Interviuri Antreprenori

Capital și idei cât pentru șapte

3 apr. 2019 6 min

Capital și idei cât pentru șapte

Reading Time: 6 minute

Fondul de investiții V7 Capital a luat naștere în perioada când Andrei Crețu și Iulian Cîrciumaru vindeau primul pachet de acțiuni Benefit Seven către Sodexo, care anul acesta va prelua integral businessul. Am discutat cu cei doi antreprenori despre proiectele în care au investit, despre piața de co-working din România, nevoia de mentorat și noua generație de antreprenori.

Andrei Crețu și Iulian Cîrciumaru 1 e1554282916867
Iulian Cîrciumaru și Andrei Crețu, co-fondatori V7 Capital Foto:Vali Mirea

Care a fost ideea cu care ați pornit la drum când ați fondat Benefit Seven?

Andrei Crețu: Orice idee nouă pe care o avem poate să pară fragilă la început. Important este să crezi în ea și să continui să o îmbunătățești pe măsură ce este implementată pentru a deveni puternică. Atunci când am început, ne-am dorit să construim o platformă prin care să consolidăm o piață fragmentată, să fie scalabilă și nu în ultimul rând să nu necesite o investiție mare. Ne-am concentrat asupra pieței de fitness deoarece am crezut că putem aduce valoare adăugată în special pentru angajații companiilor și implicit pentru companii în sine. 

Care este cel mai potrivit moment pentru un exit?

Iulian Cîrciumaru: Din perspectiva antreprenorului putem spune că momentul potrivit pentru a face un exit este atunci când își dă seama că are nevoie de un partener strategic care să-l ajute să scaleze mai repede și să ducă businessul la nivelul următor. Există mai multe tipuri de investitori, dar cel care adaugă cea mai multă valoare este parteneriatul strategic care favorizează crearea de sinergii. Investitorul strategic care este capabil să îi ofere businessului o platformă de creștere, oferă plus valoare pe lângă investiția financiară propriu zisă. 

Andrei Crețu:Din perspectiva unui business putem spune că momentul potrivit pentru un exit este după faza de product-market fit, atunci când are rată de creștere bună, ceea ce înseamnă o perspectivă favorabilă din punct de vedere al unui investitor. Un alt aspect important îl reprezintă profitabilitatea, fiind de preferat ca afacerea să se auto-susțină și să genereze profituri consistente. Momentul unui exit poate fi determinat de mai mulți factori dar în mod cert, în final, instinctul te poate ajuta să iei decizia corectă.

În următoarele 3 luni sperăm să putem anunța participarea noastră în încă unul sau două proiecte interesante. Deja lucrăm împreună cu echipele fondatoare prin intermediul incubatorului V7 Startup Studio” – Iulian Cîrciumaru

Care este cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o în procesul de vânzare a Benefit Seven?

Iulian Cîrciumaru: Pe lângă valorea tranzacției este nevoie să fii atent la tipul de investitor pe care îl alegi să facă parte din povestea pe care tu ai creat-o. Chimia pe care o ai cu el, ce rol vor avea fondatorii, gradul de implicare în strategia de creștere a businessului și beneficiile care decurg din această colaborare sunt factori decisivi în viitorul businessului tău.

Ce înseamnă V7 Capital? În ce companii ați investit?

Andrei Crețu: La V7 Capital ne concentrăm pe investiții făcute în businessuri care sunt în stadiul de seed și demonstrează că există piață pentru produsele lor dar și cele care sunt într-un stadiu mai avansat și au nevoie de susținere în dezvoltarea afacerii. Până în momentul de față am investit aproximativ 2 milioare de euro în businessuri din domenii diferite.

Minunino, spre exemplu, un producător local de suplimente naturale pentru copii, o investiție de 250.000 euro sub forma unui împrumut convertibil în acțiuni. 

Wineful, fondat de Elena Oglindă în 2016 ca o comunitate dedicată pasionaților de vin, căreia i s-a alăturat mai apoi și un magazin online. După investiția celor 50.000 euro, am lansat primul abonament la vin din România cu scopul de a oferi oamenilor ocazia să descopere lună de lună crame românești mai puțin cunoscute.  

Confidas, fondată de Eduard Burghelia, un tânăr de 21 de ani, este singura platformă din România care ajută IMM-urile să evite clienții rău platnici. În acest business am investit 55.000 euro încă de când era în stadiul de MVP.  

Ne-am dorit să investim în businessuri fondate de antreprenori locali, dar și în proiecte create de noi, cum ar fi Pluria – o platformă adresată angajaților companiilor ce oferă discounturi la diverse produse și servicii din diverse domenii precum – turism, sănătate, retail, restaurante etc în care am investit 120.000 euro și FitAds – primul canal de comunicare indoor care vinde spațiu publicitar în sălile de fitness, un business care a implicat o investiție de 50.000 euro.

Iulian Cîrciumaru: De asemenea, în 2018 ne-am orientat spre extinderea investițiilor și în alte domenii de activitate. Alături de fondul de investiții GapMinder investim în special în businessurile cu o componentă tehnologică care sunt cu adevărat scalabile. Alături de alți investitori privați, ne-am implicat și într-o investiție sindicalizată cu o valoare totală de 6 milioare de euro într-un fond de Agri Business. Acesta prespune achiziția unor ferme de cereale, consolidarea și eficientizarea lor operațională. În următoarele 3 luni sperăm să putem anunța participarea noastră în încă unul sau două proiecte interesante. Deja lucrăm împreună cu echipele fondatoare prin intermediul incubatorului V7 Startup Studio.

“Esențial este să nu te legi sentimental de ideea de la început, deoarece succesul îl găsești după câteva pivotări succesive” – Andrei Crețu

Cum vă poate convinge un antreprenor să îl finanțați?

Iulian Cîrciumaru:Alegem să investim în companiile a căror fondatori au o viziune și o strategie clară, alături de o motivație puternică care îi va ajuta să depășească obstacolele de pe parcurs. Adică exact tipul de antreprenor determinat, perseverent și creativ în implementarea și luarea deciziilor. Putem să mai adăugăm deopotrivă eficiența și eficacitatea execuției, implicarea și energia echipei.

Ați investit și într-un spațiu de coworking. Cum arată piața de coworking din Capitală și spre ce tip de clienți țintiți?

Andrei Crețu:De-a lungul timpului am identificat această nevoie a antreprenorilor de a fi parte dintr-o comunitate suport la începutul aventurii lor antreprenoriale. Credem că antreprenorii pot reuși mai ușor când sunt alături de ei oameni care trec prin experiențe similare. E despre oameni și despre cum sunt ei motivați și stârniți să depășească dificultățile unui business. Piața de coworking din România este în continuă creștere iar ideea de a împărți un birou cu alți oameni ca și tine capătă tot mai mult sens. În mare parte, startupurile formate dintr-o echipă de 2 -3 oameni și freelanceri care au proiecte la care lucrează iar în același timp se preocupă de dezvoltarea propriului business sunt cei pe care ni-i dorim să facă parte din comunitate. Cel mai important pentru noi acum este să ne concentram pe crearea unui incubator și pe consolidarea si extinderea comunitatii. Despre extindere vom putea vorbi abia după ce vom face acest lucru un timp îndelungat.  

Ați anunțat cu vreți să creați un incubator pentru startup-uri. Cum arată noua generație de antreprenori?

Iulian Cîrciumaru: Poate cel mai important lucru pe care îl au astăzi viitorii antreprenori este accesul la un alt tip de educație – cea antreprenorială. Astfel, ei învață direct de la antreprenori cu experiență locală și internațională cum să  îşi pună în practică ideile. Mediul de business din România are tot mai multe exemple de români care au reuşit. Profilul noului antreprenor este caracterizat de creativitate, adaptare la tot ce e nou, gândire critică şi curajul de a-şi deschide propriul business la 20 de ani. Își dau seama că viitorul este despre a face lucruri aici şi acum. Iar acesta este profilul de antreprenor pe care îl căutăm şi noi.

Care a fost cea mai importantă lecție învățată în cei 8 ani de antreprenoriat?

Andrei Crețu: Cel mai important lucru învățat este că nimic nu este așa cum crezi inițial. Este esențial pentru un antreprenor să îmbrățișeze procesul de adaptare, de ajustare, de a ”sculpta” produsul până în momentul în care clientul vede cu adevarărat valoarea acestuia. Planul se schimbă constant în funcție de client. Planul nu reprezintă realitatea, ci doar o serie de ipoteze. Singurul lucru real este acțiunea. Un alt lucru esențial este să nu te legi sentimental de ideea de la început, deoarece succesul îl găsești după câteva pivotări succesive. 

Cu ce provocări v-ați confruntat până acum în dezvoltarea businessurilor și ce sfaturi aveți pentru antreprenorii la început de drum?

Iulian Cîrciumaru: Printre provocările întâlnite se numără – lipsa unei viziuni simple si clare, energia de a împinge susținut înspre această viziune, efortul continuu de a adapta produsul si de a construi din ce in ce mai multă valoare pentru client, nevoia de a nu uita de „cifre”. 

Andrei Crețu: Sfaturile pe care ne-am fi dorit să le auzim şi noi la începutul aventurii antreprenoriale sună cam aşa:

-Să existe dualitate și echilibru continuu între strategie și execuție, între perseverență și capacitatea de a pune stop, între partea analitică și marketing/comunicare, între analiză și instinct, planificare și acțiune, muncă și pasiuni. 

-Să acționezi inside – out, de la comunicarea internă în echipă la comunicarea externă – marketing. Produsul pe primul loc, imaginea după.

-Să învețe să blocheze distragerile, să învețe să spună NU. Să nu uite că învățarea nu se oprește niciodată.

-Echilibrul nu există fără o comunitate, fără o echipă. Nu poți face toate lucrurile de unul singur.

-Să aibă o abordare înțeleaptă, să refuze ispitele, scurtăturile, lucrurile benefice pe termen scurt dar nealiniate cu principiile fundamentale a businessului. 

-Să abordeze cu bun simț, sa privească cu suspiciune buzzwords, frameworks, sfaturile generale.

-Să aibă răbdare cu succesul, va veni atunci când valorile fundamentale sunt aliniate cu acțiunile. Cum spuneam și anterior, cel mai important este să te adaptezi din mers la orice provocare.   

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: