Ce mancare comanda romanii
Reading Time: 5 minutePiata romaneasca de comenzi de mancare online se incinge. Romanii comanda zilnic de 50.000 de euro, iar jucatorii de nivel international se uita cu interes spre piata locala si estimeaza ca nota pentru comanda zilnica se va dubla in 2016.
Alin Stan sta destul de des cu ochii pe termometru si pe prognoza meteo, pentru a sti cum ii va merge afacerea. Si nu, nu vinde umbrele. „Cand temperatura creste peste confortul termic acceptat (34-35 grade) sau scade sub 18 grade se poate observa o crestere semnificativa a numarului de comenzi”, spune Stan, cofondator al firmei Oala cu Bunatati. Compania sa livreaza mancare „la oala”, de la tavi cu placinta la cratite cu ciorba. Cele mai comandate bunatati sunt salata boeuf, sarmalutele si ciorbele de vacuta si perisoare, iar vara vedeta este salata de vinete. Alin Stan spune ca valoarea medie a unei comenzi a crescut anul acesta la 185 lei, fata de 160 lei in 2014, datorita promotiilor si a noilor tipuri de preparate introduse.
Oala cu Bunatati este doar unul dintre businessurile care profita de pofta tot mai mare a romanilor pentru livrarile de mancare. Pranzul sau cina alese doar cu un clic devin obisnuinta pentru tot mai multi romani pe care lipsa timpului liber i-a facut sa renunte la gatit.
In topul preferintelor romanilor care comanda online masa de pranz si cina se afla hamburgerii, pizza, specialitatile chinezesti, produsele de tip fast-food si mancarea traditionala romaneasca. O comanda poate include de la o singura portie de mancare pana la meniuri complete, cu fel principal, supa si desert, sau chiar mai multe portii diferite. „Pe segmentul de varsta 20-30 de ani, de exemplu, obiceiurile de consum se schimba foarte repede, in functie de trenduri: daca acum un an mergea foarte bine shaorma, acum preferintele s-au mutat catre burgeri. Clientii din segmentul 40-50 pe de alta parte, care au niste obiceiuri culinare bine definite deja, se orienteaza mai mult catre bucatariile traditionale, in special romaneasca, libaneza si greceasca”, explica Bianca Rusu, managerul platformei de comenzi online Caserola.ro.
Daca ne referim la mancarea romaneasca, preferintele celor care comanda online mancare merg de la ciorbe la specialitati ca rasolul de berbecut. In cazul bucatariei libaneze, mancarurile preferate de romani sunt falafel, houmous, tabouleh, iar in cazul celei grecesti pestele si fructele de mare sunt in general cele mai cautate. „Romanii care prefera sa comande mancare online sunt atrasi in primul rand de oferta diversa si de calitatea preparatelor, ei putand alege din peste 450 de restaurante, de la specific traditional romanesc la mancare jamaicana sau orientala”, spune Radu Balaceanu, Country Manager foodpanda Romania, liderul platformelor online de comenzi din Romania, cu o cota de piata de peste 50%. Grupul foodpanda, sustinut de incubatorul german Rocket Internet, pune la dispozitie o platforma pentru comenzi online de mancare in 40 de tari din lume, iar in Romania colaboreaza cu peste 450 restaurante din Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi, Brasov, Constanta, Arad, Ploiesti, Oradea, Galati, Craiova, Sibiu si Buzau.
Balaceanu arata ca un alt factor luat in considerare este usurinta plasarii unei comenzi, clientii avand la dispozitie posibilitatea de a comanda de pe desktop, smartphone sau tableta, fara a fi necesara initierea unei conversatii directe, la telefon, cu restaurantul. Nu in ultimul rand, ofertele pe care clientii le au la dispozitie influenteaza obiceiurile de consum. Spre exemplu, in cazul meniurilor corporate, acestea sunt disponibile cu pana la 50% mai ieftine, corporatistii putandu-si comanda meniuri complete de pranz cu preturi intre 15 si 18 lei. In ceea ce priveste tipul de produse comandate de romani, acestea variaza si in functie de anotimp. Daca vara cresc cu pana la 15% comenzile pentru salate, peste sau supe creme, multe dintre produse nefiind preparate termic, Balaceanu spune ca, odata cu racirea vremii, creste numarul comenzilor la produsele de tip comfort food, ca grisul si orezul cu lapte, friganelele sau coltunasii.
Pentru mancarea gatita livrata „la oala”, perioada cu cele mai multe comenzi si valori mari este septembrie-decembrie, culminand cu masa de Craciun. Imediat dupa, ca numar de comenzi, se afla perioada februarie-aprilie, culminand cu masa de Paste. „Inceputul de saptamana si weekendul sunt doua dintre cele mai bune perioade din saptamana, probabil in raport si cu timpul alocat pregatirii mancarii de zi cu zi”, precizeaza Alin Stan.
Fara „pachetel” la birou
Vara aceasta, pe fondul temperaturilor ridicate, romanii ramasi la birou au preferat sa isi comande pranzul online, iar comenzile au crescut cu circa 30% fata de lunile anterioare. Tot in iunie si iulie s-au plasat si cele mai ridicate comenzi, unele depasind valoarea de 1.600 lei. Conform informatiilor Foodpanda, cele mai mari comenzi din iunie si iulie au valorat intre 1.100 si 1.700 de lei. Majoritatea au fost facute de la birou, in jurul pranzului, din Bucuresti si au fost pentru burgeri si pizza. „Ne-am bucurat sa observam ca perioada de concedii nu a determinat o scadere a numarului de comenzi. Dimpotriva, in lunile iunie si iulie s-au plasat cu circa 30% mai multe comenzi pe platforma, unele depasind valoarea de 1.600 de lei”, spune Radu Balaceanu, Country Manager la Foodpanda Romania.
Totodata, pe baza experientei pozitive de anul trecut, cand intoarcerea la munca a angajatilor din corporatii a determinat o crestere a numarului de comenzi plasate in lunile septembrie si octombrie, reprezentantul Foodpanda preconizeaza mentinerea acestui trend ascendent si in perioada urmatoare.
O piata in fierbere
Piata locala a comenzilor de mancare realizate prin intermediul internetului este estimata la circa 20 de milioane de euro, iar potentialul de crestere este foarte mare. Hello Hungry, care opereaza in Romania platformele Quicky.ro si Oliviera.ro, estimeaza o dublare a valorii comenzilor de mancare online, de la 50.000 de euro pe zi anul acesta, la 100.000 de euro pe zi in 2016. „Piata de comenzi online de mancare creste cu repeziciune, romanii apreciind varietatea ofertelor si oportunitatea de economisire a timpului”, spune Nadia Dobreva, reprezentanta Hello Hungry. Aceasta arata ca afacerile Oliviera.ro si Quicky.ro au crescut in primele sase luni ale anului cu circa 200% ca numar de comenzi, comparativ cu semestrul I al anului trecut, si estimeaza ca acest trend se va pastra si in a doua parte a anului.
Hello Hungry, detinator al BGmenu.com, este cel mai mare serviciu de comenzi de mancare si catering din Bulgaria, cu peste 550 de restaurante inscrise in retea si 50.000 de clienti anual. Hello Hungry a intrat pe piata romaneasca in 2014, dupa ce a achizitionat jucatorii locali Quicky.ro si Oliviera.ro, concentrandu-se in prima instanta pe piata comenzilor de mancare din Bucuresti. Anul acesta, compania germana Delivery Hero, care opereaza cea mai mare retea globala de comenzi online de mancare dintr-o retea de peste 100.000 de restaurante, a intrat in actionariatul platformelor locale Oliviera.ro si Quicky.ro, prin intermediul companiei turce Yemeksepeti. „Piata de comenzi online si telefonice de mancare este evaluata, astazi, la circa la 20 milioane euro, urmand sa creasca, anii urmatori, in ritm cu economia locala”, spune Radu Balaceanu.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz