Design românesc pentru uz internațional
Reading Time: 6 minuteLa cinci ani de la lansarea aclamatului proiect “Trei Grații”, cu ocazia inaugurării camerei de autor Ronativ de la NeoGalateca, am stat de vorbă cu designerul Cătălin Năstăsoiu despre colecția “30” de obiecte de design românesc pentru uz internațional, în ediție limitată.
NEOGalateca a inaugurat recent camera de autor RONATIV – Cătălin Năstăsoiu. De ce să nu ocolim Galeria Galateca în următoarea perioadă?
Din octombrie, NEOGalateca prezintă o NEO galerie-magazin, reimaginată, reproiectată și reconsiderată pentru a oferi o nouă experiență publicului.
Neo-Spații, Neo-Obiecte de Design, Neo-Perspective dar și prietenii familiare, artiști, designeri, arhitecți și creații în medii și din geografii diverse.
NEOGalateca a primit semnalele pieței, astfel că publicul așteptă de multă vreme o resursă punctuală și coerentă, consecventă în calitate, de obiect de design fabricat în România.
De obicei inovația este asociată cu tehnologia, însă la NEOGalateca inovația se manifestă prin potențialul de a recrea un spațiu intim, cu prospețime, transformându-l într-o neo-experiență. Reacțiile publicului galeriei, loial și dedicat obiectului de design sunt foarte bune și numărul publicul trecător, în proporție foarte mare străin, a crescut și deja într-o perioadă foarte scurtă de la lansare, o parte bună din piesele RONATIV prezentate pentru vânzare au luat “drumul străinătății”.
Asta a reușit NEOGalateca prin inaugurarea camerei de autor RONATIV, să propună punctual, într-o formulă inedită, o serie coerentă de obiecte de design fabricat în România pentru un public “scouter” de astfel de experiențe.
“Buzz-ul” creat în jurul inaugurării camerei de autor RONATIV ne bucură și confirmă că strategia nouă a galeriei-magazin are potențialul lucrativ pe care ni-l dorim. Atunci când faci o treabă bună, marketingul de tip “word of mouth” nu întârzie să dea roade chiar și într-o lume cumva patronată de tehnologie și prevalent de comunicarea pe rețele virtuale. Asta înseamnă că am reușit să accesăm o fibră intimă a publicului care are nevoie de a se exprima și prin obiecte de design care satisfac nevoia de estetic, utilitar și nevoia de a împărtăși cu alții această dispoziție.
Dar ca să răspund punctual la întrebarea dumneavoastră, “de ce să nu ocolim galeria-magazin NEOGalateca în perioada următoare”… pentru că este de neocolit!
Ce v-a inspirat atunci când ați ales numele colecției?
Numele colecției expuse pentru vânzare la NEOGalateca se numește “30” și nu a fost nevoie de o inspirație pentru acest nume. Sunt serii limitate de 30 numerotate pentru fiecare design. Este o concluzie pentru perioada de trei decenii de la 1989, de când românii au început să călătorească sau să migreze în număr foarte mare iar acolo unde au ajuns tranzacționează impresii și semnificații care leagă țara de origine cu cea gazdă. Un obiect RONATIV este un generator de conversație în câmpurile sociale unde se fac astfel de tranzacții socio-culturale. De aici și tagline-ul DESIGN ROMÂNESC PENTRU UZ INTERNAȚIONAL.
RONATIV este un concept amplu, cum a crescut acesta în ultimii 10 ani de când a debutat?
Acum 10 ani RONATIV a fost făcut ca o modalitate de mentenanță personală a legăturii dintre țara de origine și țara în care am emigrat. A fost destul de ușor adoptat de alți români plecați dar și de cei rămași în țară. Străinii care achiziționează RONATIV doresc o narațiune despre România pe care au vizitat-o sau în care și-au petrecut o bună perioadă de timp ca “ex-pați”. Sunt descendenți din familii de români dar care s-au născut în altă țară care se reîntorc emoțional la originile familiilor lor, sunt companii care au parteneri și colegi în străinătate care folosesc obiectele RONATIV ca un semn de recunoștință a relațiilor lucrative sau de prietenie pe care le-au construit.
De la un “concept” care servea personal unei experiențe transnaționale, RONATIV a devenit obiectul unei tranzacții socio-culturale.
Ce emoții trezește colecția “Cele 3 Grații” în vizitatorii galeriei?
Camera este proiectată atipic pentru ceea ce este de fapt o galerie-magazin. Este împărțită în două părți: piesele, dedicate pentru display, pe care le poți vedea și atinge și containerele numerotate care conțin piesele de porțelan. Containerele sunt numerotate cu numărul de serie al obiectelor conținute și imprimate cu numele de cod al fiecărei piese. Cei care achiziționează una sau mai multe piese, își pot alege un număr de serie și primește piesa în containerul numerotat.
Unii cumpărători au vrut numerele corespunzătoare zilei de naștere a destinatarului, altcineva numărul 18 pentru un majorat iar colecționarii doresc de obicei numerele cele mai mici.
Camera de autor RONATIV a fost făcută să atragă curiozitatea trecătorului, a vizitatorului galeriei, să-l facă să pună întrebări și să descopere narațiunea din spatele obiectelor. Mi-am dorit să fac mai mult decât obiecte frumoase și utile; de obicei cel mai mult lucrez la narațiunea care însoțește fiecare obiect.
Conturul hărții României, elementul comun al obiectelor RONATIV, este aproape mereu ultimul observat de cel care-l întâlnește pentru prima dată. Mă bucură faptul că majoritatea cumpărătorilor, în special cei străini, sunt intrigați de formele “ciudate” ale obiectelor iar atunci când descoperă sau află și de conturul hărții încep să pună întrebări, dorind să afle mai mult și astfel începând să își construiască propria lor narațiune pe care o duc mai departe și o spun celor cărora le dăruiesc.
Ce urmează în familia conceptului RONATIV?
De ceva vreme lucrez la o nouă colecție pentru primăvara 2020. RONATIV va avea „domiciliul” în camera de autor de la NEOGalateca timp de un an și doresc să aduc elemente noi, sezonier, stimulente pentru ca publicul să se bucure de conținutul colecțiilor și să construiască afinități cu RONATIV și ceea ce reprezintă. Este un test și pentru mine, pentru sistemul de lucru pe care l-am construit, pentru consecvența acestuia.
Care este ideea din spatele designului pe care l-ați ales?
Charles Eames definea design-ul ca “un plan prin care se aranjează niște elemente în așa fel încât să împlinească un anumit scop.”
Eu folosesc ca element conturul hărții României și l-am aranjat în conținutul obiectelor în așa fel încât să generez forme care văzute din afară arată o dispoziție pentru schimbare. Scopul este de a comunica această dispoziție și de a invita la o conversație în acest sens.
Având în vedere experiența culturală dobândită în Statele Unite, cum se diferențiază atitudinea oamenilor față de artă? Comparativ, ce ați remarcat inedit între consumatorii de artă americani și cei români?
Nu este nici o diferență între “consumatorul” de artă român și ceilalți. O diferență notabilă este, nu la nivel de individ, ci, la obișnuința, mai mult sau mai puțin educată, cu care oamenii primesc în viața cotidiană obiectul de artă; unii caută mai mult decât alții să se înconjoare cu obiecte estetice, utilitare și cu semnificații pentru a-și face viața mai frumoasă.
Nu de puține ori când am fost invitat în casa unei cunoștințe pentru prima dată, am luat parte la conversații legate de semnificațiile estetice, făcute asupra obiectelor pe care le-au ales pentru a-și decora spațiul personal. Este o modalitate elegantă de a te prezenta celorlalți prin calitatea opțiunilor tale estetice și a narațiunilor pe care aceste obiecte le conțin.
Obiectele RONATIV au pe lângă funcțiile estetice și utilitare cea de generator de conversație. Depinde în mare măsură de cel care le achiziționează să fie participativ la această funcție pentru ca ea să fie îndeplinită.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz