Ce înseamnă Concertul Regal pentru Fundația Regală Margareta a României
Reading Time: 7 minuteConcertul Regal organizat de Fundația Regală Margareta a României, unul dintre cele mai longevive și de succes eveniment de strângere de fonduri din România, revine la Ateneul Român, pe 25 octombrie, cu ediția a 14-a. Această impresionantă seară muzicală cu scop caritabil reunește muzicieni români de excepție, în susținerea tinerilor talentați ai țării, și are loc în prezența Familiei Regale a României.
Despre cum este pregătit Concertul Regal Caritabil, dar și despre cât de important este acesta în susținerea proiectelor Fundației Regale Margareta a României, Biz a stat de vorbă cu Mugurel Mărgărit – Director executiv și Ioana Petrea – Director Fundraising și Comunicare.
Ce înseamnă Concertul Regal pentru Fundația Regală Margareta a României?
Ioana Petrea: Concertul Regal caritabil este unul dintre cele mai longevive și de succes evenimente de strângere de fonduri din România, fiind organizat anual din anul 2009, pentru aceeași cauză nobilă – susținerea noii generați de artiști români. Concertul Regal este cel mai așteptat eveniment al anului, un prilej de sărbătoare și bucurie, atât pentru echipa Fundației Regale, cât și pentru susținătorii noștri și publicul iubitor de artă. Fiecare ediție a concertului oferă o experiență de înaltă ținută artistică, aducând pe scena Ateneului Român cei mai valoroși muzicieni români ai momentului și mari orchestre. Serile de gală se bucură de prezența Familiei Regale a României și de un public remarcabil, de peste 800 de invitați, de la membri ai Corpului Diplomatic, personalități din lumea culturii și a artei, din mediul de afaceri, sponsori ai Fundației, până la donatori și susținători ai Fundației. Evenimentul este mediatizat către o audiență de peste 5 milioane de persoane, prin tv și radio, fiind transmis live de canalele TVR și Radio România.
Data la care are loc Concertul Regal este 25 octombrie – ziua de naștere a Regelui Mihai – continuând tradiția regală de susținere și promovare a culturii naționale și a talentul românesc.
Anul acesta, Concertul Regal Caritabil aduce pe scena Ateneului Român muzicieni de excepție, care cunosc succesul pe scenele lumii: tenorul Ioan Hotea și mezzosoprana Martiniana Antonie. Alături de ei, Orchestra Română de Tineret, dirijată de Gabriel Bebeșelea.
Ioan Hotea este un tenor de succes pe scene celebre ale lumii și laureat al numeroase concursuri de canto, între care Hariclea Darclée 2015, Grand Prix și Operalia Placido Domingo, Londra 2015. În 2016 a debutat la Royal Opera din Londra și din 2015 este angajat la teatrul din Wiesbaden din Germania.
Mezzosoprana Martiniana Antonie este una dintre cele mai frumoase voci din noua generație de muzicieni, devenind foarte apreciată în acest an în rolul Rosinei la National Theater Mannheim. Cariera ei muzicală a fost influențată în mod decisiv de perioada în care a fost bursier al programului Tinere Talente, primind susținere la momentul potrivit în devenirea ei ca artist liric.
Gabriel Bebeșelea este unul dintre cei mai talentați dirijori români, invitat al unor orchestre prestigioase, dintre care amintim: Royal Philharmonic Orchestra Londra, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Barcelona Symphony Orchestra, Orchestra Simfonică din Castilla și León, Singapore Symphony Orchestra, sau Bochumer Symphonikerr. Dirijor Principal al Filarmonicii de Stat “Transilvania” din Cluj-Napoca și al Filarmonicii “George Enescu” din București, Gabriel Bebeșelea va fi în 2023, pe perioada Capitalei Europene a Culturii, Dirijor în Rezidență al Filarmonicii „Banatul” din Timișoara.
Ce obiective v-ați stabilit pentru acest an și care au fost cifrele edițiilor precedente?
Ioana Petrea: Obiectivul Concertului Regal caritabil este de a mobiliza fondurile necesare pentru a susține programul național Tinere Talente, prin care contribuim la prezentul și viitorul artistic al României. Proiectul nostru și-a dovedit valoarea de-a lungul a 15 ani, având un impact major în viața multor tineri talentați, provenind din familii cu venituri mici, care au avut oportunitatea de a-și dezvolta potențialul și a-și exprima talentul. Fondurile trebuie să asigure un buget anual de aproximativ 200.000 Euro, investiți în burse, mentorat și promovare pentru minim 30 de tineri artiști talentați, acest mix creând șanse egale și reale de afirmare pentru aceștia.
Bursierii vor beneficia și de training pentru performanță, o tabără de creație interdisciplinară, masterclass-uri, iar toate acestea reprezintă pentru ei o experiență transformațională, care le deschide orizontul și drumul pentru o carieră artistică. Un obiectiv secundar al proiectului este ca arta acestor tineri să devină un mesager al mesajelor sociale, dar și un mijloc de a educa societatea actuală pentru valori autentice, aceste proiecte speciale fiind organizate tot de Fundație.
Cum este pregătit acest eveniment?
Ioana Petrea: Concertul Regal caritabil este un proiect complex, organizat exclusiv de echipa Fundației, care substituie rolul unei agenții de evenimente . Suntem total implicați, de la creativitate și inspirație, până la planificare din timp, multă organizare și promovare, coordonarea cu artiștii și orchestra, cooptarea de parteneri probono, voluntari. Pasiunea, curajul și spiritul de echipă sunt nelipsite.
Concertul Regal se desfășoară după un ritual care creează momente de mare emoție pentru public, chiar și pentru artiști. Familia Regală României își face apariția în Loja Regală la ora 19:00, apoi Orchestra interpretează Imnul Regal. Discursul Majestății Sale Margareta, filmul de prezentare al proiectului Tinere Talente sunt alte momente ce au loc în cadrul serii de gală. Programul muzical, oferit de soliști valoroși și orchestră, este compus din concerte renumite, dar și piese de virtuozitate.
La fiecare ediție, muzicienii au fost rechemați în scenă de aplauzele entuziaste ale publicului. La final, Familia Regală și soliștii se alătură publicului în foaier, socializează și face fotografii cu invitații. Aici publicul este servit cu o cupă de șampanie și poate parcurge expoziția de arte vizuale a bursierilor Tinere Talente sau poate achiziționa din colecția de obiecte caritabile ale Fundației. Toate acestea necesită o pregătire minuțioasă și plină de respect și dragoste pentru publicul nostru.
Cum au fost aleși bursierii Tinere Talente 2023 și în ce a constat sprijinul pentru ei?
Mugurel Mărgărit: Bursierii Tinere Talente sunt aleși în fiecare an printr-un proces de selecție riguros menit să-i evidențieze pe cei mai talentați tineri din generația lor care au nevoie de sprijin, pentru a-și continua educația la cel mai înalt nivel. Procesul are două etape. Prima constă în evaluarea dosarului depus de candidat. Dosarul este o prezentare a tânărului candidat și a nevoilor sale și este însoțit de dovezi ale situației financiare. Dacă el respectă cerințele pentru înscrierea la burse, poate trece în etapa următoare. De menționat că Fundația realizează și o verificare prin vizite la domiciliul candidaților selectați pentru burse.
Etapa următoare este dedicată exclusiv evaluării talentului și măiestriei sale. Este realizată de către un juriu de specialitate format din profesori, artiști vizuali consacrați sau muzicieni (există un juriu pentru muzică și altul pentru arte vizuale) și oameni de cultură cu experiență în domeniu.
Fundația nu intervine în jurizare și nu evaluează tinerii pentru talentul lor. Acest atribut aparține exclusiv juraților.
Procesul este foarte riguros pentru a ne asigura de calitatea ridicată a tinerilor cu care vom lucra pe parcursul unui an calendaristic.
Cum susține pe termen lung acest program cariera artiștilor?
Mugurel Mărgărit: Programul urmărește să le ofere o șansă acelor tineri care, altfel, s-ar pierde împovărați de grijile financiare cu care se confruntă și de cheltuielile mari pentru instrumente, materiale sau masterclass-uri. Este o șansă pentru ei și o șansă pentru România.
Pe parcursul unui an lucrăm la perfecționarea lor și le oferim foarte multe șanse de expunere în fața unui public divers care să-i aprecieze și încurajeze. Practic, lucrăm atât la creșterea calității muncii lor, cât și la promovare. Unul din aspectele importante pentru carieră este mentoratul intergenerațional, care se realizează cu sprijinul unor artiști consacrați ce le vorbesc despre cariera lor și drumul pe care l-au urmat.
Fiecare bursier poate să se califice pentru a primi bursa trei ani (până la vârsta de 24 de ani) și, astfel, să-și sporească cunoștințele și expunerea.
Ulterior bursei pot deveni alumni și pot rămâne alături de mai tinerii artiști și să-i sprijine la expoziții, concerte și recitaluri.
Toate cunoștințele dobândite în această perioadă s-au dovedit extrem de valoroase în lansarea unor cariere internaționale de succes.
Care sunt poveștile de succes din programul Tinere Talente cu care se mândrește FRMR?
Mugurel Mărgărit: Fiecare bursier este o poveste de succes, pentru că poate să-și continue creațiile sau să bucure publicul cu muzica sa chiar dacă nu are posibilități financiare. El își continuă, astfel, drumul artistic și se transformă într-un succes.
Până în prezent, prin intermediul programului Tinere Talente am oferit peste 400 de burse pentru tineri talentați. Întâlnim frecvent numele acestor tineri, atât pe scenele Teatrelor și Filarmonicilor, cât și în galerii, pe coperte ale cărților, în prezentări și festivaluri de modă.
Povești de succes sunt multe, dar voi menționa doar câteva nume ale bursierilor programului, nume cunoscute deja în lumea muzicii: violoncelistul Andrei Ioniță, soprana Diana Alexe, tenorul George Vîrban, dirijorul Alexandru Mija, mezzosoprana Martiniana Antonie, mezzosoprana Cosmina Stancu, pianistul Mihai Ritivoiu, violonceliștii Constantin Borodin, Izabela Ghergu, Cornelius Zirbo, pianistul Cadmiel Boțac, flautista Anca Cristescu, dar și a artelor vizuale: grafică – Alina Marinescu, Theodor Grigoraș, Georgeta Gherghinoiu, Ionuț Anghel, design vestimentar – Ionuț Piscureanu, Elenis Sima, scenografie – Ștefana Chelaru, ilustrație de carte – Ana Maria Lemnaru, sculptură – Mihai Glodeanu, ș.a..
Cum poate fi susținut programul Tinere Talente?
Ioana Petrea: Biletele și sponsorizările de la Concertul Regal vor sprijini ediția 2024 a proiectului Tinere Talente, pentru care Fundația va lansa o selecție națională în rândul elevilor și studenților de la liceele și universitățile de specialitate.
Biletele pot fi achiziționate prin eventim.ro de pe site-ul www.frmr.ro/concert-regal/, numărul locurilor pentru public fiind limitat. Fiecare bilet cumpărat reprezintă o donație pentru proiectul de burse Tinere Talente.
Companiile care se alătură cu o sponsorizare pot beneficia de bilete la eveniment și de promovare a implicării lor, iar suma sponsorizată este deductibilă în limita a 20% din impozitul pe profit. Detalii despre pachetele de sponsorizare se găsesc online.
Bursele Tinere Talente pot fi susținute și prin donație SMS cu textul ARTĂ la 8864, cu valoarea de 4 Euro lunar.
Fără acest sprijin, tinerii talentați din România ar putea să-și atingă cu dificultate, sau chiar să nu atingă deloc, potențialul lor autentic.
Care sunt principalii finanțatori și sub ce formă se implică în susținerea noilor generații de artiști?
Ioana Petrea: Finanțatorul care a avut o contribuție constantă și esențială pentru dezvoltarea programului național Tinere Talente este Kaufland România. S-au alăturat acestui proiect și alți sponsori, între care B&B Collection – Kultho, PPG România – Oskar, Dedeman, Pepco, Enayati Medical City, Ferrero România, PSC Group, precum și sponsori care susțin nevoile programului, precum Casa Siqua, Easy Print Services, Foto Experience. Prin contribuția acestor sponsori, care împărtășesc valorile noastre, proiectul Tinere Talente a reușit, în fiecare an, să evolueze, să se reinventeze și să adauge noi componente necesare în dezvoltarea tinerilor artiști.
Companiile care au ca obiectiv de responsabilitate socială zona educației și a culturii pot face o investiție sustenabilă și de impact în programul Tinere Talente, recunoscut ca Cel mai bun Proiect de Artă și Cultură din România la Gala Societății Civile 2013, 2015, 2017 și 2022.
FOTO: Foto Experience / Daniel Angelescu
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz