Cât alocă românii asigurărilor de viață?
Reading Time: 2 minuteRomânii alocă în medie 18 euro anual pentru asigurările de viață, în timp ce cheltuielile medii anuale cu asigurările de viață la nivelul UE sunt de 1.300 euro pe locuitor, arată un studiu realizat de KPMG pentru Asociația Pentru Promovarea Asigurărilor (APPA) în cadrul campaniei de educație financiară – ”Trăiește Viitorul!” susținută de Metropolitan Life.
Deși piața asigurărilor de viață este în creștere, cu toate acestea principalii indicatori sunt semnificativ sub media UE și a Europei Centrale și de Est.
Penetrarea asigurărilor de viață (măsurată ca procent al primelor de asigurare în PIB) se menține sub 0,3%, în ciuda creșterii economice accelerate, ceea ce arată că alți factori, precum nivelul redus de educație financiară și lipsa stimulentelor fiscale, limitează creșterea sectorului.
“La nivel european, România se plasează pe ultimele locuri în ceea ce privește nivelul de educație financiară. Doar 1 din 5 adulți are o bună înțelegere a conceptelor financiare. Acesta este contextul în care am demarat proiectul ”Trăiește Viitorul!”, cu obiectivul ambițios de a contribui la schimbarea acestei realități, precum și la îmbunătățirea relației pe care românii o au cu instrumentele de economisire pe termen lung, esențiale pentru siguranța lor financiară”, a declarat Alexandru Ciuncan, Secretar General APPA, la conferința de lansare a campaniei.
“Am ales să susținem această campanie pentru că dorim să promovăm responsabilitatea pe care fiecare persoană o are față de protecția și siguranța sa financiară și a familiei. Asigurările de viață și pensiile private oferă posibilitatea menținerii standardului de viață în cazul unui eveniment nefericit și ajută la suplimentarea veniturilor după vârsta pensionării”, declară Ciprian Lăduncă, Chief Financial Officer, Metropolitan Life.
Volumul asigurărilor de viață crește mai rapid decât cel al asigurărilor generale, însă acestea din urmă rămân predominante; asigurările de viață reprezintă numai 20% din totalul primelor de asigurare, în comparație cu 60% în medie la nivelul UE.
Studiul realizat de KPMG arată că doar 19% dintre români economisesc pentru bătrânețe, fapt deloc surprinzător având în vedere că 4 din 10 români nu dețin un cont bancar (conform datelor publicate recent de Banca Mondială).
Pe lângă formele clasice de economisire, precum depozitele bancare, românii au la dispoziție și asigurările de viață, ca instrument complex care îmbină atât componenta de protecție, cât și pe cea investițională.
”Studiul include exemplul ilustrativ al unei persoane care iese la pensie în 2048 și care, în baza contribuțiilor plătite, se estimează că va obține beneficii post pensionare de cca. 52% din salariul lunar dinainte de pensionare, din care 37% din pensia publică și 15% din pensia de Pilon II. Rămâne astfel o diferență semnificativă până la nivelul de înlocuire a venitului de 70% recomandat de OCDE, ce va trebui acoperită prin economisire individuală”, a precizat Angela Manolache, Partener în cadrul KPMG.
Scopul campaniei este de informare și educare privind resursele și instrumentele de economisire puse la dispoziția românilor pentru păstrarea aceluiași standard de viață la momentul retragerii acestora din activitate și în cazul întâmplării unor situații neprevăzute precum accident sau îmbolnăvire. O parte importantă din campanie o constituie și lansarea, în luna iunie, a unui portal informativ (www.traiesteviitorul.ro) care va constitui o sursă eficientă și ușor accesibilă de informare cu privire la instrumentele de economisire pe termen lung, a arătat reprezentantul APPA.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz