Ce beneficii acorda angajatorii de Craciun
Reading Time: 2 minutePotrivit companiei de externalizare si consultanta de afaceri Accace, companiile din Romania au preferat sa acorde si in 2014 beneficii in bani si in natura cu ocazia sarbatorilor de iarna, insa tipul acestora a variat in functie de impozitele si contributiile pe care angajatorii au fost sau nu dispusi sa le plateasca.
„Este evident ca beneficiile in natura sunt cea mai des aleasa varianta de catre organizatii, deoarece cu ocazia Craciunului acestea au posibilitatea de a acorda un tip de beneficiu in natura nesupus impozitului pe venit si contributiilor sociale. Este vorba despre cadourile oferite de angajatori in bani si in natura, in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, in limita a 150 de lei”, a precizat Maria Cojocariu, Payroll Manager Accace in Romania.
Aditional, exista o optiune minim taxabila, respectiv tichetele cadou, acestea fiind supuse doar impozitului pe venit. In majoritate, celelalte beneficii in natura se supun tuturor contributiilor sociale si impozitului pe venit, astfel ca nu reprezinta o varianta atractiva pentru niciuna din parti – angajat sau angajator.
Cand vine vorba de beneficiile in bani, acestea se traduc in bonusuri sau prime si sunt supuse impozitului pe venit si contributiilor sociale obligatorii, atat la angajat cat si la angajator, astfel ca genereaza cele mai mari costuri dintre cele doua categorii.
„Un alt aspect important este identificarea nivelului de satisfactie adus de fiecare dintre cele doua categorii de beneficii in randul angajatilor. Intalnim din ce in ce mai des organizatii care sunt atente la nivelul de satisfactie pe care beneficiile oferite angajatilor il aduc, mai degraba decat sa abordeze principiul oferirii unui singur tip de beneficiu tuturor angajatilor”, a adaugat Maria Cojocariu.
Potrivit acesteia, un specialist in zona de compensatii si beneficii ar trebui sa priveasca din doua perspective acest subiect, in egala masura din cea a organizatiei pe care o reprezinta (perspectiva avantajoasa din punct de vedere al costului) si cea a angajatului in cadrul respectivei organizatii (perspectiva beneficiului extrasalarial, cu ocazia Craciunului).
Astfel, in companiile puternic tehnologizate, unde sistemele de HR permit, se organizeaza campanii prin care angajatii pot alege dintr-o lista de beneficii propuse de catre companie, pe acela pe care si-l doresc cel mai mult. In baza rezultatelor, compania ia o decizie, luand in considerare cel mai votat beneficiu.
Intr-o situatie ideala, avantajele in natura s-ar acorda nominal, in functie de rezultatele chestionarelor folosite in procesul de mai sus, tinand cont de asteptarile si preferintele fiecarui angajat, bineinteles respectand bugetul alocat de organizatie pentru aceasta activitate. Aceasta practica ar garanta un nivel de satisfactie de 100% in randul angajatilor si un nivel de implicare a acestora la fel de ridicat.
„In realitate insa, identificarea nevoilor la un nivel atat de detaliat este foarte greu de realizat si necesita timp si energie din partea tuturor. Dificultatea logistica, alaturi de costul ridicat generat de o astfel de evaluare, nu face din aceasta propunere o solutie eficienta sau preferata de angajatori, de aceea ei aleg sa ramana la modelele clasice de beneficii”, a incheiat reprezentanta Accace.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz