făcută lui Cristian Rădulescu de către colegii lui, la inițiativa prietenului lor, Andrei Nebunoiu, Marketing & Sales Manager la Calif, Condimental de Calif și Shoteria. Cristian a fost legat la ochi, urcat în avion și parașutat peste tricou.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 334 (iulie 2019). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz