Analize Tech

Câte miliarde valorează economia digitală a României și cum a ajutat-o pandemia să crească

14 oct. 2020 3 min

Câte miliarde valorează economia digitală a României și cum a ajutat-o pandemia să crească

Reading Time: 3 minute

În primele cinci luni ale pandemiei COVID-19, economia digitală din Europa Centrală și de Est (CEE) a crescut aproape de două ori mai rapid decât în ultimii doi ani, potrivit raportului McKinsey „Digital Challengers în contextul noii normalități. Europa Centrală și de Est – tendință de creștere pe zona digitală„.

Economia digitală a României se ridică la 16,6 miliarde de euro, în creștere cu 473 de milioane de euro comparativ cu scenariul inițial estimat de McKinsey într-o serie de studii lansate în 2018.

McKinsey estimează că, în perioada ianuarie-mai 2020, economia digitală din Europa Centrală și de Est a crescut cu peste 14%, acoperind deja 78% din creșterea înregistrată de-a lungul întregului an 2019, sau echivalentul a 5,3 miliarde de euro.

În 2018, McKinsey a publicat o serie de rapoarte despre „Digital Challengers” din Europa Centrală și de Est, care a examinat zece țări: Bulgaria, Croația, Cehia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia și Slovenia. Potrivit acelor cercetări, digitalizarea consistentă din regiune avea potențialul de a contribui suplimentar cu 200 de miliarde de euro la PIB până în 2025.

Între 2017 și 2019, economia digitală din CEE a crescut cu aproape 8% pe an, în timp ce în România rata de creștere a fost chiar mai mare (11%). Iar în 2019, dimensiunea economiei digitale CEE a depășit cu cu aproximativ 2% valoarea prevăzută anterior în scenariul normal, ajungând la aproximativ 94 de miliarde de euro.

Alex Filip McKinsey Romania e1602690501308
Alexandru Filip, Managing Partner al biroului din București, lider al Digital & Analytics Practice în Europa Centrală al McKinsey & Company

Regiunea CEE are un potențial suplimentar de creștere digitală, iar România are un rol considerabil în acest context. Suntem printre liderii regionali în ceea ce privește infrastructura digitală și accesibilitatea acesteia. Avem un ecosistem tehnologic vibrant, în care se regăsesc doi unicorni, o plajă mare de talente și un procent semnificativ de utilizatori ai serviciilor digitale. Continuând să ne concentrăm asupra acestor puncte tari și pe transformările digitale, care au devenit esențiale în această perioadă, putem genera beneficii pentru întreaga regiune„, a explicat Alexandru Filip, Managing Partner al biroului din București, lider al Digital & Analytics Practice în Europa Centrală al McKinsey & Company și contributor la raportul Digital Challengers.

Conform datelor McKinsey, aproape 12 milioane de noi utilizatori de servicii online au fost înregistrați în Europa Centrală și de Est – mai mult decât populația Slovaciei, Croației și Sloveniei la un loc. Dintre aceștia, 3,4 milioane, adică aproximativ 30% din noii utilizatori digitali, provin din România.

Cea mai puternică creștere a fost observată în rândul consumatorilor cu vârsta peste 65 de ani din toată regiunea. Aproximativ 70% dintre respondenți susțin că vor continua să utilizeze noi servicii online și după pandemie.

Conform raportului McKinsey din 2020, regiunea deține deja elementele de bază pentru digitalizarea ulterioară în contextul noii normalități. Printre acestea se numără performanțe macroeconomice notabile: PIB-ul pe cap de locuitor a crescut cu 115% în perioada 2004-2019, în timp ce România a raportat o creștere a PIB-ului pe cap de locuitor cu 147% în același interval de timp.

Țările din CEE beneficiază, de asemenea, de o infrastructură digitală de înaltă calitate și accesibilă, cu 92%  acoperire 4G a zonelor populate, în principal datorită eforturilor de îmbunătățire din România, Croația, Bulgaria și Slovacia. În plus, în majoritatea piețelor din regiune, sumele cheltuite pentru serviciile de internet broadband reprezintă o pondere mai mică din veniturile unei gospodării decât cele de pe piețele din țările Digital Frontrunner din Europa de Nord, România având cel mai mare scor.

Potențialul considerabil de creștere digitală al CEE este susținut și de unicorni, care valorează în jur de 31 de miliarde de euro, care provin în principal din Polonia și România, fiecare țară având câte două astfel de companii în această poziție. Mai mult, România conduce în ceea ce privește nivelul total de capital de risc investit în regiune, în mare parte generat de rundele de finanțare pentru UiPath.

Regiunea are și un sistem de învățământ primar și secundar bun, precum și cu 216.000 de absolvenți la discipline STEM (știință, tehnologie, inginerie, matematică) în 2018. Dintre aceștia, 35.500 sunt din România.

Având în vedere migrația rapidă a consumatorilor către tehnologiile digitale, determinată de pandemia de COVID-19, factorii de decizie ar putea lua în considerare introducerea mai multor servicii publice online și crearea unui ecosistem digital în care persoanele și companiile să poată prospera. Aceste obiective pot fi atinse prin sprijinirea antreprenoriatului, crearea de stimulente pentru IMM-uri în vederea digitalizării și prin cooperarea cu „clustere tehnologice” – sectoare care sporesc competitivitatea regiunii.

Ilustrație: © Alexey NovikovDreamstime.com

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: