Ce businessuri cresc în timpul pandemiei
Reading Time: 9 minuteEconomia s-a schimbat radical în doar câteva săptămâni, impactul stării de urgență fiind devastator pentru domenii precum HoReCa sau transporturile de pasageri. În același timp, însă, alte segmente de business au creșteri peste așteptări în noua realitate economică.
Cum arată partea pozitivă a pandemiei de COVID-19 din perspectivă de business? Avem companii care înregistrează creșteri ale vânzărilor, altele care își extind domeniului de activitate pentru a acoperi noile nevoii ale pieței, businessuri care cresc producția și servicii care au devenit esențiale în această perioadă și s-au adaptat pentru a face față cererii. Cine sunt câștigătorii de până acum?
E-COMMERCE
Comerțul online a devenit pentru mulți consumatori singura opțiune de aprovizionare și shopping în această perioadă. Companiile care nu au mizat pe e-commerce în businessul lor au resimțit din plin impactul restricțiilor introduse în urma pandemiei. În același timp, marii jucători din retailul online își consolidează pozițiile.
eMAG
Liderul absolut al pieței a fost poziționat perfect pentru actuala perioadă. Rezultatul? Vânzările au crescut cu mai bine de 10% peste așteptările companiei, în timp ce plata cu cardul a ajuns până la 70% din total. Cele mai populare categorii în luna martie au fost laptopurile, monitoarele, televizoarele, alimentele de bază, produsele pentru curățenia casei și produsele pentru copii. Oficialii companiei au declarat pentru Biz că stocurile și fluxurile au fost adaptate din mers pentru a face față cererii, inventarul fiind crescut imediat după ce China a început să resimtă impactul noului coronavirus. „Stocurile sunt mari, avem multă marfă pe drum, nu estimăm că vor fi probleme, chiar dacă durează mai mult producția și transportul”, ne-au declarat oficiali ai companiei. Achiziția platformei de food delivery EuCeMananc la finele anului trecut s-a dovedit inspirată, aceasta fiind transformată în Tazz by eMAG, care tocmai a extins livrarea într-o oră cu produse alimentare și pentru casă.
evoMAG.ro
Magazinul online a înregistrat creșteri cu 50% ale vânzărilor de purificatoare de aer în primele două luni din an, în perioada în care veștile din China începeau să devină îngrijorătoare, dar și cu 70% a mașinilor de făcut pâine și cu 30% pe segmentul aparatelor multicooker.
elefant.ro
Profitând de creșterea interesului consumatorilor pentru comerțul online, compania a lansat soluția Marketplace, prin care atât micii comercianți, cât și retailerii mai mari, se pot alătura ca parteneri pentru a beneficia de platforma online și serviciile de logistică ale elefant.ro. Platforma Elefant se ocupă de preluarea comenzilor, facturarea și ambalarea produselor, eliberarea AWB-urilor și livrarea coletelor, precum și de procesarea eventualelor retururi. „Categoriile cu produse mai puțin esențiale, precum parfumurile, ceasurile, gențile au o cerere mică acum, dar la alte categorii s-a înregistrat o creștere accentuată a vânzărilor. La cărți, avem un plus de 20% în martie față de februarie, la jucării și produse pentru copii vânzările s-au dublat și efectiv au explodat la produsele pentru îngrijire personală și cosmetică”, spune Sergiu Chircă, CEO al Elefant.ro. Totodată, plățile cu cardul au crescut de la 20% la peste 50% în martie versus lunile anterioare. Compania asigură transport gratuit la orice comandă plasată pentru persoanele cu vârsta de peste 65 de ani.
WatchShop.ro
Magazinul online de ceasuri a investit aproximativ 10.000 de euro într-o nouă linie de business, pentru a vinde produse alimentare, băuturi, produse de curățenie, de îngrijire personală și cosmetice, în parteneriat cu TEAM Courier. Mișcarea a presupus, pe lângă partea tehnică și documentarea produselor, și schimbarea sediului și showroom-ului WatchShop.ro lângă sediul TEAM Courier, pentru a asigura o livrare mai rapidă. Categoria SuperMarket listează circa 8.000 de produse, împărțite în 5 categorii: alimente, cafea și ceai, băuturi, casă și curățenie, cosmetice și îngrijire personală. Capacitatea maximă de comenzi procesate a WatchShop.ro în zona de supermarket este, în prezent, de aproximativ 600 de comenzi pe zi.
RETAIL ALIMENTAR
Pe lângă zona de online, marii retaileri au fost principalii câștigători în ultimele săptămâni. Primul val de creștere a fost în perioada dinaintea instituirii stării de urgență, mai exact în perioada 23 februarie – 15 martie, când vânzările în retail au fost mai mari cu 37,2% față de aceeași perioadă din 2019. Produsele de îngrijire personală (+65,6%) și alimentele (+42%) le au fost „vedetele”, potrivit unei analize Nielsen.
Aici, jucătorii din retailul modern cu acoperire națională – Lidl, Kaufland, Profi, Mega Image, Carrefour, Cora, Auchan – au fost perfect poziționați pentru a prelua numărul mare de clienți. Românii cheltuie din ce în ce mai mult pentru aprovizionarea cu produse alimentare, iar creșterea cifrei de afaceri a retailului alimentar din România va atinge 125 miliarde de lei în 2020, față de 112 miliarde de lei anul trecut, potrivit estimărilor Keysfin.
CURIERAT
Cum tot mai mulți români preferă livrările, piața de curierat este în plin avânt în această perioadă. Provocarea pentru marii jucători în domeniu a fost livrarea „contactless”, pentru a proteja atât clienții, cât și curierii de noul coronavirus. Toate marile companii de curierat fac angajări în această perioadă, pentru a face față cererii crescute pentru serviciile lor.
FAN Courier
Liderul pieței locale de curierat și-a continuat activitatea la nivel național fără restricții sau limitări, dar a luat toate măsurile de prevenție impuse de normele în vigoare și a implementat posibilitatea de livrare contactless pentru expedierile la care nu este necesară încasarea de numerar și la care confirmarea de primire se poate genera electronic. „Criza pe care o traversăm marchează începutul unei noi realități pentru întreaga economie mondială, iar responsabilitatea și încrederea sunt două dintre atributele acestei perioade. Ne bazăm pe încredere în relațiile cu ceilalți și acționăm, individual și colectiv, cu responsabilitate”, a declarat Felix Pătrășcanu, managing partner al FAN Courier.
Sameday
Achiziționată de eMAG în 2017, compania de curierat crește în această perioadă alături de liderul pieței de retail online. Pe 30 martie, Sameday a lansat un nou serviciu de livrare la domiciliu, „Livrare fără griji”, care elimină contactul direct între destinatar și curier. Livrarea se face conform cerinței destinatarului – în fața ușii sau în recepții, fără a mai fi înmânate direct, serviciu fiind valabil doar pentru trimiterile fără ramburs. Activarea se face automat în momentul înregistrării comenzii, fără costuri suplimentare. Destinatarul și curierul se coordonează telefonic, iar livrarea se face pe baza unui cod PIN, primit doar de clientul destinatar prin SMS, care ține loc de semnătură de primire.
LIVRĂRI
O categorie aparte o reprezintă serviciile de livrări de mâncare și de cumpărături, care țin, practic, pe linia de plutire multe businessuri din domeniul food și retail, și care au înregistrat creșteri exponențiale ale utilizării serviciilor pe care le oferă.
foodpanda
După ce a introdus opțiunea de livrare fără interacțiune între livrator și client, ca măsură de prevenție împotriva răspândirii noului coronavirus, foodpanda tocmai a anunțat un parteneriat cu retailerul Cora, pentru livrări rapide la domiciliu, practic extinzându-și domeniul de activitate din zona de food și către zona de cumpărături. Până pe 1 mai 2020, proiectul se află în faza-pilot, cu livrarea de comenzi doar în zona hipermarketului cora Lujerului, pe o rază de 5 km. Ulterior, serviciul va fi disponibil la nivelul tuturor hipermarketurilor cora din București, pe o rază de 8 km în jurul acestora. Ulterior, va fi disponibil şi în alte orașe în care sunt hipermarketuri cora (Ploiești, Constanța, Cluj, Bacău, Baia Mare, Drobeta Turnu Severin). Serviciul se adaugă celui de livrări la domiciliu prin comandă pe www.cora.ro, dar și serviciului coraDrive, cu ridicare din spațiile Drive disponibile în București, Constanța (cora Brătianu), Cluj-Napoca și Bacău.
Glovo
La decretarea stării de urgență, Glovo, marketplace care permite utilizatorilor să comande, să trimită și să primească orice, era prezent în 14 orașe din România și a anunțat imediat că nu întrerupe livrările. După o lună, compania a anunțat extinderea în Târgu Mureș și Alba Iulia, iar după încă o săptămână mai târziu, Glovo a mai ajuns în alte cinci orașe: Bacău, Deva, Piatra Neamț, Focșani și Baia Mare. În prezent, rețeaua de livrare Glovo acoperă 23 de orașe în România. Cu sprijinul Fundației Regale Margareta a României, Kaufland România și Glovo oferă persoanelor de peste 65 de ani și celor cu dizabilități posibilitatea să comande telefonic produse din magazinele retailerului, printr-o linie specială dedicată.
Takeaway.com
Platforma de comenzi de mâncare a lansat încă de pe 13 martie posibilitatea livrării fără contact direct, prin lăsarea produselor la ușă. TakeAway, care a pornit ca startup în Olanda încă din anul 2000, este lider european pe zona de food delivery și a preluat recent gigantul britanic JustEat cu aproape 8 miliarde de dolari.
Bringo
Aplicația deținută de Carrefour, care permite comanda a maxim 30 de produse de pe site-ul retailerului, a devenit atât de populară în timpul pandemiei încât clienții nu mai găseau slot-uri libere pentru a putea programa livrări. Prin urmare, a decis să se alieze cu serviciul de ridesharing BlackCab, pentru a răspunde cererii mari, și a angajat încă 500 de livratori.
TELECOM
Lucrul de acasă a însemnat pentru operatorii telecom și noi oportunități de business, în condițiile în care nevoia de trafic de date și voce a crescut masiv în această perioadă. Estimările ANCOM vorbesc despre o creștere cu 50% a traficului din rețelele de pe piața românească. Operatorii și-au adaptat rapid ofertele și au introdus gratuități pentru utilizatori.
Telekom
Operatorul a venit rapid cu soluții, demarând împreună cu partenerii săi strategici planul de acțiune „Continuitatea afacerii”, care pune la dispoziția firmelor din România un pachet de soluții certificate, ușor de utilizat și activat. Și totul este gratuit timp de 3 luni. Pachetul vine cu soluții pe trei direcții esențiale pentru continuitatea businessurilor: conectivitate mobilă nelimitată (voce și net 4G), securitatea dispozitivelor cu licențe Norton Security Online, și susținerea colaborării la distanță prin audio și/sau videoconferințe, soluțiile oferite fiind Microsoft Teams și Cisco Webex. Ulterior, Telekom Romania a venit cu voce și date nelimitate pentru companii timp de o lună. În același timp, pornind de la faptul că statul acasă a dus la creșterea consumului TV și că mulți români nu au smart TV, Telekom a lansat SmartTV Stick, care oferă acces la aplicații ca HBO GO, Netflix, YouTube, dar și la canale TV clasice folosind Google Chromecast.
Vodafone
La scurt timp de la decretarea stării de urgență, Vodafone a oferit tuturor clienților, abonați sau utilizatori de servicii preplătite, apeluri nelimitate gratuite către România din Franța, Italia, Spania, Germania și Marea Britanie până la 31 martie. Cea mai mare creștere de trafic a fost resimțită de compania în traficul de date și internet din rețeaua fixă (fostă UPC), un plus situat între 70% și 77%. Traficul în Netflix, de exemplu, a crescut cu 40%. Ora de vârf pentru vocea mobilă s-a mutat de seara către prânz și a crescut cu circa 25%. Pe partea de date mobile, creșterea la ora de vârf este undeva la 18-20% în funcție de zi, iar zona de gaming în rețelele mobile a crescut cu 46%.
Orange
După ce a decis să sprijine IMM-urile cu bonusuri de 50GB internet și două luni gratuite pentru pachetul de soluţii format din Business One Voice şi Office 365, Orange a lansat abonamentul Yoxo, primul abonament exclusiv digital de pe piața locală, administrat prin intermediul unei aplicaţii mobile dezvoltată pentru Android şi iOS. În plus, personalul medical şi cel auxiliar (asistente, infirmiere etc.), clienţi Orange, care îşi desfăşoară activitatea în spitalele publice din prima linie destinate tratării pacienţilor afectaţi de noul coronavirus au gratuit internet nelimitat pe o perioadă de două luni.
PHARMA
Speranțele lumii se îndreaptă către producătorii de medicamente, pentru găsirea unui tratament sau a unui vaccin contra noului coronavirus. Până atunci, însă, companiile pharma au înregistrat cereri mai mari pentru produsele folosite deja în tratarea răcelii și gripei.
Zentiva
Compania estimează că volumul producției sale din aprilie 2020 pentru metamizol sodic va crește de aproape trei ori față de perioada similară din 2019 și și-a ajustat procesele pentru a majora producția în consecință. Metamizolul sodic este utilizat pe scară largă în România pentru durere și ameliorarea febrei. Zentiva majorase deja producția pentru alte medicamente relevante, cum ar fi paracetamolul, ca răspuns la pandemia COVID-19, menținând în același timp producția celorlalte medicamente de care depind milioane de pacienți cronici. Compania a angajat temporar 18 angajați de la IKEA România, pentru o perioadă de 3 luni, pentru a acoperi producția crescută generată de cererea pieței. Zentiva este liderul în volume vândute al pieței de medicamente generice din România, cu o cotă de piață de 16,2% în 2019.
PLĂȚI ONLINE
Creșterea importantă a folosirii cardului la plăți, atât offline, cât și online, a avut impact și asupra procesatorilor de plăți. Este și cazul Netopia, cel mai mare procesator de plăți electronice din România, care a înregistrat o medie zilnică de circa 100 parteneri nou-înrolați pe platformă într-o singură săptămână din martie. Valoarea medie a cumpărăturilor cu cardul făcute în lei a crescut cu aproximativ 20%, spune Antonio Eram, CEO și fondator al companiei. Cum restaurantele și magazinele au fost nevoite să își oprească activitatea cu publicul, Netopia a anunțat că a început procesul de înrolare pentru o nouă platformă de comenzi dedicată acestora, sprijinind migrarea afacerilor în online și relansarea activității în segmentul de home delivery.
Foto principal: © Turgay Gundogdu | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz