Analize MarComm Publicitate

Ce cred creativii despre lipsa festivalurilor anul acesta

19 iun. 2020 6 min

Ce cred creativii despre lipsa festivalurilor anul acesta

Reading Time: 6 minute

Anul acesta nu avem parte nici de Cannes Lions, nici de Golden Drum, ambele festivaluri au luat o pauză și au anunțat deja datele pentru 2021. Până la noi orizonturi pe frontul festivalurilor de profil, am luat pulsul câtorva directori de creație din publicitate pe acest subiect. Cum este primul an fără un festival de renume precum Cannes Lions, cum își antrenează creativitatea în lipsa unei evaluări formale și cu ce gânduri privesc spre 2021.

Catalin Dobre 2
Cătălin Dobre, Chief Creative Officer McCann Worldgroup România, Regional CD McCann Central Eastern Europe

Trecem printr-o perioadă în care recunoașterea vine din altă parte, nu neapărat din premiile de la festivaluri. Ideile creative care fac diferența sunt în continuare lăudate, apreciate, share-uite, doar că nu pe scenă, în cadrul unei gale pe Riviera franceză, ci în conversațiile cu clienții, în presa internațională sau în cadrul comunităților creative.

O să ne întoarcem și la Cannes, avem timp, dar trecem printr-o perioadă când, poate mai mult ca niciodată, trebuie să ne suflecăm mânecile și să venim cu ideile acelea creative care duc businessurile mai departe. Un lucru pe care aș vrea să-l menționeze este că trebuie să fim foarte responsa­bili, dar nu trebuie să uităm să fim curajoși. Parte din puterea creativității este aceea de a surprinde, de a rupe convenții. Nu trebuie să lăsăm o perioadă de criză să inhibe creativitatea. Trebuie să încercăm să ne folosim de constrângeri ca să fim chiar mai creativi.

Este foarte important să învățăm din această perioadă și să ținem minte ce am învățat pe termen lung. Cred că am reușit să fim mai deschiși, să colaborăm mai bine și să fim un pic mai generoși. În mintea mea, văd un Cannnes 2021 care ține minte aceste valori. În privința organizării festivalului, sper să văd o ediție mai deschisă, cu un acces democratizat la inspirația oferită, nu legat strict de un bilet de acces foarte scump și de o călătorie la Cannes. Sper să văd o experiență “remote” mult îmbunătățită a festivalului. Să vedem acea reinventare digitală despre care vorbeam. Sper să văd și o atenție mai mare acordată tinerilor și creșterii lor.

În privința campaniilor, cred că marile idei câștigătoare nu au apărut încă. Abia acum începem să simțim impactul lateral al acestei crize. Până acum toată lumea s-a axat pe criza sanitară. Din ce în ce mai mult încep să iasă la iveală celelalte pro­bleme: impactul economic, social, impactul asupra sănătății celor care suferă de alte boli în afară de COVID-19. Din păcate, seria de provocări generate de această criză o să continue și trebuie să ne folosim creativitatea ca să ajutăm. Ținând cont că trecem printr-o pandemie, probabil secțiunea Health and Wellness Lions va avea un rol mai important în cadrul festivalului.

În concluzie, trecem printr-o perioadă în care festivalurile și înscrierile la festivaluri nu sunt o prioritate. Ne axăm pe “work” și sărbătorim împreună cu partenerii noștri toate ideile care fac diferența pentru branduri și în societate. Nu ne gândim la scene, avem mânecile suflecate în momentul ăsta. 

Jorg Riommi
Jorg Riommi, Chief Creative Officer Publicis Group România & CEE Europe

Urmăresc Cannes Lions de când am început să lucrez în industrie, din 2001, și situația de acum este fără precedent. Am mai avut un an fără Cannes, în 2018, însă atunci a fost o decizie la nivel de grup de a nu participa din partea Publicis Groupe Worldwide, în ideea de a lua o pauză care a fost legată de platforma Marcel.

A fost o schimbare masivă și o decizie foarte grea, însă corectă. Cred că anul viitor vom vedea o ediție unică, împărțită în două și polarizată. Cred că vom avea premii pentru 2020 cu lucrările aferente și un juriu dedicat, iar festivalul pentru 2021 va avea lucrări proprii și un juriu diferit. În viziunea mea, cele două ediții, care vor avea loc concomitent, vor fi extrem de diferite. Cea din 2020 va fi aproape la fel ca cele din anii precedenți, cu proiecte diversificate pentru toți clienții, poate cu mai puține proiecte înscrise, întrucât criza COVID-ului a oprit proiectele din martie și aprilie, care din punct de vedere istoric sunt luni importante pentru Cannes – dar, în ge­neral, vom vedea o competiție a lucrărilor din 2019 și începutul lui 2020. Competiția din 2021 cred că va fi foarte diferită, cu mult mai puține înscrieri deoa­rece criza se va accentua și mai mult în 2020, iar calitatea lucrărilor va fi foarte diferită și campaniile vor fi strâns legate de COVID. Cel mai probabil va exis­ta o scădere generală a originalității, a îndrăznelii și calității ideilor, deoarece majoritatea clienților deja aleg să joace pe un teren sigur și mainstream. Vor fi multe proiecte legate de COVID, poate chiar majoritatea dintre ele.

În ceea ce privește înscrierile noastre, vom decide care este cea mai bună decizie în apropierea momentului respectiv. În general, cred că agențiile trebuie să înscrie campanii care chiar sunt demne de Cannes – speciale, diferite, originale, fresh, îndrăznețe și inovatoare. Din cauza crizei în sănătate, observ că mulți clienți se reîntorc la mesaje convenționale și totodată similare, iar ideile tind să fie într-o zonă sigură. Este normal, având în vedere că publicitatea este de fapt o reflecție a societății în care trăim, iar în perioa­dele de criză instinctul natural este acela de a fi prudent și de a direcționa lucrurile în zona de siguranță. Așadar, nu vor fi atât de potrivite pentru Cannes. Cred că vor fi și excepții (prea puține, în opinia mea), sunt unii clienți care consideră că această situație specifică în care ne aflăm este o șansă foarte bună și un teren nou pentru creativitate și originalitate.

Vasilije Corluka bw 2
Vasilije Corluka, Chief Creative Officer, Leo Burnett

Festivalurile și evenimentele din industrie sunt cu siguranță importante atunci când vine vorba despre motivație dar și despre recunoașterea muncii și e­nergiei depuse de echipele de creație. Având în vedere tot contextul, probabil decizia de a amâna festivalul de la Cannes din acest an a fost cea corectă. Pur și simplu prioritățile clienților și ale agențiilor s-au schimbat în această perioadă. Este vorba despre adaptarea la noua realitate și de a răspunde în timp real noilor provocări. Cu toate acestea, sunt sigur că până la anul echilibrul va fi restabilit și vom avea șansa de a participa cu toate campaniile din ultimii doi ani.

Între timp, o mulțime de festivaluri și conferințe au găsit noi formate online – cu prelegeri online, proiecții, discuții etc. Chiar festivalul de la Cannes a anunțat un program online special pentru acest an care pare foarte interesant și, în plus, este complet gratuit.

Pe de altă parte, oportunitățile creative nu înce­tează să apară. Cum ar fi proiectele speciale “de criză” locale și internaționale, care ajută creativii să‑și exerseze talentul. Și nu în ultimul rând, Pu­blicis Groupe tocmai a anunțat evenimentul Cannes Do Awards, o mare competiție internă, deschisă pentru toate brandurile grupului din întreaga lume. În cadrul acestui eveniment, unii dintre cei mai importanți reprezentanți ai industriei creative vor selecta cele mai bune lucrări efectuate în ultimul an. Așadar, în general, există multe inițiative relevante care “stimulează” moralul și ne ajută să rămânem concentrați pe idei creative.

Silviu Nedelschi 1
Silviu Nedelschi, Executive Creative Director, Publicis România, parte a Publicis Groupe România

Ironia este că, anul acesta, Cannes Lions va fi disponibil chiar pentru toată lumea, în format online gratuit. Deci acum, mai mult ca niciodată, cu toții vom avea acces la tot ce înseamnă inspirația și motivația pe care un astfel de festival le poate genera.

Altfel, s-a lansat deja la nivel global o competiție internă în grupul Publicis unde câștigarea unui premiu este un bun stimulent pentru oricine. Atenția creativilor mi-ar plăcea, însă, să fie pe fiecare proiect în parte, nu în mod exclusiv pe un premiu internațional. Satisfacția noastră ar trebui să fie în zona “campanie super eficientă, produs creativ excelent, client super­mulțumit”. Premiile sunt un plus și se pot obține în continuare. Industria nu și-a pierdut oportunitățile în direcția asta. Am siguranța că nicio campanie extraordinară nu va scăpa nepremiată – mai devreme sau mai târziu. 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: