Stiri

Ce se întâmplă cu piața eCommerce în România

25 sept. 2024 4 min

Ce se întâmplă cu piața eCommerce în România

Reading Time: 4 minute

easySales a reunit sute de experți și peste 700 de participanți la a cincea ediție a eCommerce Talks, unde a fost prezentat primul raport complet al pieței românești de comerț online. Raportul abordează provocările și așteptările consumatorilor, comportamentele lor de cumpărare și nivelul de încredere în eCommerce. Evenimentul, desfășurat pe 18 septembrie, a adus împreună echipe executive din România, Ungaria și Bulgaria, care au împărtășit cele mai bune practici în eCommerce.

Oamenii comanda lucruri mai valoroase online

Comerțul online cunoaște o creștere semnificativă, este deja un aspect esențial al vieții de zi cu zi pentru români, iar volumul și frecvența comenzilor evoluează constant, semn atât al unui apetit în creștere pentru consum, dar și al unei intrări în uzual a procesului de comandă online.

Conform studiului, aproape jumătate dintre respondenți au realizat cel puțin una, dar nu mai mult de trei comenzi online în ultimele 30 de zile, în timp ce 29,21% au plasat între 4 și 10 comenzi. Doar un procent mic, de 1,15% dintre români, nu a comandat niciodată online.

Valoarea totală a comenzilor segmentează publicul în două categorii mari: 40,93% dintre respondenți cheltuie între 301 și 1.000 de lei, iar 35,15% între 100 și 300 de lei. Doar 2,27% au raportat cheltuieli mai mari de 5.000 de lei, în ultimele 30 de zile, la data efectuării sondajului.

Majoritatea românilor preferă laptopurile pentru comenzile online

Când vine vorba de dispozitivele folosite pentru plasarea comenzilor, majoritatea românilor încă preferă laptopurile sau desktopurile – 43,41%, dar urmează aplicațiile accesate prin smartphone – 34,01% și accesările directe ale site-urilor prin telefonul mobil – 20,06%.

În ultimele șase luni, majoritatea comenzilor online au fost realizate pe magazinele online tradiționale, care comercializează produse fizice- 62,11%, urmate de platformele tip marketplace – 22,48%. Dacă platformele de comenzi de mâncare au o popularitate ușor de intuit, notabil, 4,55%, respectiv, 4,17% dintre respondenți au făcut achiziții online de pe platforme de rezervări și de pe platforme pentru bilete sau abonamente.

În același context prețul produselor este foarte important pentru trei sferturi dintre participanții la sondaj, în timp ce timpul și modalitatea de livrare sunt importante pentru aproape jumătate dintre români. Și recenziile sunt foarte importante în alegerea produselor și sunt citite cu atenție.

Peste un sfert din români preferă plata ramburs

Dacă vedem un procent totuși semnificativ al românilor care preferă să plătească achizițiile online prin cardul bancar, o ancoră care cu greu se erodează este reprezentată de plata ramburs cu numerar, la care încă apelează 28,78% dintre români. Alte metode de plată, precum plata în rate, Buy Now Pay Later sau transferul bancar sunt la niveluri care încă nu influențează piața, de 1-2 procente.

Rețelele sociale și influencerii sunt factori de decizie

Facebook, TikTok și Instagram: nu doar scroll-uri fără sfârșit, ci reale și influente canale de informare care influențează decizia de cumpărare. Cel puțin asta admite grosul respondenților – 58,43%. Unul din cinci români își bazează decizia de a cumpăra online pe informațiile primite prin SMS- uri și e-mail-uri, în timp ce 14,15% sunt influențați de televizor. Ultimele locuri din lista influenței sunt disputate, cu procente de doar 3%, de radio și influencers.

Majoritatea preferă livrarea acasă

Când vine vorba despre livrarea comenzii, modalitatea preferată râmâne cea prin curier, acasă, pentru jumătate din respondenți. Cu toate acestea, un avans de necontestat îl are locker-ul, preferat de 35% dintre clienți. Urmează tot curierul, dar de această dată cu livrarea la birou, pentru un român din zece.

Majoritatea clienților, nu mai puțin de 43,7%, se așteaptă la disponibilitatea non-stop a serviciilor de customer service. Mai conservatori, 27,81% dintre respondenți mizează pe accesibilitate de luni până vineri, între orele 09:00 și 18:00. 16,86% vor ca programul 09:00-18:00 să acopere și zilele de weekend, în timp ce, mai pragmatici,
6,49% din respondenți vor acces la serviciile de suport în special după programul de lucru și în weekend-uri.

Platformele de eCommerce din România își fac bine treaba. Cel puțin acest lucru reiese din faptul că 50,58% dintre respondenți se declară relativ mulțumiți și comandă de câte ori au ocazia, iar 10,56% sunt foarte mulțumiți și deja merg rar în magazinele fizice. Totul, în timp ce 10,47% sunt un pic dezamăgiți și doar 1,45%, total dezamăgiți.

Prețul îi face pe români să comande internațional

Cu toate acestea, atunci când prețurile sunt suficient de mici – 34,69%, varietatea de produse este mare – 29,75%, și mai sunt și recenzii credibile ale utilizatorilor – 13,57%, românii aleg să plaseze comenzi pe platformele internaționale de eCommerce.

Odată ce au prins gustul comenzilor internaționale, românii au făcut și un clasament al platformelor, iar lider detașat la nivelul achizițiilor efectuate în ultimul an este Temu – 45,38%, urmat, la distanță, de Shein – 18,38% și AliExpress – 16,38%. Giganții ultimei decade, Amazon și eBay, pierd viteză, cu 15,25% și, respectiv, 4,63%.

Când vine vorba de frecvența comenzilor de pe platformele internaționale, 34,30% dintre consumatori comandă ocazional, de 2-3 ori pe an, 22,48% nu comandă niciodată, dar 20,74% comandă des, lunar.
Temu, Shein și celelalte destinații preferate ale românilor pentru comerțul internațional asigură o experiență peste așteptări pentru 41,5% dintre clienți, iar 5,13% dintre români califică procesul chiar la nivelul unei experiențe extraordinare. La polul opus, doar 2,63% se declară total dezamăgiți și afirmă că nu vor mai folosi platformele internaționale pentru achiziții.

Informațiile prezentate în studiul realizat de easySales au fost colectate în perioada 21 iunie 2014 – 8 iulie 2024, de la 1.043 de respondenți. Metodologia folosită pentru culegerea datelor statistice este CAWI – Computer Assisted Web Interviewing. Chestionarul a fost pus la dispoziția eșantionului prin link unic de acces.

Array

Articole pe aceeași temă: