Stiri

Ce obligații de mediu are o firmă nouă

Reading Time: 3 minute

Cei care deschid o companie sau o filială nouă în România trebuie să cunoască ce autorizații și obligații de raportare și declarare au nevoie în ceea ce privește mediul. Necunoașterea legii nu absolvă agenții economici de responsabilitățile privind conformarea cu legislația de mediu. 

Green Environment Support recomandă companiilor să se asigure că își îndeplinesc toate obligațiile și să nu ezite să apeleze la companii specializate, în cazul în care nu au o persoană cu experiență în cadrul firmei.

Autorizația de mediu

În momentul în care se înființează o companie, primul pas îl constituie emiterea unui certificat constatator pentru fiecare punct de lucru. Acesta conține codurile CAEN pentru toate activitățile desfășurate în locație – este nevoie de autorizație de mediu pentru fiecare dintre punctele de lucru unde se desfășoară o activitate autorizabilă. 

De reținut este că faptul că unele activități au nevoie de autorizație de mediu doar în anumite condiții. Spre exemplu, este necesară autorizația doar dacă din producție rezultă zilnic o anumită cantitate de produse finite sau, în cazul restaurantelor, există peste 100 de locuri cumulate în interior și terasă.

Este important de verificat și corespondența codurilor din Anexa 1 cu ediția REV2 a codurilor CAEN

În cazul în care activitatea este autorizabilă, se va urma procedura de obținere a autorizației de mediu, care presupune depunerea unei documentații tehnice la Agenția pentru Protecția Mediului de pe raza județului de care aparține punctul de lucru. 

În momentul emiterii autorizației de mediu, autoritățile stabilesc o serie de obligații pe care compania va trebui să le respecte, însă obligațiile nu se limitează la ceea ce este menționat în acest act de reglementare. Întotdeauna va fi necesar să se verifice și cadrul legislativ. întrucât acesta vine în completarea autorizației. 

Printre raportările specifice menționate în autorizația de mediu se numără raportarea anuală a uleiurilor, evidența și raportarea substanțelor chimice periculoase, raportarea emisiilor și a imisiilor și calculul emisiilor de COV.     

Managementul deșeurilor

Indiferent dacă este o activitate autorizabilă sau nu, fiecare agent economic are obligația, conform OUG 92.2021, de a avea o persoană responsabilă de managementul deșeurilor sau de a externaliza această responsabilitate către o firma de consultanță care să urmărească următoarele aspecte:

  • Să încadreze și să clasifice fiecare tip de deșeu generat
  • Să colecteze selectiv deșeurile – fiecare container trebuie să conțină denumirea și codul de deșeu corespunzător
  • Să întocmească lunar și să păstreze evidența gestiunii deșeurilor pe care să o prezinte în cazul unui control din partea Gărzii de Mediu sau a Poliției Locale
  • Să întocmească și să transmită către Agenția pentru Protectia Mediului raportarea anuală a deșeurilor
  • Să încheie contracte de preluare a deșeurilor cu firme de salubrizare (pentru deșeul menajer) și operatori specializați (pentru deșeurile reciclabile sau deșeurile care necesită operațiuni de eliminare/neutralizare)
  • Să întocmească un program de prevenire și reducere a cantităților de deșeuri

Chiar și o activitate de birou generează deșeuri (menajere) și trebuie să se asigure că respectă cerințele legislative menționate anterior.

Obligații către Administrația Fondului pentru Mediu

O societate poate fi controlată de inspectorii Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) din multiple motive. Obligația pe care o întâlnim în cazul majorității o reprezintă necesitatea declarării ambalajelor puse pe piață care pot proveni din achiziții efectuate în afara țării sau ambalarea, supraambalarea ori reambalarea produselor proprii. 

În funcție de activitatea desfășurată, companiile mai pot fi nevoite să declare echipamentele electrice, bateriile, substanțele chimice periculoase sau uleiurile minerale puse pentru prima dată pe piața din România. Comerțul cu deșeuri presupune, de asemenea, obligația întocmirii declarației lunare către AFM.

O evaluare completă a obligațiilor de mediu este recomandată tuturor agenților economici.

Green Environment Support

Green Environment Support a devenit, în cei peste șase ani de activitate, unul din cei mai importanți jucători din piață pentru serviciile de mediu. Green Environment Support oferă soluții pentru probleme de mediu, precum audit de mediu, consultanță de mediu sau externalizarea raportărilor și a declarațiilor către Agenția pentru Protecția Mediului și Administrarea Fondului pentru Mediu.

Photo Environment © Denisismagilov | Dreamstime.com

Anca Muraru

Recent Posts

Vom produce drone românești. Protocol semnat între ministere

Ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ştefan-Radu Oprea, şi cel al Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Bogdan-Gruia Ivan, au semnat, marţi, un…

41 de minute ago

Pi2 a fost aleasă agenția de comunicare pentru Freedom24 în România și Ungaria

Agenția independentă de comunicare Pi2, cu birouri și filiale în Europa Centrală și de Est, a fost selectată să gestioneze…

44 de minute ago

Utilizatorii plătesc în medie 12 abonamente pentru serviciile online

În medie, utilizatorii plătesc 12 abonamente online, inclusiv Netflix, Spotify și YouTube Premium – cele mai populare servicii din întreaga…

7 ore ago

Ce cred angajații despre companii. Care sunt cele mai apreciate firme din 2024

JYSK, Phillip Morris, Deichmann, dm drogerie markt și Starbucks sunt cele mai apreciate companii de către propriii angajați, conform “Top…

7 ore ago

Cegeka: Companiile IT trebuie să schimbe mentalitatea și să atragă parteneriate strategice

Piața IT din România trece printr-o perioadă de transformare, iar modelul tradițional de outsourcing, bazat pe externalizarea resurselor umane, începe…

7 ore ago

Danone susține centrele E.G.A.L. care oferă mese calde pentru copiii din zone defavorizate

Danone România s-a alăturat susținerii centrelor de zi E.G.A.L. dezvoltate de Societatea Națională de Cruce Roșie, susținând continuarea activității din…

7 ore ago