Cum a reușit Diana Marinaș să transforme pasiunea pentru aranjamente florale într-un business înfloritor și ce strategie a aplicat fondatoarea Casei de Flori pentru a trece cu bine prin perioada de pandemie, când organizarea de evenimente a fost sistată.
Foto: Vali Mirea Photography
Diana Marinaș este pasionată de cultura japoneză. A făcut cursuri de limba japoneză, a continuat cu unele de origami, iar, în urmă cu peste zece ani, a studiat ikebana. A fost dragoste la prima vedere. Așa avea să prindă contur o pasiune nouă, un mod de viață și un hobby care, încet-încet, avea să devină un business. Unul înfloritor chiar. Sigur, povestea pare scurtă și romanțată, însă de la acel moment au trecut trei ani până când Diana Marinaș și-a luat inima în dinți și a făcut primii pași pe drumul antreprenoriatului. Tânăra are un background de contabilitate (a terminat ASE-ul), iar trecerea de la corporație, unde există o structură bine definită, bugete, obiective, la un sistem pe care a fost nevoită să îl creioneze de la zero a fost un șoc. Cel puțin la început.
Tenacitatea și hotărârea clară de a reuși într-un domeniu complet nou au ajutat-o pe antreprenoare să treacă cu brio peste alți trei ani de business tânăr, cu provocări legate de bugete, promovare, construirea unei echipe și să pună bazele unui business profitabil și stabil. Pe vremea când Diana a pus bazele businessului, oferta de cursuri în domeniu era extrem de limitată, multe dintre „secretele meseriei” a fost nevoită să le învețe din zbor, de pe You Tube sau mai degrabă le-a „ghicit” din diferite prezentări ale marilor maeștri floriști din lume. Pasiunea Dianei a jucat însă un rol crucial și a făcut tot procesul de învățare și trecerea de la un loc de muncă „cald” la provocările antreprenoriatului un pic mai ușoare.
„De multe ori am fost întrebată cum am ajuns să am pasiunea aceasta pentru flori, însă am să vă dezvălui un secret: nu florile sunt neapărat motorul care face businessul să meargă, ci emoțiile pe care acestea le trezesc în clienții noștri, cei care primesc buchetele și aranjamentele florale realizate la noi în atelier. Așadar, pasiunea pe care o punem în fiecare design floral ajunge și bucură viețile clienților noștri. Iar la finalul zilei, acesta este motivul pentru care zi de zi venim la atelier”
Diana Marinaș, Floral Designer și fondatoarea Casei de Flori.
Un astfel de proiect de suflet pentru Diana Marinaș este Festivalul Internațional George Enescu, pentru care atelierul condus de antreprenoare va pregăti decorurile florale pentru scenele pe care vor avea loc concerte, buchetele pentru artiști și decorurile florale pentru foaier. Deși recunoaște că va fi o provocare, pentru că implică foarte multe resurse și o bună organizare, acesta este un proiect apropiat de sufletul Dianei pentru care cultura este foarte importantă, studiind pian și vioară de mică.
După ce Casa de Flori a închiat anul 2022 cu o creștere de 30% peste estimările inițiale, pentru 2023 pe agenda antreprenoarei este consolidarea pe trei direcții de business: design floral pentru evenimente corporate, mentenanță plante pentru interior și comenzile online prin casadeflori.ro. Cu toate că „obligația” de a oferi flori s-a transformat pas cu pas în plăcere și în prezent tot mai mulți români comandă flori pentru a se bucura de ele, perioada de pandemie a fost una dificilă și pentru atelierul de design floral condus de Diana Marinaș.
„Cred că nimeni nu poate uita începutul de martie 2020, când totul s-a oprit. Pentru noi a venit ca o lovitură și businessul de design floral pentru evenimente a scăzut cu 100% de la o zi la alta. Avantajul nostru a fost că aveam deja o nouă direcție de business pe care voiam să o lansăm la jumătatea lui 2020, iar anularea evenimentelor a făcut să ne putem ocupa de noul business care avea deja toată structura pusă la punct – servicii de peisagistică și mentenanță de grădini. Practic, evenimentele au fost înlocuite cu succes de grădini. Și, cum toată lumea stătea acasă și avea mai mult timp să contemple propria grădină, decizia noastră a fost una de succes”
Diana Marinaș, Floral Designer și fondatoarea Casei de Flori.
În paralel, Casa de Flori avea deja dezvoltată, de doi ani, o altă direcție de businiess: mentenanța de plante pentru interior, în special pentru plante de birou. La momentul pandemiei, atelierul de design floral avea deja contracte cu o serie de companii mari care, deși nu mai aveau angajații în birouri, au menținut contractele de mentenanță.
După „aventura” cu serviciile de peisagistică și mentenanță pentru grădini, unde antreprenoarea a reușit cu greu să găsească angajații potriviți pentru toate activitățile pe care un astfel de business le implică, Diana Marinaș a decis să păstreze doar cele trei direcții importante de business, astfel încât să poată concentra eforturile de echipă pe tot ceea ce ține de activitatea de atelier și cea care se desfășoară la sediul clienților, pentru mentenanța de plante de birou.
În acest moment, echipa Casa de Flori este formată din șase persoane, fiecare specializată pe câte o direcție de business, astfel încât să se poată acoperi cu succes și atenție la detalii toate proiectele solicitate atelierului.
„Faptul că ai sau nu experiență în domeniu nu este neapărat relevant, pentru că preferăm să îi formăm pe nou veniți, iar această abordare, chiar dacă e mai provocatoare la început, s-a dovedit a fi cea mai bună soluție – pe termen lung noii colegi se mulează perfect pe modelul nostru de business. Așadar sunt de părere că angajații sunt buni pe măsura deschiderii care li se oferă, a înțelegerii de care au parte, a trainingurilor «hands-on» și a încrederii ce li se oferă. Numai așa o echipă se poate consolida și poate crește împreună”
Diana Marinaș, Floral Designer și fondatoarea Casei de Flori.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 373 (16 mai – 16 iunie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Într-un moment în care pare că direcția europeană a României este pusă sub semnul întrebării, cred că este util să…
Sala Studio, un nou și modern spațiu de spectacole, s-a redeschis vineri la Constanța, în cadrul Teatrului de Stat. Singura…
Grupul Banca Transilvania anunță prima fuziune în rândul subsidiarelor achiziționate în acest an de la OTP Group, între BT Leasing…
CCR a decis confirmarea rezultatului primului tur și a confirmat calendarul inițial al alegerilor prezidențiale, cu al doilea tur de…
Hidroelectrica anunță recepția lucrărilor de retehnologizare pentru Hidroagregatul nr. 5 (HA5) din cadrul Centralei Hidroelectrice Stejaru prin retehnologizare, puterea HA5 a…
Rituals Cosmetics, brandul internațional specializat în produse de îngrijire naturală a corpului și a pielii, parfumuri pentru casă și seturi…