Analize Companii Stiri

Care este starea antreprenoriatului în acest moment?

25 feb. 2021 4 min

Care este starea antreprenoriatului în acest moment?

Reading Time: 4 minute

Social media este parte integrantă din viața noastră zilnic. Aici ne întâlnim prietenii, citim știri, ne amuzăm, avem discuții în contradictoriu, primim recomandări sau chiar cumpărăm sau vindem produse. Câți dintre voi nu ați văzut diverse produse direct pe Facebook sau pe Instagram? Și câți ați și cumpărat?

Rețele de socializare au devenit un canal foarte important de vânzare pentru antreprenori, mai ales pentru cei din start-up-uri sau din vânzări directe, pentru că le oferă posibilitatea de a intra rapid în contact cu potențialii consumatori și le permite să-și creeze comunități, legate de interese similare. Mai mult, odată cu situația actuală, social media a devenit un canal preferat pentru a intra în legătură cu potențiali clienți, pentru informare, dar și pentru susținerea lansărilor de noi produse și servicii.

De fapt, chiar dacă în prezent trăim o perioadă mai dificilă din punct de vedere economic și social, apetitul pentru antreprenoriat nu a dispărut, din contră rămâne crescut pe plan global. Aceasta este una dintre principalele concluzii ale raportului Amway Global Entrepreneurship Report (AGER) 2020, care a studiat starea antreprenoriatului la nivel mondial în acest moment. Studiul a inclus și România, astfel că aflăm date foarte interesante despre cum văd românii pornirea unui business.

75% dintre concetățenii noștri își doresc să înceapă propria afacere, fie acum, fie în viitor. Procentul este unul mare, mai ales comparativ cu cel global, care arată că 57% dintre respondenții raportului AGER 2020 vor să pornească o afacere în viitorul apropiat.

Totodată, 65% dintre români sunt dornici să pornească afaceri în zona e-commerce, vânzări directe sau freelancing și pentru a se promova și a-și dezvolta afacerile, se arată dispuși să folosească canalele de social media. Este evident că social media, care este un canal ușor de folosit, ieftin (comparativ cu canalele media clasice) și direct poate aduce foarte multe rezultate pozitive pentru cei care vor să își facă cunoscute produsele și serviciile.

Care este impactul social media în viziunea antreprenorilor?

Respondenții AGER 2020 percep rețelele de socializare ca având un potential  important în dezvoltarea propriilor afaceri. Ca dovadă stau răspunsurile : 71% dintre respondenți spun că si-ar folosi propriile conturi de pe rețelele de socializare pentru a se promova. Procentul românilor este semnificativ mai mare decât cel global, care este de 61%. Însă, mulți dintre cei care vor să își folosească conturile de social media nu sunt convinși că au o rețea atât de mare pentru a-și promova afacerile. Iar acest caz apare în special la persoanele mai în vârstă, care sunt mai reticente în a se expune, pentru a folosi la capacitate maximă puterea social media. Tinerii sunt convinși că vor putea să își folosească propria rețea, mai ales că mulți dintre ei sunt nativi digitali.

Provocările începerii unei afaceri

Conform rezultatelor studiului AGER, oamenii sunt dornici să pornească un business pentru că sunt motivați să lucreze la ceva ce îi pasionează. 68% dintre respondenții la nivel global, dar și din România menționează acesta ca fiind primul avantaj. În plus, tinerii vor să fie proprii șefi și să obțină venituri suplimentare.

Înțelegerea antreprenorilor din diferite grupe de vârstă și ceea ce îi motivează le permite organizațiilor și consumatorilor să-i sprijine mai bine pe cei care își doresc să dețină o afacere. Vârsta are un impact semnificativ asupra nivelului de optimism cu care este abordat antreprenoriatul. Raportul din acest an a confirmat faptul că dorința de a începe o afacere se diminuează pe măsură ce respondenții înaintează în vârstă. Dintre cei chestionați, 66% dintre respondenții cu vârsta sub 35 de ani consideră că a avea propria afacere este o oportunitate, comparativ cu 52% dintre cei cu vârsta peste 35 de ani. La nivel local peste 77% dintre respondenți cu vârsta sub 35 de ani sunt mai interesați de social selling comparativ cu 62% cu vârsta peste 35 de ani.

O mare provocare când vorbim de pornirea unei noi afaceri este legată și de genul celor care vor să meargă pe drumul antreprenorial. AGER 2020 arată că la nivel global bărbații (59%) continuă să exprime un interes mai mare în a-și începe propria afacere în comparație cu femeile (55%). Bărbații (38%) sunt, de asemenea, mai încrezători că dețin abilitățile necesare pentru a începe o afacere în comparație cu femeile (32%) și se simt mai încrezători în a-și folosi rețelele sociale pentru a face acest lucru. În același timp, femeile cu vârsta sub 35 de ani au menționat începerea unei afaceri ca o oportunitate de a fi independente în timp ce lucrează la ceva care le pasionează.

Începerea unei afaceri necesită identificarea abilităților și resurselor necesare pentru a avea succes. Dintre cei chestionați, la nivel global mai mult de jumătate (52% nivel global și 63% România) dintre respondenți consideră că posedă abilitățile necesare pentru a începe o afacere, cu toate acestea, doar 35% la nivel global și 30% în România considera că au resursele necesare pentru a face acest lucru. În România această constatare indică oportunitățile de creștere pentru a umple golurile de calificare și pentru a spori accesul la resurse, făcând astfel antreprenoriatul mai fezabil.

Ce îi sperie pe oameni înainte de a începe o afacere?

Începerea unei afaceri poate prezenta noi provocări și oportunități pentru viitorii proprietari de afaceri. Dintre cei chestionați în cadrul studiului AGER, atât la nivel global cât și în România, 45% menționează capitalul drept bariera numărul unu în calea intrării în antreprenoriat, aceasta fiind urmată de frica de eșec (33% nivel global, respectiv 32% România) și de îngrijorările cu privire la recuperarea investiției într-un timp rezonabil (31% nivel global și 28% România).

Prima iterație a AGER a fost lansată în 2010 sub denumirea de Amway European Entrepreneurship Report, apoi s-a extins la nivel mondial în 2013 cu AGER. Ager 2020 a fost realizat pe 25 de piețe printre care și România și 23.808 de bărbați și femei au fost implicați în sondaje. La nivel local au participat 1.064 de persoane reprezentative pentru categoria generală de populație cu studii peste medie. Metodologia a fost studiu cantitativ online Ipsos Global Omnibus.

AGER 2020 a fost realizat ca un sondaj cantitativ online de către Amway, în parteneriat cu Ipsos, utilizând Ipsos Global Omnibus.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: