Management Tech

Ce se intampla in Cupertino?

20 oct. 2014 8 min

Ce se intampla in Cupertino?

Reading Time: 8 minute

La scurt timp dupa disparitia lui Steve Jobs, milioane de oameni se intrebau ce se va intampla cu imperiul Apple in urmatorii ani. In loc sa primeasca un raspuns, intrebarea a capatat si mai multe ramificatii.

Jobs ne-a parasit in urma cu trei ani, insa vocea lui inca poate fi auzita pe culoarele companiei pe care a fondat-o in urma cu 38 ani, alaturi de Steve Wozniak. “Umbra” lui Jobs asupra companiei inca exista, in ciuda sfatului pe care chiar el l-a dat urmasilor sai din cadrul companiei de IT&C – acela de a nu se gandi la “ce ar face Steve” in momentul luarii unei decizii. Continuam sa ne intrebam care e directia companiei conduse acum de Tim Cook, intr-o industrie in care concurenta e tot mai acerba.

Pentru Tim Cook, sarcina atribuita de mass-media si investitori de a-i calca pe urme lui Jobs pare injusta, in conditiile in care Apple a beneficiat in ultimii zece ani de o avalansa de inovatii si de crearea unui adevarat cult in jurul sau, fenomen nemaiintalnit in istoria recenta a marilor corporatii.

Desi Cook a adus progres in sanul Apple, noul produs revolutionar care ar putea confirma directia buna a firmei din Cupertino intarzie sa-si faca aparitia. iPad pare sa existe pe piata de o eternitate, dar in realitate vorbim de un produs cu o viata de doar patru ani, in timp ce iPhone-ul a aparut in 2007, iar iPod tocmai in 2001. Investitorii si presa de profil s-au intrebat in repetate randuri de-a lungul ultimilor trei ani daca nu cumva cea mai buna perioada a Apple a apus. Foarte putini ii contesta calitatile de manager lui Tim Cook, insa este extrem de dificil pentru orice lider de companie sa ii calce pe urme unui guru in tehnologie.

Jobs a reusit ca de-a lungul carierei sale deopotriva controversate si fascinante sa faca valuri in nu mai putin de sapte domenii: computere personale, sisteme informatice de operare, muzica, telefonie mobila, publishing, tablete si animatii video. iPod, iPhone si iPad fie au creat, fie au schimbat radical pietele in care activeaza. Revista Fortune il numea pe Steve Jobs “CEO-ul deceniului”, dar pentru multi consumatori avizi de tehnologie a fost chiar mai mult de-atat. Avandu-l alaturi pe Cook ca director de operatiuni, Jobs a transformat Apple intr-un mamut cu o capitalizare bursiera de peste 440 miliarde de dolari dezvoltand un sistem complex de aprovizionare si lansand produse spectaculoase fara a se teme de canibalizarea unor produse consacrate dezvoltate in Cupertino.

Deciziile luate de Tim Cook pana in momentul de fata indica faptul ca e un manager competent, cu planuri solide pe termen lung, avand o viziune dincolo de liniile trasate de Jobs. Cu toate acestea, lipsa unui nou dispozitiv sau serviciu capabil sa scoata la iveala si sa exploateze o noua nevoie in piata ar putea diminua din aura ce inconjoara in momentul de fata marul muscat.

© Spvvkr  Dreamstime.com_43155303Investitorii, consumatorii si mass-media au acuzat in repetate randuri compania lui Cook de o scadere a puterii de a inova, preferand mai degraba sa lanseze versiuni imbunatatite ale unor produse mai vechi decat sa creeze noi produse, capabile sa creeze noi categorii de consum. Trip Chowdhry, Managing Director la Global Equities Research, declara pentru CNBC ca, desi Apple nu si-a pierdut complet spiritul inovator, acesta se confrunta cu o incetinire si, daca Jobs ar fi trait pana la aceasta data, probabil am fi avut doua noi categorii de produse.

Mai mult decat oricine in industria IT&C din ultimele doua decenii, Apple s-a confundat cu notiunea de inovatie. Astazi nu mai este suficient sa lansezi un produs revolutionar o data la cinci sau zece ani pentru a-ti pastra relevanta. Daca Apple nu va veni cu alte inovatii majore, ar putea deveni noul Microsoft. Compania se afla la rascrucea dintre inovatie si continuitate, iar Cook pare sa o aleaga pe cea din urma, fara a ignora insa importanta inovatiei. “Unii oameni considera ca inovatia inseamna schimbare, dar noi nu am perceput-o niciodata in acest sens. E vorba de a face lucrurile mai bune”, spunea Cook intr-un interviu pentru Bloomberg BusinessWeek.

Problema ridicata tine de erodarea avantajelor Apple, care avea un avans de timp in fata concurentei pe piata smartphone-urilor si a tabletelor. Intre timp, jucatori uriasi precum Samsung castiga teren si sunt mai hotarati ca oricand sa devina lideri incontestabili ai acestor categorii de produse. Tot in era post-Jobs, sistemul de operare Android a devenit mai popular decat iOS, avand in cel de-al doilea semestru al acestui an o cota de piata de 84,6%, conform Strategy Analytics. Cu toate acestea, la finele lui 2012 Apple obtinea 69% din profiturile industriei de smartphone-uri, potrivit lui T. Michael Walkley, analist la Canaccord Genuity.

Fie ca acest lucru functioneaza sau nu in avantajul Apple, starul companiei a fost Jobs, care a devenit imaginea emblematica a acesteia. In momentul de fata, Tim Cook este criticat pentru lipsa viziunii asupra designului produselor, dar si pentru carente ca lider, in comparatie cu predecesorul lui. Totusi, Cook pare sa-si cunoasca limitele si sa compenseze prin strategia solida pe termen lung. Faptul ca l-a promovat pe designerul de produs Jonathan Ive ca sef al departamentelor de hardware si software, lasandu-l pe acesta sa decida cum vor interactiona in mod eficient pentru Apple cele doua entitati, demonstreaza ca actualul CEO al companiei poate accepta fara probleme statutul de “om din umbra”.

In acelasi timp, Cook, care nu pare tocmai prototipul vizionarului, le inchide gura criticilor care acuzau lipsa unui personaj carismatic si competent care sa isi sume rolul de emblema a companiei. De altfel, una din principalele diferente dintre Jobs si Cook este faptul ca cel din urma nu ezita niciodata sa isi laude colegii si sa le atribuie acestora succesul noilor lansari, in timp ce in discursul lui Jobs se regaseau aproape de fiecare data doar produsul si “elementul wow” pe care acesta il propunea in piata.

Astazi, Jonathan Ive si vicepresedintele departamentului de software, Craig Federighi, sunt “oamenii cool” din companie. Cei doi au colaborat la dezvoltarea iOS 7, care a reprezentat cel mai important facelift al sistemului de operare Apple de la aparitia acestuia. Intre timp, Cook se concentreaza asupra a ceea ce stie sa faca cel mai bine: coordonarea operatiunilor Apple la nivel global. Una din schimbari este relatia cu Wall Street. Jobs nu era cel mai mare fan al informatiilor oferite catre bursa, preferand sa tina investitorii in “joc de glezne”, ceea ce nu a functionat de fiecare data in avantajul sau.

Cook este mai prietenos cu investitorii si mai generos cu informatiile. Iar daca Jobs se ferea de datorii, dupa ce a trait momente extrem de delicate din punct de vedere financiar de-a lungul istoriei Apple, Cook pare sa nu impartaseasca aceeasi precautie extrema si sa fie dispus sa faca concesii financiare pentru a ajuta compania sa progreseze. Apple anunta in 2013 ca actionarii sai vor primi pana la 100 de miliarde de dolari pana la finele lui 2015 prin procese de rascumparare de actiuni si oferirea de dividende, urmand ca in aprilie 2014 sa anunte marirea acestei cote la 130 miliarde de dolari.

Practic, masura luata de Cook este o recompensa pentru investitorii Apple care au avut incredere in companie in ultimii ani, urmand ca in momentul de fata sa primeasca sume importante in schimbul actiunilor detinute. Masura a fost luata si pe fondul insistentelor unor oameni de afaceri extrem de influenti care solicitasera astfel de decizii din partea lui Cook.

Carl Icahn, un miliardar cunoscut in industria de IT&C, cu o avere de aproximativ 20 miliarde de dolari, punea presiune anul trecut pe Tim Cook pentru ca acesta sa ia imprumuturi de 150 miliarde de dolari la o dobanda de 3%, bani pe care Apple ar fi urmat sa-i foloseasca tocmai pentru rascumpararea de actiuni. Icahn este cunoscut in industrie ca un “agitator” extrem de influent, cladindu-si numele pe fondul presiunilor puse pe conducerea unor companii pe care el le considera subevaluate, cerand schimbari la nivelul managementului sau actionariatului acestora.

© Ifeelstock  Dreamstime.com44811563Potrivit specialistilor de pe Wall Street, Steve Jobs nu ar fi facut niciodata acest pas, care ajuta insa compania sa se dezvolte pe termen lung. La acest capitol, Cook pare sa detina un avantaj in fata vizionarului Jobs cu care este comparat atat de des. Iar daca noul CEO al Apple va reusi sa imbine eficienta financiara cu inovatia si viziunea la nivel de produs pentru care Jobs era recunoscut, Apple isi poate asigura un viitor solid.

Ceea ce Cook a reusit sa faca pana in momentul de fata a fost sa castige increderea si respectul bursei, in primul rand prin zecile de miliarde care au ajuns la investitori in ultimii doi ani, dar si prin deciziile indraznete de management. Cook nu doar l-a prommovat pe Jonathan Ive, ci a si renuntat la Scott Forstall si John Browett, care conduceau divizia de software mobil, respectiv operatiunile de retail la Apple.

Seful gigantului din Cupertino si-a motivat decizia prin dorinta de a a avea o colaborare mai buna intre departamente, ceea ce va duce la coerenta si va stimula inovatia in cadrul firmei. Renuntand la cei doi, in special la veteranul Forstall, Cook a facut un exercitiu de forta in cadrul companiei, castigand respectul angajatilor si al investitorilor.

Apple in era Steve Jobs era cunoscut ca un brand nu doar inovator, ci si sigur. Desi surprindea de fiecare data prin inovatii, compania se remarca prin faptul ca de fiecare data lansa produse premium care functioneaza impecabil. Astazi apar tot mai multe critici la adresa companiei din cauza calitatii indoielnice a unor produse. Desi acuzatiile sunt in multe cazuri nefondate, Apple a avut in ultimii ani o serie de probleme cu care “marul lui Jobs” nu se confrunta.

Problemele la nivel de hardware si software au fost printre cele mai importante. Chiar recentul sistem de operare iOS 8 le-a dat batai de cap utilizatorilor din cauza unor bug-uri, in timp ce filmarile cu iPhone 6 Plus indoindu-se cu usurinta au devenit virale in ultimele saptamani. Desi oficialii de la de la Apple declarau ca doar 9 cazuri de indoire a smartphone-ului au fost raportate de clienti, acest subiect si-a pus amprenta asupra perceptiei clientilor despre calitatea produselor Apple, cel putin pentru moment.

Decizia lui Cook de a renunta la dimensiunile clasice ale iPhone in detrimentul unor device-uri mai mari a fost controversata, intrucat contrazicea liniile trasate de Jobs, insa a fost bine primita de fanii Apple care-si doreau un telefon cu display mai mare. Totusi, “elementul wow” la nivel tehnologic amintit mai devreme a lipsit de la prezentarea iPhone 6 si a versiunii Plus, cu diagonala de 5,5 inci. Desi fanii se asteptau la un ecran de safir sau la noi tehnologii incorporate, au primit din partea Apple exact ceea ce Cook spunea ca reprezinta filosofia companiei: crearea unui produs mai bun.

Ceasul Apple, lansat in a doua jumatate a acestui an, era gadgetul pe care multi fani il asteptau cu entuziasm, zvonindu-se inca din urma cu doi ani ca acesta este primul produs ce va crea o noua piata, in era post-Jobs. Timing-ul aparitiei sale nu a fost insa cel mai inspirat, intrucat in ultimele 18 luni tot mai multi concurenti ai Apple lansasera propriile smartwatch-uri, iar ceasul Apple nu a adus noutati semnificative fata de versiunile cu Android care existau deja in piata.

Faptul ca Tim Cook reuseste sa asigure un management solid si stabil reprezinta un avantaj evident pentru Apple, care poate fi confirmat prin capitalizarea companiei, evaluata astazi la aproape 600 miliarde de dolari. Cu toate acestea, problemele de hardware si software aparute in ultimul an, precum si lipsa de caracteristici inovatoare si de fast din spatele lansarii ceasului inteligent sunt privite de tot mai multi ca semiesecuri ce pot afecta pe termen lung imaginea creata de Jobs pentru compania pe care o fonda in urma cu 38 de ani, impreuna cu Wozniak.

Apple a trecut printr-o serie de transformari ce nu puteau fi evitate, odata cu disparitia parintelui sau. Intrebarea esentiala ramane insa aceeasi ca si anul trecut: va reusi Apple sa isi pastreze stabilitatea financiara si relevanta in piata in urmatorii ani, aducand doar imbunatatiri la nivelul produselor sale, in timp ce noile device-uri capabile sa creeze noi piete si nevoi intarzie sa apara?

Foto: 1, 2, 3 (Dreamstime.com)

 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: