Ce sectoare FMCG și de servicii din China au fost cel mai puternic afectate de coronavirus
Reading Time: 2 minuteEpidemia de COVID-19 are un evident impact negativ pe termen scurt asupra pieței de bunuri de larg consum (FMCG) și servicii din China, cel mai afectate fiind sectoarele care se bazează pe contact fizic sau magazine – travel, restaurante, băuturi alcoolice și magazinele de lux.
Potrivit unui raport al Euromonitor International, tiparele de consum din China s-au schimbat radical în urma epidemiei de COVID-19, iar companiile din zona bunurilor de larg consum (FMCG) și de servicii din statul asiatic își ajustează strategiile de dezvoltare pentru a face față noilor realități.
Domeniile FMCG cu o puternică prezență online au rezistat mult mai bine în condițiile carantinei și restricțiilor impuse de autorități. Un alt segment care a beneficiat de pe urma epidemiei este cel al produselor din zona de sănătate și igienă personală, efectul pozitiv urmând să continue chiar și după finalul epidemiei. Afectate negativ au fost produsele de machiaj și parfumerie.
Alt domeniu puternic afectat de epidemia de COVID-19 este industria luxului, care se bazează aproape exclusiv pe magazine fizice. Efectul negativ va fi resimțit și pe plan global, întrucât consumatorii chinezi sunt unul dintre motoarele principale ale industriei globale a luxului, în 2019 cumpărând produse de lux de aproape 305 miliarde de dolari, aproape o treime din total.
Industria de travel și cea a ospitalității au resimțit din plin șocul coronavirus și perspectivele nu sunt deloc roz. Rata de ocupare a hotelurilor a scăzut cu 80%. Euromonitor International estimează, totuși, că cel puțin industria de travel din China își va reveni după epidemie.
Cum era de așteptat întregul segment de e-commerce a avut o creștere explozivă, în timp ce retailerii care se bazau pe magazinele fizice au avut prăbușiri ale vânzărilor. Retailul de haine și încălțăminte a fost puternic afectat, mai ales că primul trimestru era în mod tradițional cel mai bun din an, datorită Anului Nou Chinezesc. Partea pozitivă pe termen lung ar putea fi creșterea ponderii comerțului online în domeniu.
Mai grav ar putea fi, însă, impactul la nivel global ca urmare a faptului că 56% din producția globală de haine se realizează în China și problemele se vor transmite în cascadă pe tot lanțul de furnizori.
Consumul de băuturi alcoolice în afara casei (baruri, restaurante etc.), care reprezintă aproape jumătate din total în China (46,7%), a fost puternic afectat de carantină. Pe termen lung, întrucât comercianții au rămas cu stocuri nevândute, nu vor mai face achiziții la nivelurile așteptate în perioada următoare, transmițând problemele și în zona de producție și logistică.
Segmentul alimentar a beneficiat de un boom în perioada de vârf a epidemiei de coronavirus, clienții golind rafturile din magazine și comandând online cantități peste cele obișnuite pentru această perioadă. Zona de produse proaspete, care era dominată de piețele și magazinele tradiționale, a început să migreze și spre online. În 2019, vânzările de produse alimentare proaspete prin e-commerce au reprezentat 6,3% din total, procent care va crește accelerat în 2020.
În zona de electrocasnice, purificatoarele de aer care înregistraseră o scădere de 10% în 2019 vor reveni pe plus în acest an, în timp ce aparatele de aer condiționat, fiarele de călcat, mașinile de spălat și cele de spălat vase care au funcții de dezinfectare sunt deja în creștere. La fel de bune vor fi veștile pentru produsele de igienă și îngrijire a casei, cum ar fi detergenții.
Foto: Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz