Caravana care salvează vieți
Reading Time: 5 minuteAVON și Kaufland România continuă și în 2023 campania #CancelCancer, caravana națională de ecografii mamare gratuite care va ajunge anul acesta în 16 orașe din țară. Ana Nicolae, Head of Integrated Communication al AVON România, și Anna Katharina Scheidereiter, CSR Manager al Kaufland România, ne-au oferit mai multe detalii despre proiectul început în urmă cu șase ani de cele două companii în România, țara europeană cu cea mai ridicată mortalitate cauzată de depistarea foarte târzie a cancerului la sân.
AVON continuă campania Cancel Cancer și în acest an. De ce ați ales să mergeți mai departe?
Ana Nicolae: Este deja al șaselea an de Cancel Cancer și nici nu ne imaginăm cum ar putea arăta misiunea noastră fără această caravană socială. Lupta împotriva cancerului de sân este parte din ADN-ul companiei noastre. Este o luptă constantă, pe care o purtăm de mai bine de 25 de ani, în diferite forme, alimentați în permanență de energia și suportul unei comunități cu suflet mare: 120.000 de reprezentanți din toate colțurile țării care sunt în egală măsură ambasadori ai frumuseții și ai binelui.
De ce a ales Kaufland România să se alăture acestei campanii?
Anna Katharina Scheidereiter: Pentru noi, Cancel Cancer este un manifest național pentru prevenție și stil de viață sănătos. Nu este doar o campanie. Și partea care ne-a încântat foarte tare încă de la început a fost componenta pragmatică, ajutorul concret și direct pe care îl puteam oferi, alături de AVON, prin intermediul caravanei naționale.
Este o diferență majoră între a-i spune unei femei că este bine să meargă anual la medic pentru un screening senologic, versus a-i da concret un ajutor, prin oferirea unei ecografii mamare gratuite, într-o zi absolut normală, când venea în Kaufland pentru a-și face cumpărăturile. Kaufland este un brand care investește foarte mult în partea de implicare și responsabilitate socială. Iar aici nu mă refer doar la contribuția financiară, ci la felul în care decidem să ne implicăm activ în comunitate, pentru a genera o transformare pozitivă.
Ce v-ați propus pentru acest an de la caravana Cancel Cancer?
Ana Nicolae: Anul acesta, caravana va ajunge în 16 orașe. An de an încercăm să mergem în orașe noi, în care nu am fost în anul precedent, astfel încât să acoperim cât mai mult, geografic, din țară. Ne dorim să creștem notorietatea cauzei, pentru că acest lucru vine la pachet și cu o creștere a nivelului de educare și informare. Pentru a schimba statisticile gri în statistici roz, așa cum spunem noi, este nevoie de multă implicare și de educare.
Și aici nu aș vrea să fiu înțeleasă greșit: nu doar femeile care nu au auzit de această cauză nu merg la control. Nu doar femeile care au neajunsuri financiare. Motivele sunt extrem de vaste și delicate, de aceea sunt atât de necesare caravana și echipa din jurul ei, care are abilitatea de a răspunde multiplelor situații și tipologii umane. Sunt multe cazuri în care persoane cu educație superioară și cu poziții sociale remarcabile nu și-au făcut nici măcar o dată un screening senologic. Pentru că există o teamă, de multe ori moștenită din familie; sau există omisiunea prin negație – „nu mi se poate întâmpla mie”; sau există deprioritizarea – „nu acum, nu am timp”.
Cum a fost colaborarea cu AVON România de până acum?
Anna Katharina Scheidereiter: În fiecare an colaborarea a devenit și mai frumoasă și mai fructuoasă. Deja campania Cancel Cancer are o notorietate, iar oamenii abia așteaptă să ajungă caravana și în orașul lor. Aș vrea să punctez, însă, un lucru foarte important: în spatele celor două branduri (Avon & Kaufland) sunt oamenii. Lucrurile magice sunt făcute de oameni. Ei însuflețesc brandurile și tot ei, prin pasiunea, determinarea și convingerile lor schimbă lucrurile în societate. Și aș spune că în tot acest demers, exista o singură echipă: echipa Cancel Cancer. Echipa care a demonstrat că indiferent de pandemie și de orice alte bariere apărute, și-a dus la îndeplinire misiunea, an de an.
Campania a fost lansată în anul 2016. Care sunt cele mai importante concluzii la care ați ajuns după edițiile din anii trecuți?
Ana Nicolae: An de an observăm că este nevoie de astfel de iniţiative sociale cum este Cancel Cancer. Oamenii sunt foarte vulnerabili. Iar după anii pandemici, există o și mai mare nevoie de înțelegere și empatie. Există o democratizare a informației, dar de cele mai multe ori informația care are cea mai rapidă răspândire nu este și cea utilă sau corectă. Funcționează o serie de mituri, o serie de soluții magice care sunt prezente ca alternative la soluțiile medicale.
În același timp, există atât de multe neajunsuri, temeri, griji încât caravana Cancel Cancer este atât de necesară. Cu toate acestea, suntem conștiente, an de an, că ajutăm cât de mult putem (ca branduri implicate social), însă niciodată nu vom putea fi o alternativă pentru un întreg sistem medical defectuos. Dar picătură cu picătură se face un ocean. Și aici vreau să le mulțumesc reprezentanților noștri, care luptă zi de zi pentru această cauză și care au grijă ca produsele roz AVON, produsele sociale, să ajungă la cât mai multe persoane.
Care este viziunea pe care o aveți pentru viitorul acestei campanii?
Anna Katharina Scheidereiter: În România există o nevoie vitală de prevenție. Din păcate, în unele orașe, sistemul medical poate fi depășit de realitate, motiv pentru care este nevoie de eforturi susținute pentru a schimba mentalități și pentru a înțelege că orice diagnostic, pus într-un stadiu incipient, poate fi în totalitate vindecabil. Noi credem cu tărie în misiunea Cancel Cancer și în necesitatea de a ajunge în cât mai multe orașe și la cât mai multe femei, astfel încât să reducem statisticile sumbre. Pentru noi, Cancel Cancer este un angajament pe termen lung pe care îl avem alături de Avon, și pe care sperăm să îl continuăm până în momentul în care nu va mai fi nevoie de un astfel de demers. Pentru că implicarea face diferența.
România este țara europeană cu cea mai ridicată mortalitate cauzată de depistarea foarte târzie a cancerului la sân. De ce credeți că se întâmplă acest lucru și ce măsuri ar trebui luate?
Ana Nicolae: Într-adevăr, cu toate că vorbim despre o afecțiune care are peste 90% șanse de vindecare atunci când este descoperită în faze incipiente, țara noastră încă ocupă un loc nedorit în topul mortalității, iar asta din cauza diagnosticării târzii, din cauza lipsei de atenție acordate prevenției. Există și o amânare proverbială a noastră, a românilor.
Dar dincolo de asta, sunt foarte multe obstacole care duc către aceste statistici nefavorabile. De le programele naționale de screening care au o serie de lacune, până la frica teribilă de medic sau de un diagnostic nefavorabil. Și aici, din păcate, este vorba tot despre niște traume consolidate în timp, ca urmare a unor experiențe, interacțiuni care au săpat adânc, la nivel generațional. Dar noi avem speranța că lucrurile se vor îmbunătăți. Dacă fiecare cititoare a acestui articol spune „cancel” unei scuze pentru care a amânat până acum vizita la medic, eu consider că suntem cu un pas mai aproape de a schimba aceste statistici.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 375 (16 iulie – 16 septembrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz