Ce cauta Google in calorifere?
Reading Time: 7 minuteGigantul american a dat 3,2 miliarde de dolari pentru Nest, o companie care ofera utilizatorilor optiuni inteligente pentru reducerea consumului de energie. De ce? Pentru ca astfel are o noua poarta de intrare in casele noastre.
De cand Google a devenit sinonim cu aproape orice cautare pe internet, abunda glumele cu cheile ratacite pe care sa le poti gasi cu ajutorul motorului de cautare al companiei americane. Iata ca gluma se ingroasa (sau poate deveni realitate), dupa achizitia Nest de catre Google, pentru 3,2 miliarde de dolari. De ce? Pentru ca Nest se afla in casele multor americani si le cunoaste deja multe obiceiuri.
Produsul de baza al companiei este termostatul inteligent omonim (in SUA, termostatul e principalul instrument ce controleaza temperatura in casa), care invata comportamentul utilizatorilor si actioneaza in consecinta – scazand de exemplu temperatura din casa atunci cand “stie” ca nu e nimeni acasa. Mai mult, cu ajutorul aplicatiei de smartphone, termostatul poate fi controlat de oriunde.
Este un pas important in directia caselor inteligente la nivel de masa, nu doar pentru cei dispusi sa plateasca pentru sistemele complicate disponibile in acest moment pe piata. In acelasi timp, Nest este un dispozitiv important pentru ceea ce se numeste “internetul lucrurilor” (the Internet of things) – care va face ca majoritatea obiectelor ce ne inconjoara sa fie interconectate pentru a functiona cat mai eficient, dar si sa invete si sa se adapteze la comportamentul utilizatorului. Mai mult, anul trecut Nest a lansat Nest Energy Services, care face legatura dintre termostatele inteligente si companiile de utilitati. Utilizatorii care sunt clienti ai unui furnizor de energie electrica partener cu Nest pot realiza economii la factura de curent electric prin aderarea la un program ce transmite termostatelor sa scada consumul de energie in timpul orelor de varf, cand aceasta e mai scumpa.
DE LA IPOD LA NEST
Compania Nest a fost fondata de doi fosti ingineri de la Apple, Matt Rogers si Tony Fadell. Acesta din urma este considerat unul dintre parintii celebrului iPod, care a relansat compania fondata de Steve Jobs si fara care nu am fi vorbit astazi despre iPhone si iPad. Fadell a demonstrat ca stapaneste perfect zona de hardware, dar are si un ochi format pentru design, deci Google a “cumparat” si o bucatica importanta din spiritul Apple odata cu Nest. Spirit evident din faptul ca Nest a reusit sa lanseze produsul pe piata fara ajutorul sau resursele vreunei companii multinationale.
Mai mult, compania pare sa fi reusit sa ia fata Apple in domeniul caselor inteligente, avand in vedere ca produsele sale (pe langa gama de termostate, Nest a mai lansat detectoare de incendii) au un design in linia minimalista consacrata de compania condusa azi de Tim Cook. Tony Fadell a declarat ca a regasit la Google aceeasi strategie de a lasa tehnologia sa lucreze in culise, fara ca oamenii sa fie nevoiti sa-si schimbe prea mult viata. Desigur, puterea financiara a Google va permite accelerarea dezvoltarii de produse care sa ne conecteze si mai mult locuintele la internet.
PARIUL PE CASA INTELIGENTA
Pentru Google, achizitia este extrem de importanta, reprezentand un pas decisive in zona “Internet of things” care, alaturi de dispozitivele inteligente purtate ca accesorii (wearable technology), pare sa fie unul dintre principalele fronturi ale bataliei tehnologice din urmatorii zece ani. Dupa ce a pierdut startul in social media (desi depune in continuare eforturi importante in a promova Google Plus), gigantul internetului a reusit sa fie un jucator important in domeniul “wearable technology” prin Google Glass, dar avea nevoie de o intrare in casele noastre. Aici, batalia in urmatorii ani va fi extreme de dura, fiindca vor participa la ea giganti ca Apple, Microsoft sau Samsung, toti dorind sa ne controleze aparatura electronic si electrocasnica.
Segmentele profitabile pentru Google, Apple sau Samsung in ultimii ani au fost strans legate de smartphone. Dar deja se simte o saturare a pietei si s-a facut trecerea de la inovatii majore la mici imbunatatiri fata de modelele anterioare. Jucatorii implicati in zona de hardware nu mai pot paria doar pe versiuni mai bune ale unui dispozitiv sau altul, ci trebuie sa integreze tehnologiile din smartphone-uri in restul aparatelor care ne inconjoara. Si sa gaseasca modalitati cat mai simple de control si de comunicare cu si intre acestea.
Google si-a construit modelul de business reusind sa valorifice continutul de pe web, creat in foarte mare parte de oameni. Compania stie cum sa gaseasca acel continut relevant care ne intereseaza si sa ni-l puna la dispozitie, dar intr-un viitor in care tot mai multe dispozitive vor fi conectate la internet va aparea un nou mediu in care Google nu este prezent. Aici vine contributia Nest, care reprezinta tocmai veriga lipsa in conexiunile cu dispozitivele care ne inconjoara.
Termostatul Nest invata comportamentul utilizatorului folosind senzorul integrat si poate transmite aceste informatii intregii retele de dispozitive Nest din toate casele unde sunt instalate, care pot “invata” la randul lor si deveni mai inteligente. Astfel, in casa inteligenta, valoarea nu consta in fiecare dispozitiv in parte, ci in felul in care acestea se conecteaza, comunica si actioneaza ca urmare a schimbului de informatii. Comunicarea le va permite dispozitivelor sa realizeze o schema a comportamentului utilizatorilor, reusind astfel sa ne anticipeze dorintele. Nest are deja algoritmi care exploateaza reteaua senzorilor existenti in jurul nostru, pe care ii foloseste inclusive in detectorul sau de incendii.
Pasul urmator si decisiv va fi conectarea acestei infrastructuri prin intermediul Google, ceea ce poate deschide oportunitati extraordinare. Nest poate oferi platforma perfecta pentru ca Google sa-si extinda puterea de calcul si algoritmii dincolo de internetul actual, al oamenilor, catre internetul lucrurilor. Dintotdeauna Nest a declarat ca nu se va opri la termostate si detectoare de incendii, ci doreste sa faca mai inteligente si placute toate tehnologiile obisnuite dar importante pe care le folosim zilnic in casele noastre. De altfel, Fadell nu vorbeste despre casa inteligenta, ci despre “casa constienta”, dand un plus de umanitate si discretie acestui demers care va permite un acces nemaiintalnit al tehnologiei in locuintele noastre.
Casa inteligenta este un concept care prinde viteza nu doar datorita miniaturizarii accentuate. Un alt factor care anunta un viitor al lucrurilor conectate este cloud computing. Acesta poate elimina necesitatea introducerii unor procesoare complexe (si scumpe) in aparatele din casa, pentru ca puterea de calcul poate fi gazduita in cloud si accesata cu ajutorul unei simple conexiuni la internet. Ca sa dam un exemplu din aceeasi categorie cu Nest, Belkin a lansat anul trecut dispozitivele Echo Water si Echo Electricity. Echo Water se plaseaza sub chiuveta din bucatarie, de unde masoara vibratiile pentru a monitoriza toate sursele de apa din locuinta (chiuvete, dus, toaleta etc.), ca sa analizeze cat de eficient este consumul de apa. Face toate astea folosind algoritmi gazduiti in cloud, pe baza carora lanseaza mesaje catre utilizator referitoare la consumul de apa. Echo Electricity face acelasi lucru in cazul consumului de curent electric. Anul trecut, la IFA, am vazut o demonstratie realizata de Panasonic referitoare tocmai la felul in care cloud-ul va ajuta la crearea casei inteligente intr-un mod mult mai simplu ca pana acum. Panasonic foloseste conexiunea prin cloud pentru un sistem de comenzi vocale mult mai simplu de utilizat de orice utilizator. Astfel, pe langa faptul ca frigiderul, aragazul, filtrul de cafea, bateria de apa din bucatarie pot comunica intre ele, este mult mai simplu pentru utilizator sa comunice cu acestea.
DE PE INTERNET, IN CASA
Daca sunteti convinsi ca produsul principal pe care-l vinde Google este motorul de cautare, mai ganditi-va un pic. Compania realizeaza cea mai mare parte din venituri pornind de la ideea ca produsul sunteti chiar voi. Google ofera advertiserilor posibilitatea de a tinti foarte précis un potential client pe baza comportamentului online al acestuia, fiindca stie ce cautam si astfel poate realiza legatura dintre o companie care ofera un produs sau serviciu legat tocmai de aceasta cautare. Mai mult, Google “citeste” si mailurile de pe Gmail (desigur, respectand dreptul nostru la intimitate – cititi si voi cu atentie conditiile de utilizare ale serviciului!) pentru a ne putea livra reclame pornind de la lucrurile despre care discutam in mesajele noastre private.
Deocamdata, Google este dependent de un ecran (al unui computer, smartphone, al unei tablete) pentru a sti ce facem si ce ne intereseaza. Achizitia Nest poate semnala o schimbare radicala a acestei realitati. Oficial, politica Nest, care va fi pastrata de Google, limiteaza destul de drastic folosirea datelor culese de dispozitive de la utilizatori doar la imbunatatirea produselor si serviciilor Nest. Dar ganditi-va ce fel de informatii (chiar si anonime) va putea culege Google pentru a afla detalii foarte intime legate de comportamentul nostru atunci cand nu suntem la calculator sau pe smartphone. Ceea ce facem in lumea fizica, nu doar in cea virtuala, va putea fi studiat atent, pentru a putea fi folosit de Google ca parte a businessului sau. Suna periculos si destul de inspaimantator, dar sa ne uitam la felul in care social media a convins atat de multi oameni sa ofere de buna voie informatii si date extrem de personale. Orice alegere pe care o facem folosind dispozitive conectate la internet va lasa urme si Google se pricepe de minune sa transforme aceste informatii minuscule in bani.
BATALIA CU APPLE
Achizitia Nest este doar una dintre multele si costisitoarele tranzactii de acest tip facute de Google in ultimii ani. Compania fondata de Larry Page si Sergei Brin este, de altfel, cunoscuta pentru faptul ca este dispusa sa-si asume riscuri financiare mari. Sa ne gandim la achizitia You- Tube, din 2006, care a costat Google nu mai putin de 1,6 miliarde de dolari. La acea vreme, pretul parea cam mare. Dar explozia zonei de video din ultimii ani, mai ales ca urmare a ascensiunii retelelor sociale (YouTube insusi este una dintre cele mai mari retele sociale), a dat dreptate Google.
Cam cat ar fi costat azi YouTube, cand are peste un miliard de vizitatori unici lunar, care urmaresc 6 miliarde de clipuri in fiecare luna? Google lupta de ani de zile cu Apple, dupa ce iPhone-ul si iPad-ul au schimbat radical piata de smartphone, dar cele doua companii par a avea strategii total diferite cand vine vorba de achizitii. In timp ce Google nu se sfieste sa cumpere companii mari (divizia de terminale mobile a Motorola a costat nu mai putin de 11,5 miliarde de dolari), Apple prefera sa faca achizitii in randul unor companii mici si mai putin cunoscute. Diferentele se vad si mai clar daca analizam ce fel de companii cumpara fiecare dintre cei doi giganti.
Google intra prin aceste achizitii pe segmente noi, in timp ce Apple prefera companiile care acopera “gaurile” din propriile servicii si produse. Culmea este ca Apple are rezerve de numerar uriase, de trei ori mai mari decat Google, dar pare sa aiba o abordare extrem de precauta in zona achizitiilor. Apple a preferat sa-si cizeleze permanent produsele, dar tocmai asta pare sa impinga compania catre modelul initial care a adus-o in pragul disparitiei pe vremea cand vindea doar Mac-uri: un jucator de nisa, in ciuda marjelor de profit foarte mari. Culmea este ca, in ultimii ani, Apple s-a impus ca furnizor de smart phone-uri si tablete pentru marea masa a consumatorilor. Acum, pare insa sa se retraga intr-un turn de… silicon. Nu putem neglija si alti jucatori importanti. Desi aflata intr-un con de umbra, Microsoft este o companie care poate oricand schimba jocul, mai ales daca ne uitam la faptul ca dispozitivul Kinect, conectat initial la consola de jocuri Xbox, ofera posibilitatea unei interactiuni directe si extrem de simple cu orice dispozitiv inteligent.
Samsung produce de decenii electronice si electrocasnice, iar astazi este cel mai mare producator de smartphone-uri din lume, deci ii va fi foarte usor sa gaseasca cai de a le pune sa colaboreze. De altfel, compania sud-coreeana a anuntat chiar in ianuarie lansarea Samsung Smart Home, un serviciu care permite televizoarelor smart, aparatelor de uz casnic si smartphone-urilor sa se conecteze si sa fie gestionate de pe o singura platforma integrata. Serviciul va fi lansat comercial prin intermediul intregii game de aparate si dispozitive Samsung in prima jumatate a acestui an. Peste tot semnele viitoarei batalii sunt clare, iar “teatrul de razboi” va fi chiar casa fiecaruia dintre noi. Dupa ce le-am primit pe ecranele din viata noastra, companiile din domeniul tehnologiei vor sa aduca conceptul smart in toata casa. Va fi tot mai greu sa va rataciti cheile. De fapt, s-ar putea sa nu mai aveti nevoie de chei. Doar sa nu uitati codul de acces in locuinta.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz