Interviuri

Ce au citit românii în perioada verii

7 sept. 2023 4 min

Ce au citit românii în perioada verii

Reading Time: 4 minute

Cărți precum „Mitul normalității”, de Gabor Maté, sau „Atomic Habits”, de James Clear, se află în topul preferințelor cititorilor încă de la începutul anului și nu par a-și pierde din popularitate în timpul verii.

Andra Somkereki, Account Manager la Bookster ne-a vorbit despre ce au citit românii în perioada verii și despre cărțile preferate ale angajaților din România.

Ce preferințe au avut românii în materie de cărți în perioada concediilor? Ce este diferit față de restul anului din acest punct de vedere?

În această perioadă, interesul scade puțin pentru cărțile de dezvoltare profesională și crește pentru cele de beletristică, în special pentru cărțile de mister și ficțiune istorică. În ceea ce privește lecturile de dezvoltare personală, interesul rămâne la fel de ridicat în perioada concediilor. Cărți precum „Mitul normalității”, de Gabor Maté, sau „Atomic Habits”, de James Clear, se află în topul preferințelor cititorilor încă de la începutul anului și nu par a-și pierde din popularitate în timpul verii. Poate cea mai mare diferență pe care o observăm în această perioadă este cererea crescută pentru cărțile pentru copii, în special cele din programa școlară. Mulți dintre cititorii noștri împrumută cărțile de pe listele de lectură ale celor mici, motiv pentru care noi avem multe dintre aceste cărți și în format e-book în platforma Bookster.

În ceea ce privește cărțile de dezvoltare personală, ce fel de cărți preferă angajații din România?

Dintre cărțile de dezvoltare personală, cele mai populare în rândul booksterilor sunt cele despre psihologie și autocunoaștere. Medicul Gabor Maté este unul dintre cei mai căutați autori de la Bookster, iar cartea sa, „Când corpul spune nu”, se află și anul acesta în topul preferințelor cititorilor. Și subiecte precum sănătatea și dezvoltarea obiceiurilor bune atrag un nivel ridicat de interes în rândul cititorilor. Aici vorbim despre lecturi ca „Magia ordinii”, de Marie Kondo, sau „Despre somn”, de Matthew Walker, dar și despre cărți apărute recent, ca „Revoluția glucozei”, scrisă de biochimista Jessie Inchauspé.

Nu în ultimul rând, cititorii împrumută biografii și memorii. Cărțile scrise de Michelle Obama sunt foarte apreciate, dar și lecturile clasice precum „Omul în căutarea sensului vieții”, de Viktor E. Frankl. Aici intră și „Rezervă”, cartea scrisă de Prințul Harry, care a avut mare succes în social media, dar și în platforma Bookster de când a apărut anul acesta.

Cât de îndrăgit este cititul în rândul românilor și ce campanii de încurajare a lecturii a derulat Bookster?

Cititul începe să fie din ce în ce mai apreciat în rândul românilor și interesul pentru carte există, fără doar și poate. El variază însă în funcție de perioadă, generație și interese individuale.

La Bookster, misiunea noastră este să facem din citit un obicei îndrăgit pentru cât mai mulți oameni din România. În primul rând, oferim acces la o varietate mare de titluri din toate domeniile de interes în platforma Bookster. În al doilea rând, susținem obiceiul cititului prin campaniile de încurajare a lecturii, care au loc pe tot parcursul anului.

În luna iulie, am lansat „Kitul de vacanță”, o campanie care se află deja la a treia ediție. Ne-am dorit să fim alături de abonații noștri în zilele de vară și să le oferim câte o carte potrivită pentru momentele lor de liniște. Cititorii care și-au dorit kit-ul de vacanță și s-au înscris în campanie au primit un titlu surpriză de la Bookster, ales de algoritmul nostru și bazat pe preferințele lor de lectură.

Platforma Bookster se bazează pe o serie de algoritmi care învață preferințele de lectură ale cititorilor. Cum ați îmbunătățit de-a lungul timpului acest algoritm, pentru a recomanda cartea potrivită?

La bază, algoritmul de recomandări se folosea de categoriile din care cărțile făceau parte: citești beletristică sau dezvoltare personală, primești recomandări populare din aceleași categorii. Cu timpul, ne-am dat seama că această muncă poate fi îmbunătățită de istoricul de consum al abonaților și că putem valorifica cele peste 6 milioane de împrumuturi făcute în platforma noastră. De exemplu, gradul de similaritate dintre două cărți nu mai este dat doar de categoriile din care ele fac parte, ci este determinat de numărul de utilizatori care s-au bucurat de ambele titluri. În același spirit, putem folosi datele istorice pentru a descoperi tipare de consum în rândul cititorilor noștri și astfel le putem oferi recomandări individualizate.

Care sunt planurile pe care le aveți pentru Bookster? De ce?

Scopul nostru este ca Bookster să fie locul în care găsești următoarea ta lectură, indiferent de nevoile tale de învățare. De aceea, în 2023, am adus în platformă primele cărți în maghiară și în germană, pe lângă limbile deja existente – română, engleză și franceză​. Anul următor, ne propunem să introducem titluri și în alte limbi străine. Tot anul acesta, am lansat o colecție cu rezumate audio ale celor mai populare cărți din platformă​ și am îmbogățit colecția dedicată celor mici, care cuprinde acum și povești pentru copii înregistrate audio​. Aceste două direcții sunt în continuare o prioritate pentru noi.

În plus, anul acesta, brandul Bookster împlinește zece ani de existență! Avem foarte multe surprize pregătite pentru comunitatea cititorilor noștri, mai ales că ea include și acei early adopters entuziaști care, de un deceniu, citesc neîntrerupt cărțile cu bulină roșie.

De ce încurajarea lecturii pentru angajați este un beneficiu al companiilor într-un final?

Educația continuă este esențială pentru împlinirea personală și profesională a unei persoane, iar progresul social și economic al unei comunități sau organizații depind în mare măsură de accesul la cunoștințele transmise prin intermediul cărților. Titlurile citite joacă un rol important în dezvoltarea hărții mentale, dar și a viziunilor și valorilor unei persoane.

De aceea, cititul este mai mult decât o modalitate prin care ne îmbogățim cunoștințele și ne dezvoltăm vocabularul. El are o mulțime de beneficii psiho-emoționale care ne îmbunătățesc calitatea vieții și ne fac să fim angajați mai buni și mai eficienți: stimulează creierul, amplifică inteligența emoțională și gândirea critică, iar lectura diversificată îmbunătățește capacitatea de concentrare și abilitățile de comunicare și interacțiune dintre colegi. În plus, cărțile care tratează subiecte precum managementul timpului, leadership sau strategii de business pot ajuta angajații să-și dezvolte abilitățile în aceste domenii critice pentru afaceri.

Array

Articole pe aceeași temă: