Stiri

Ce cărți citesc Generațiile X, Y, Z din România

Reading Time: 4 minute

Analiza Libris pe cele mai vândute 1000 de titluri pe site, corelată cu vârstele cititorilor, indică faptul că toate generațiile își găsesc inspirație în titluri de beletristică. Din vasta categorie de Beletristică, generația Z citește preponderent Fantasy, Generația Y este interesată de literatura contemporană, Generația X are cea mai largă gamă de preferințe literare în materie de beletristică, deoarece aceștia apreciază atât romanele clasice contemporane, cât și cele science fiction, Generația Baby-Boomers este interesată de romane polițiste și thrillere, iar Silent Generation apreciază foarte mult literatura clasică.

Biografiile sunt interesante pentru toate generațiile, cei mai tineri, gen Y și gen Z, aleg biografii ale oamenilor contemporani, din zona business, antreprenoriat, showbiz sau dezvoltare personală, în timp ce generațiile X și Baby Boomers aleg biografii ale clasicilor. asemenea, fiecare generație arată interes pentru titlurile cu relatări despre Auschwitz, interes crescut mai ales odată cu apariția unor bestselleruri internaționale transformate în filme de succes.

“De-a lungul celor 32 de ani de implicare în Libris, echipa noastră a remarcat preferințele majore ale generațiilor de cititori, validate astăzi de analiza noastră calitativă la nivelul volumului de vânzări pe ultimii 3 ani. Evident că vorbim despre o analiză a datelor, deci concluziile relevă trenduri generale, care nu exclud interesele particulare de lectură pe care le poate avea publicul” –spune Laura Țeposu, CEO Libris.

Ce citește generația Z?

Generația Z este pasionată mai degrabă de lecturi Fantasy, atât în limba română, cât și în limba engleză. Aceștia se bucură de poveștile cu eroi tineri, aventuri fantastice și elemente supranaturale deoarece aceștia preferă să experimenteze diverse realități care stimulează creativitatea în profunzime.

Generația Z se remarcă drept o generație multiculturală, în care preferințele literare se întrepătrund, deoarece sunt genul de cititori interesați atât de titluri din categoriile self-help (sunt atenți la bunăstarea interioară), true crime, romance, romane grafice și young adult, cât și de serii Manga. Sunt mereu atrași de nou și conectați cu trenduri literare emergente și titluri care devin virale pe rețelele de socializare.

De asemenea, cititorii din generația Z sunt și cei mai nerăbdători să descopere noutățile, adesea alegând achiziția cărților în limba engleză, chiar înainte de a fi disponibile traducerile. Interesul lor către volumele cu ecranizare, în special din Fantasy și Young Adult, este pronunțat, acestea devenind aproape întotdeauna bestsellere.

Millennials caută lecturile “despre care vorbește toată lumea”

Generația Y (Millennials) cititorii din această generație sunt cei care au o rutină de lectură riguroasă, iar interesele acestora sunt diverse, deoarece sunt cei care preferă atât Ficțiunea (cu un interes crescut pentru literatura contemporană și cea clasică) cât și Non-Ficțiunea. Cărțile Manga se regăsesc și acestea printre titlurile alese de cititorii din Generația Y, deoarece aceștia își doresc foarte mult să-și lărgească preferințele și orizonturile literare. La fel ca cei din Generația Z, și cei din Generația Y aleg lecturi în limba engleză, în special cărțile Manga în engleză. Romanele și povestirile care abordează subiecte precum identitatea, relațiile interpersonale, tehnologia și schimbările sociale sunt apreciate în mod deosebit de cititorii din această generație.

De asemenea, aceștia sunt cei mai pasionați și interesați de cunoașterea de sine, de lucrul cu sinele, de cunoașterea și vindecarea traumelor din copilărie, astfel că titlurile de dezvoltare personală sunt cele care reprezintă un mare interes pentru acești cititori. S-au remarcat aici volume extrem de populare, precum “Când corpul spune nu” (Gabor Mate), “Vindecarea copilului interior” (Stefanie Stahl), “Plânsul lui Nietzsche” (Irvin Yalom) sau “Privind Înăuntru” (Petronela Rotar).

Cu spirit antreprenorial și orientați către stabilitate și angajamente pe termen lung, cititorii din Generația Y sunt interesați de dezvoltarea profesională, citind titluri din această categorie. Cărțile care oferă sfaturi practice, inspirație și strategii pentru succesul personal și profesional sunt atrăgătoare pentru Generația Y. Autori precum Yuval Harari cu “Sapiens”, Marc Aurelius cu „Gânduri către sine însuși”, Taleb sau Seth Godin se regăsesc permanent în topuri.

De asemenea, Generația Y își ia inspirație de lectură recreativă din cluburile de carte, din recomandările persoanelor publice și din media, precum și din volumele marcate ca Bestseller de New York Times. Titluri precum “Pacienta Tăcută” (Alex Michaelides), “Acolo unde cântă racii” (Delia Owens) sau “Din cer au căzut trei mere” (Narine Abgarian) au dominat topurile ultimilor ani.

Generația X și generațiile mature, un univers literar complex

Cititorii din Generațiile X, Baby-Boomers și Silent Generation își găsesc și ei momentele de relaxare prin poveștile de beletristică (atât literatură contemporană și clasică). Spre deosebire de cei din alte generații, aceștia sunt cei mai mult orientați către istorie, politică și titluri din categoriile științe umaniste și biografii, memorii, jurnale. Cu alte cuvinte, universul literar al acestor cititori este foarte vast, ei bucurându-se atât de ficțiune, cât și de non-ficțiune.

Una din preferințe principale ale cititorilor din Generația X este lecturarea de romane polițiste și cărți thriller. Aceștia își mai găsesc inspirația și în cărți din categoria biografii, memorii și jurnale, scrise însă de autori contemporani. Se bucură de success atât scriitori români, cu relatări despre viața în comunism (Ioana Nicolaie, Gabriela Adameșteanu, Norman Manea, Lucian Boia, Veronica D. Niculescu, Adina Popescu, Matei Vișniec, Liliana Corobca, Dan Lungu), dar și internaționali, precum romanul autobiografic al lui Irvin Yalom “ O chestiune de moarte și de viață”.

Mai mult decât atât, mulți cititori din Generația X au crescut citind cărți science fiction și fantasy, iar aceste genuri continuă să prezinte interes pentru această generație, remarcându-se seriile Dune de Frank Herbert, titlurile de Isaac Asimov sau JRR Tolkien.

Silent Generation si Generatia Alpha

În Silent Generation găsim cititorii care apreciază cel mai mult valorile tradiționale și care au respect pentru autoritate. Cititorii din această generație citesc și ei beletristică, se relaxează prin lecturi clasice și preferă cărți cu povești bine construite, teme universale și personaje complexe (opere literare consacrate, romane clasice, poezie).

Născuți într-o perioadă istorică semnificativă ei au un interes și pentru cărțile care explorează acele vremuri și care le oferă o perspectivă asupra experiențelor și contextului istoric în care au trăit. Nichita Stănescu și F.M. Dostoievski se numără printre autorii preferați ai acestei generații, iar titlurile din colecția Regina Maria ori cărțile cu teme religioase, precum volumele Părintelui Necula, sunt atrăgătoare pentru acești cititori, ei apreciind moralitatea și etica.

Generația Alpha este reprezentată de generația mini-cititorilor, ale căror alegeri sunt ghidate de părinți și cadrele didactice. Cititorii din această generație se bucură de cărți cu ilustrații, serii de cărți populare precum Seria Harry Potter de J.K. Rowling, cărți interactive, povești educative care abordează subiecte precum știința, natura, istoria și diferite culturi, povești cu tâlc.

Alex Rădescu

Recent Posts

Se schimbă raportarea către ANAF. Ce trebuie să știe companiile mici despre SAF-T

De la începutul anului viitor, companiile mici din România vor fi obligate să depună Declarația D406, prin fișierul SAF-T (Standard…

36 de minute ago

O nouă ediție a programului de educație The Girls Code – Breaking Barriers

Începe o nouă ediție a programului gratuit de educație „The Girls Code - Breaking Barriers”! Acest program reprezintă un mare…

45 de minute ago

PPC România își consolidează echipa de leadership

Începând cu 1 noiembrie, PPC România își consolidează echipa de leadership prin promovarea și extinderea portofoliilor unor membri cheie. George…

56 de minute ago

The Krown:11 – Spațiul creativ dedicat influencerilor și brandurilor din România

Krown:11, cel mai nou, complex si interactiv spațiu creativ de acest gen din România, își deschide oficial porțile pe data…

o oră ago

Facturile Hidroelectrica se pot plăti de acum cu cardul, în aplicația iHidro

Hidroelectrica anunță noi facilități pentru clienții săi: plata online a facturilor de energie electrică prin intermediul cardurilor bancare și un…

2 ore ago

Psihologia consumatorului de Black Friday: Ce ne determină cu adevărat să cumpărăm

Când vine vorba de Black Friday, întreaga lume intră într-o frenezie a cumpărăturilor. Mesaje precum „doar de black friday” sau…

2 ore ago