Ce pregătesc organizatorii pentru a treia ediție de Design Thinking Forum?
Reading Time: 8 minutePe 18 și 19 septembrie are loc cea de-a treia ediție a Design Thinking Forum, eveniment organizat de Marketing Insiders Group și Design Thinking Society. Care sunt noutățile ediției și ce au pregătit organizatorii am aflat de la Magda Ropotan și Mădălina Vilău.
Sunteți la a treia ediție a Design Thinking Forum. Ce noutăți ați pregătit pentru această ediție și cum a evoluat conceptul evenimentului de la prima ediție până acum?
Madga Ropotan: La prima ediție, în 2017, puneam Design Thinking pentru prima dată pe agenda oamenilor de business din România. Prin urmare, ne-am propus să introducem conceptul la modul general și să construim o bază de plecare către abordări mai complexe. Am avut un mix bun de speakeri români și străini, cu un spectru divers de specializări, care se lăsaseră ”converitiți” la Design Thinking. Unii dintre participanți își aduc și acum aminte de Oskar Dekker, liderul companiei olandeze de materiale de construcții-Bruil, fondate în 1906 și care, aplicând Design Thinking, a depășit declinul post-crizei, a evitat la mustață falimentul și s-a reinventat, devenind unul dintre liderii revoluției 3D printing cu beton.
În ediția a doua am dorit să aducem pe scenă exemple concrete de proiecte din business în care Design Thinking a făcut o diferență, mai ales din România.
Ediția a treia merge și mai în profunzime și vine cu argumente și studii care arată de ce funcționează Design Thinking și care poate fi impactul sau într-un spectru mai larg, atât în business, cât și în domeniul social sau în educație.
Mădălina Vilău: Într-o lume dominată de incertitudini, unde criza încă își arată colții sau bântuie imaginația executivilor, împiedicându-i să ia decizii curajoase și să deschidă ușa inovației, Design Thinking e o metodă cu rezultate probate. La prima ediție a fost poezie și pionierat, la ediția a doua am adus autori premiați, specializați în Design Thinking, printre care, Markus Edgar Hormess, cofondatorul WorkPlayExperience și co-semnatar al volumului “This îs Service Design Doing”. Acum, la a treia ediție, pentru că nevoia de concret e la fel de necesară ca nevoia de inspirație, avem două zile – pe 18 septembrie cea de workshopuri specializate și design thinking declinat în creare de servicii și produse, Inteligență Artificială, construirea strategiei de viitor, procese HR, cultivarea empatiei, customer experience și o zi de conferința, cu 7 keynote speakers străini și tot atâția români efervescenți, pe 19 septembrie.
Cine sunt, mai exact, speakerii ediției și despre ce vor vorbi ei?
Magda Ropotan & Madalina Vilău: Aducem voci cunoscute din domeniu, cu expertiză în piețe și discipline diverse. Temele abordate de ei aduc argumente și exemple pentru abordarea Design Thinking în domenii și probleme surprinzătoare, de la inovație în business, la negocierea conflictelor de război, crearea de modele de business exponențiale sau găsirea de soluții la probleme globale serioase cu care se confruntă omenirea.
Așadar, ne bucurăm să îi avem pe scenă pe Jeanne Liedka, autor premiat, profilat în top 50 cei mai influenți gânditori din business; Adam Radziszewski-Director de Inovație la Oracle SUA, Kai Frithjof Brand Jacobsen-Director al Departamentului de Peace Operations la Patrir; Lars Lin Villebaek-Chief Delivery Officer la OpenExO, alături de Diana Stafie, fondatorul FutureStation; Andrei Baican – Head of CX, Banca Transilvania, Teodora Migdalovici, fondatorul The Alternative School for Creative Thinking și al platformei de diplomație privată LoveAndLobby.com; Ulrich Weinberg, Directorul The School of Design Thinking din cadrul Hasso Plattner Institut.
De asemenea conferința va găzdui un dialog care se arată deja foarte interesant între Andreea Roșca- fondatorul The Vast & The Courios, și Nansi Lungu – Consumer Behaviorist la Bitdefender și profesor universitar.
Workshopurile din 18 septembrie vor fi facilitate de Randy Salzman-profesor de comunicare la Universitatea din Virginia și co-autor al „Design Thinking for the Greater Good: Innovation în the Social Sector”, Ana Krasovschi – director de Resurse Umane Carrefour România, Diana Stafie – cofondator Future Station, Corina Ghiațău – consultant inovație în HR și de echipa Design Thinking Society – Alină Cătălina Bănuleasa, Tudor Juravlea, Dragoș Gavrilescu, Alina Bălan. Un paletar de expertiză fascinant, nu-i așa? Pe site, la www.designthinkingforum.ro, puteți găsi agendă completă, cu biografiile extinse ale tuturor speakerilor și topicurile prezentărilor.
Revenind la prima ediție, cum v-ați decis să abordați această tematică?
Magda Ropotan: În viața mea anterioară consultanței am fost un observator atent la tot ce înseamnă trenduri, schimbări sociale și tehnologice, dinamică a business-urilor și organizațiior cu vocație umană, care știu să creeze valoare pentru om și pentru societate, nu doar pentru sine. Am făcut asta în ONG-uri studențești, în companii și joburi interesante, atât în România, cât și în alte piețe din lume. Înainte să revin în țară, am lucrat câțiva ani în Moscova pentru IKEA, unde am fost implicată în proiecte strategice de transformare și regândire a viitorului companiei. Tot în Moscova, de data asta în calitate de consultant, am lansat primul Laborator de Inovație pentru aceeași companie și am susținut lansările primului Hackathon și primului Accelerator de Start-Up-uri cu focus pe retail din Rusia.
Odată îndrăgostită de Inovație, am umblat mult prin lume să aprofundez subiectul de la cei mai buni experți. În 2015 mi-am dorit să mă reîntorc în România, să mă așez aici și să fac cunoscute acele instrumente și practici de transformare și inovație cu care eu am rezonat cel mai mult și care au făcut o diferență în proiectele mele. Am lucrat o vreme freelancer, apoi, în cadrul comunității Design Thinking România, am întâlnit alți oameni fascinați de subiect ca și mine. Așa s-a născut compania Design Thinking Society unde îi am alături că parteneri pe Dragoș Gavrilescu, Alina-Cătălina Bănuleasa, Tudor Juravlea și Alina Bălan. Design Thinking Forum s-a născut în aceeași perioadă. Este un eveniment construit cot la cot cu Mădălina Vilău și echipa ei talentată de la Marketing Insiders Group. A fost fascinant să redescopăr bucuria proiectelor alături de Mădălina, după mai bine de 17 ani! Mădălina a fost primul meu șef, la Connex, când aveam doar 19 ani.
Madalina Vilau: Propunerea Magdei, pe care o urmăream și o admiram de la distanță de mulți ani, a venit ca o gură de oxigen. După destul de mulți ani de antreprenoriat și proiecte ambițioase în domeniul marketingului și al consultanței operaționale, Magda începuse să îmi povestească despre inovație, perspectiva asupra viitorului, trenduri, cu o pasiune pe care rareori întâlnești. Mai ales când te miști în contexte operaționale, în care acționezi, schimbi, totul este la foc continuu, un mod de viață pe care ajungi să îl iubești și să îl replici în ceea ce faci în fiecare zi. Eu am simțit pur și simplu că este o oportunitate incredibilă să construiești încredere în jurul acestui concept și să fii primul din piață care o face în acest mod. Este că un fel de adrenalină de business. Fără ea nu ajungeam la a treia ediție.
Și, nu în ultimul rând, eu abia aștept să merg la forumul de anul acesta ?. Este primul an în care susțin un workshop despre Customer Journey Mapping, alături de Tudor Juravlea, pe 18 septembrie, iar pe 19 septembrie, în ziua de conferință, îmi doresc să nu pierd nicio prezentare. Am reușit să pregătim o agendă care ne place la nebunie ?
Pentru publicul larg, definiți conceptul de design thinking.
Magda Ropotan: Design Thinking este o altă metodologie de rezolvare a problemelor complexe care cel mai adesea duce la inovație. Așa cum spune unul dintre speakerii noștri la eveniment, Jeane Liedtka, Design Thinking poate face pentru inovație în business ceea ce sistemul Total Quality Management (TQM) a făcut pentru industria producătoare în urmă cu câteva decade: a ”descătușat energia creativă a oamenilor, le-a câștigat implicarea și a dus la îmbunătățiri radicale”. Asta pentru că ne ajută să navigăm printre sau să depășim barierele din calea inovației, pe care cel mai adesea ni le punem singuri.
De ce este acum nevoie, poate mai mult ca niciodată, să vorbim despre design thinking?
Mădalina Vilău: Pentru că prin empatie și interesul pentru oameni se restabilește echilibrul între business și societate și pentru că Design Thinking e un process cu rezultate confirmate, cu pași clari și care poate fi experimentat de absolut oricine, încurajându-i pe toți la gândire creativă și inovație. Este o combinație incredibil de frumoasă de creativitate, empatie, testare, grijă pe bune față de clientul final. Mie, după ani de zile de proiecte de Customer Care, Customer Experience, Customer în orice formă posibilă, mi-a adus la fileu lucruri în care credeam și pe care le promovăm în fiecare proiect: empatie, research cu clientul, emoție, colaborare interdepartamentală, inovație generată de propria echipă, de client, feedback și iar feedback. Avem nevoie de transformare în bine. Și în mai bine. Și mai cred că avem nevoie să devenim conștienți că schimbarea vine din noi, de la noi. Nu trebuie să vină nimeni să ne facă viața mai bună, în business sau acasă. Totul e în noi. Depinde doar cum știm să scoatem la suprafață ideile și să reușim să le dăm viață.
Magda Ropotan: În societatea românescă avem nevoie mai mult că niciodată de oameni care nu doar provoacă sistemele nefuncționale, corupte sau agendele pe termen scurt, ci pun umărul să construiască. Am văzut cu toții de cât de multă nevoie este nu doar să ne răzvrătim unui prezent în care nu credem, ci să construim alternative pentru un viitor mai bun. Pentru că altfel, rămânem doar cu răzvrătirea. Ca să construim un viitor mai bun, trebuie să înțelegem că modul în care fiecare dintre noi vede lumea ține de poziția, filtrele și credințele noastre.
Avem nevoie de momente în care să ne oprim din goană și să ne dăm răgaz să înțelegem, să ascultăm, să nu ghicim de ce fac oamenii lucruri sau ceea ce oamenii vor să spună, ci să mergem acolo, în realitatea celuilalt, să vedem cu ochii noștri, să ne punem în pantofii lui, să căutăm soluții împreună, să testăm, să avem curajul să renunțăm la ideile proaste, să învățam din ce am experimentat și să mergem mai departe. Numai așa viitorul pe care îl construim poate fi cu adevărat mai bun. Pentru mine dar și pentru cel de lângă mine.
Aceasta este măiestria designerilor pe care business-ul a împrumutat-o sub numele de Design Thinking. Și de aceea atât de multe organizații îl îmbrățișează. Te ajută să creezi în organizație celule creative, diverse, multidisciplinare, să le organizezi, îți dă instrumente și un mod de lucru ca să te apuci treabă.
Cui vă adresați? Pentru cine este gândit Design Thinking Forum?
Mădălina Vilău: Pentru că Design Thinking are o plajă de aplicații foarte mare, reunim o comunitate foarte diversă, cu oameni în poziții executive, de la CEO și IT, la HR, de la R&D la business intelligence. Pozițiile delegaților sună, cum ar zice generația millenialilor, “foarte cool”: UX, CX designer, director de inovație, head of training, business executive, product & service designer, business excellence leads, head of clients & markets, finance director, head of HR, store manager, business strategy manager, behavioral analyst. Pentru că la ziua de workshop-uri s-au vândut deja toate biletele, îi puteți cunoaște față în față la conferința din 19 septembrie.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz