Cătălina Dodu, Atos: Români în elita IT-ului mondial
Reading Time: 4 minuteCu peste 3.000 de specialiști IT în cele patru sedii din țară, Atos România se mândrește cu centre de R&D și expertiză unice la nivel global în cadrul gigantului IT francez. Cu proiecte internaționale legate de cybersecurity, big data, dar și din domeniile de apărare, medical și high-performance computing, Cătălina Dodu, Country Manager Atos România, ne explică de ce compania va angaja încă 1.000 de specialiști IT în 2022.
Angajații Atos din România se află în sedii din București, Iași, Timișoara, Brașov. Există un specific al proiectelor în care sunt implicate echipele, în funcție de fiecare sediu în parte?
Proiectele în care suntem implicați sunt majoritar internaționale, dar avem colaborări și cu piața din România. Cu excepția celor care, prin natura sau specificul industriei din care fac parte, necesită prezența fizică într-un spațiu securizat al unuia dintre birourile noastre, pentru restul proiectelor ne desfășurăm activitatea în regim hibrid, având un număr relevant de colegi în telemuncă. De altfel, munca la domiciliu nu reprezintă un concept nou pentru compania noastră. Înainte de pandemie, peste 500 de colegi lucrau permanent de acasă, iar ceilalți aveau posibilitatea de a lucra astfel o parte din timp, în funcție și de specificul activității lor. Însă odată cu apariția pandemiei, colegii noștri au primit recomandarea de a lucra de acasă, mai ales că facem parte dintr-un domeniu care ne facilitează acest lucru. Desigur, interacțiunea cu colegii, întâlnirile față în față sunt importante, iar modul în care am ales să ne organizăm în această perioadă a fost flexibil, în funcție de cerințele proiectelor. Avem în continuare un procent semnificativ al activității noaste în regim de telemuncă, astfel încât birourile s-au transformat în locuri de întâlnire și lucru în comun, activitățile individuale desfășurându-se în cea mai mare parte de acasă.
Care au fost cele mai importante proiecte pentru Atos România în ultimul an?
Livrăm servicii de cybersecurity, big data and high-performance computing, critical communication, application development, network, datacenter & communication, digital workplace sau cloud services, pentru 300 de clienți din 15 țări. Operăm în industrii precum public sector and defence, manufacturing, telco media & technology, finance & insurance, resources & services, health & life sciences.
Ce înseamnă politica de resurse umane în 2022, sub impactul pandemiei?
Atos România a încheiat anul 2021 cu peste 3.000 de angajați în cele patru sedii amintite. Compania are parteneriate cu instituții puternice de apărare, securitate cibernetică, știință și sănătate, fiind una din cele mai importante organizații franceze de pe piața din România. Pentru 2022, Atos își propune să atragă peste 1.000 de specialiști IT pe plan local, atât tineri la început de carieră tech, cât și seniori și profesioniști cu experiență în domeniile R&D, cybersecurity, application development, big data and security, high performance computers, data center and hosting, systems applications and products, cloud enterprise solutions, digital workplace. Totodată, căutăm tineri absolvenți pentru a intra în Academiile Atos, în special pentru cele de cybersecurity, cloud, application management, SAP și DevOps. Acum, mai mult ca oricând, politica de resurse umane trebuie să fie focusată pe oameni. Perioada de pandemie și-a pus amprenta asupra fiecăruia dintre noi, restabilind prioritățile individuale, obiectivele personale, respectiv modul în care interacționăm și generăm valoare împreună. De aceea, în primul rând, este important pentru fiecare persoană implicată în managementul unei companii să înțeleagă aceste schimbări și cum contribuie ele la obiectivele organizației respective.
Care a fost cifra de afaceri în 2021?
În 2020, compania noastră a avut o cifră de afaceri de 112 milioane de euro în România. În 2021, această cifra s-a situat la peste 130 milioane de euro.
Care este impactul și importanța Academiei Atos pentru angajați?
Academiile Atos reprezintă un proiect cu o istorie de peste 10 ani în România, încă de la intrarea companiei în România. Organizăm aceste campanii de training pentru tineri absolvenți sau noi intrați în domeniul IT pentru a-i pregăti în domeniile și tehnologiile necesare în activitatea noastră. Pe parcurs, aceste academii au crescut atât în ceea ce privește tehnologiile și domeniile acoperite, evoluând odată cu nevoile noastre reale, dar și ca nivel de expertiză a participanților, având și grupe dedicate pentru experți în IT care schimbă domeniul sau tehnologia pentru a accede către un alt parcurs în carieră. În acest mod, colegii noștri își pot schimba domeniul, cariera, fără a schimba compania.
Ce s-a schimbat în domeniile IT în care activați, în timpul pandemiei, și care vor fi cele mai importante presiuni, din acest punct de vedere, pe viitor?
Digitalizarea reprezintă un fenomen cert, iar pentru industria IT înseamnă, pe de-o parte, oportunitatea de a contribui la implementarea eficientă a acesteia în toate domeniile, dar și o mare presiune pe care o resimțim în ceea ce privește numărul de experți de care avem nevoie pentru a acoperi cererea. Domenii ca cybersecurity, big data, dezvoltarea de aplicații dar și multe altele resimt în această perioada o lipsa acută de personal calificat. Domeniul medical/sănătate a avut și el o creștere a necesarului de servicii IT atât pentru a susține digitalizarea, cât și pentru a proteja datele pacienților și a menține activitatea, acesta fiind unul dintre domeniile puternic afectate de atacurile cibernetice.
Care sunt asemănările / deosebirile dintre specialiști care lucrează în acest domeniu al cibersecurității în Franța față de România?
Nu vedem deosebiri la acest aspect, echipa Atos România aflându-se la același nivel de expertiză și competențe precum cele din alte țări. Mai mult, am reușit să dezvoltăm în Atos România centre de R&D și expertiză unice în cadrul companiei la nivel global.
Anterior poziției pe care o ocupați la Atos, ați făcut parte din managementul Bitdefender. Se poate vorbi de un specific management ”la feminin” în domeniile tech?
Cred că domeniul tech este unul dintre cele mai deschise pentru experți și manageri femei. La o atentă privire asupra acestei industrii, putem observa că o femeie care dorește să-și creeze o carieră în IT găsește deopotrivă deschiderea și suportul necesar pentru a-și atinge țelul.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz