Sustenabilitate Interviuri

Ce cred românii despre sustenabilitate

25 dec. 2023 3 min

Ce cred românii despre sustenabilitate

Reading Time: 3 minute

Sustenabilitatea se află tot mai mult în atenția românilor, conform unui studiu realizat de institutul de sondare IRES, în parteneriat cu BAT România. Ileana Dumitru, director juridic și afaceri externe al ariei Europa de Sud-Est a BAT, ne-a spus cum se reflectă acest lucru în strategia companiei în domeniu.

De unde a pornit ideea studiului recent, „Comportamente de sustenabilitate ale românilor” realizat împreună cu IRES, de a evalua percepțiile românilor cu privire la sustenabilitate?

Conceptul de sustenabilitate este în atenția BAT de foarte mult timp și se concretizează în obiective foarte clare asumate la nivel de companie și în proiecte dezvoltate pe plan local. BAT România are deja un palmares bogat de astfel de proiecte prin care contribuim la conștientizarea impactului nostru ca indivizi și ca business asupra mediului, a comunității și a resurselor, dar și la susținerea concretă a diverse inițiative în plan social, cultural și de protejare a mediului.

Credem însă că este important ca și partenerii noștri și consumatorii să fie alături de noi în acest demers și de aceea este important să le cunoaștem așteptările, astfel încât proiectele noastre să le răspundă cât mai eficient. Studiul* a fost realizat de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), plecând de la ideea că un viitor mai bun începe cu fiecare dintre noi și cu fiecare gest pe care îl facem, la nivel individual, iar rezultatele reprezintă un reper important de informare, așa cum au indicat și respondenții, pentru încurajarea unui comportament responsabil la nivel de societate.

Studiul arată că peste jumătate dintre români au auzit discutându-se despre această noțiune în ultima perioadă. Ce înseamnă acest lucru, din perspectiva dumneavoastră?

Într-adevăr, studiul arată că 51% dintre români au auzit vorbindu-se în ultima perioadă despre ideea de sustenabilitate, iar 2 din 3 dintre aceștia se declară  pro sustenabilitate, ceea ce sugerează dezirabilitatea acestui tip de comportament la nivel social. Familia este factorul cheie care influențează comportamentul sustenabil, iar aproape 3 din 4 români confirmă nevoia de informare, respondenții indicând drept factori stimulatori pentru un comportament pro sustenabil informația, implicarea, exemplele de bună practică sau implicarea companiilor private.

De asemenea, între cele mai frecvent evidențiate comportamente sustenabile se numără colectarea și reciclarea selectivă (98%), achiziția de electrocasnice cu consum redus de energie (97%), participarea la acțiuni de ecologizare, împădurire, stoparea defrișării (96%), utilizarea de pungi biodegradabile sau ambalaje reciclabile (95%) sau reducerea deșeurilor în urma consumului de alimente (95%).

Acestea nu sunt însă doar cifre, ci mai degrabă așteptări ale publicului și o nevoie mai amplă de implicare și de acțiuni concrete și susținute pentru binele comunității. Relevant pentru noi este faptul că multe dintre obiectivele și proiectele noastre se regăsesc pe lista de acțiuni de sustenabilitate indicate de participanți, Dar întotdeauna este loc de mai bine, de aceea cred că un astfel de exercițiu de evaluare a gradului de interes și a așteptărilor la nivel de societate este extrem de util în calibrarea acțiunilor noastre. Suntem fiecare o parte din această călătorie, dar numai împreună, prin comunicare permanentă și soluții concrete, putem contribui la un viitor mai bun, un viitor sustenabil.

Cum evaluați rezultatele studiului, în relație cu proiectele pe care BAT România le derulează pe direcția de sustenabilitate, pe plan local?

BAT este prezent în România de peste 25 de ani în România, cu un impact semnificativ de peste 125 de miliarde de euro în economie și cu peste 3.000 de angajați în cele 3 unități economice ale Grupului. Sustenabilitatea reprezintă o prioritate și totodată o responsabilitate, de aceea derulăm continuu proiecte și acțiuni atât interne, alături de angajații noștri, cât și externe, menite să ridice nivelul de conștientizare și să aducă consumatorii alături de noi în misiunea de a contribui la un viitor mai bun.

Derulăm periodic acțiuni de colectare selectivă de haine în vederea donării și reciclării, acțiuni de împădurire și campanii de reducere și reutilizare a consumului de resurse. Din ianuarie 2021 am dezvoltat la nivel național infrastructură pentru colectare selectivă a versiunilor anterioare ale dispozitivelor noastre electronice, în peste 360 de puncte de colectare din țară, cu circa 17.000 de device-uri colectate deja în cadrul programului. Fabrica BAT din Ploiești a obținut anul trecut certificarea AWS (Alliance for Water Stewardship), confirmând angajamentul companiei pentru protejarea resurselor de apă.

Întotdeauna este loc de mai bine, iar studiul realizat în parteneriat cu IRES reprezintă un punct valoros de plecare în dezvoltarea și diversificarea proiectelor noastre pentru a răspunde cât mai bine așteptărilor consumatorilor noștri și dezvoltării comunității. Le mulțumim participanților la studiu pentru contribuția lor extrem de valoroasă și sper ca proiectele noastre să devină o sursă de inspirație pentru inițiative similare, deoarece toți avem responsabilitatea de a contribui la un viitor mai bun.

* Studiul a fost realizat de IRES în cadrul campaniei BAT România – Alege Asumat un Oraș Curat. Concluziile sale se bazează pe percepțiile unui eșantion reprezentativ de 1101 respondenți adulți. Studiul a fost realizat de IRES în perioada 28 iulie – 4 august 2023, iar echipa de cercetare a folosit metoda de colectare CATI (interviu telefonic asistat de calculator).

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 379 (15 decembrie 2023 – 15 februarie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: