Cât câștigă liber-profesioniștii cu PFA
Reading Time: 2 minuteCel mai bine plătiți liber-profesioniști cu PFA din România sunt specialiștii în IT&C și inginerii, care câștigă, în medie, între 2.500 – 4.500 euro lunar, arată datele agregate de SOLO, primul serviciu 100% digital din România de gestionare a PFA-urilor, în baza analizei veniturilor medii lunare a aproape 4.000 de profesioniști care folosesc platforma în prezent.
De la marketing la livratori
Lista este continuată de specialiștii în marketing, cu venituri lunare între 1.500 – 2.500 euro, medici (1.300 – 1.500 euro/lună), artiști (1.200 – 1.400 euro/lună), agenți imobiliari (1.200 – 1.300 euro/lună), fotografi și videografi (800 – 1.000 euro/lună), dar și profesori și coachi, care lucrează part-time (700 – 1.000 euro/lună). La polul opus, se află șoferii de ride-sharing și livratorii, care câștigă între 600 – 800 euro/lună și specialiștii în servicii de înfrumusețare (500 – 600 euro/lună).
Conform datelor Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC), în România existau, la final de 2022, 430.073 de PFA-uri active. Dintre acestea, anul trecut s-au înființat 31.862 de PFA-uri la nivel național (cu 11% mai mult decât în 2021), iar din acest total, SOLO a înființat aproximativ 11%.
PFA, după gen și geografie
Aceleași statistici arată că, din totalul PFA-urilor existente la nivel național, 60% sunt deținute de bărbați și 40% de către femei. Tendința este reflectată și de datele analizate de SOLO – 64% dintre PFA-urile înființate și administrate în platformă sunt deținute de bărbați, iar 36% de către femei.
În topul județelor cu cel mai mare număr de PFA-uri active se află București, cu un număr total de 33.871 PFA-uri (dintre care 6.439 înființate în 2022), urmat de Cluj, cu un număr total de 20.972 PFA-uri (1.998 înființate în 2022), și Bihor, cu un număr total de 20.078 PFA-uri (1.509 înființate în 2022).
Flexibilitate și autonomie
La nivel național, datele istorice arată că cel mai comun domeniu pentru care oamenii aleg să își înființeze un PFA este agricultura. Cu toate acestea, ultimii ani au adus schimbări considerabile în zona de servicii. Dinamica pieței a făcut ca PFA-ul să fie o opțiune foarte bună pentru cei care activează în domenii precum IT&C, marketing sau curierat și ride-sharing.
„Numărul celor care aleg să lucreze pe cont propriu este din ce în ce mai mare în România, pe măsură ce tot mai mulți profesioniști preferă flexibilitatea și autonomia la locul de muncă, astfel că, dacă nu consideră că le sunt îndeplinite nevoile, aceștia aleg să se îndrepte spre o carieră antreprenorială sau freelancing. Pe de altă parte, și instabilitatea din piață îi determină pe oameni să găsească noi activități pentru a-și crește veniturile, iar PFA-ul este o metodă ușoară și legală pentru a face acest lucru”, spune Annemarie Fabian (foto), Head of Growth și Cofondator SOLO.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz