Stiri

Canopy: De Black Friday creșterea consumului în e-commerce a bătut inflația

Reading Time: 4 minute

Luna noiembrie a fost o lună atipică, fiind primul an când campania de Black Friday s-a suprapus cu campania electorală. Mai mult decât atât, fiecare weekend a reprezentat un moment cheie care a determinat fluctuații la nivel de comportament de consum. 

În ansamblu, rezultatele din 2024 reflectă o performanță bună a campaniilor de Black Friday, cu o creștere de 25% a vânzărilor și de 31% a valorii totale a tranzacțiilor comparativ cu 2023, în pofida unui comportament de consum mai precaut. Creșterea costului per click cu 18% și competiția intensificată indică faptul că brandurile au fost nevoite să investească mai mult în publicitate pentru a atrage atenția consumatorilor într-un context economic și politic mai complicat. Totodată, scăderea valorii medii a coșului de cumpărături cu 12% reflecta un comportament mai conservator al consumatorilor, dar acest lucru nu a împiedicat o creștere a numărului de vânzări.

„Black Friday 2024 a fost încă o ocazie să demonstrăm că, atunci când ai o strategie bine pusă la punct și parteneri de încredere, rezultatele vin de la sine. Pentru noi, succesul clienților noștri este cea mai mare recompensă.”, spune Cristian Ignat, Fondator & CEO Canopy.

Campaniile din acest an nu s-au limitat la o singură zi. Multe branduri din portofoliul nostru au extins ofertele pentru a acoperi o săptămână întreagă sau chiar întreaga lună noiembrie, în timp ce altele au decalat perioada de Black Friday. 

Gama de produse oferită de clienții noștri a inclus o selecție foarte diversificată. De la electronice, articole de fashion, produse de beauty și jucării pentru copii, până la materiale de bricolaj și articole pentru casă, clienții noștri au creat o experiență de shopping online atractivă. De asemenea, au fost active și o varietate de business-uri din zona de servicii cu oferte atractive pentru: acces la săli de sport, tratamente de sănătate și wellness, cursuri personalizate și servicii de consultanță.

Conform analizei noastre interne, numărul total de vânzări a crescut cu 25%, iar valoarea totală a tranzacțiilor cu 31%. Această creștere semnificativă sugerează o expansiune a cererii pentru produsele promoționale de Black Friday. Deși economia României în 2024 a cunoscut o perioadă de incertitudine economică, cum ar fi inflația crescută, s-a observat o creștere a consumului față de anii trecuți.

În contrast, valoarea medie a coșului de cumpărături a scăzut cu 12%, ajungând la o medie de 773 RON.  Mai mulți factori ar putea explica acest trend. În fața incertitudinilor economice, consumatorii au fost mai atenți în ceea ce privește cheltuielile, preferând să cumpere produse mai accesibile sau să se concentreze pe reduceri mai mici, dar care ofereau valoare. 

“Am observat o creștere semnificativă a volumului de vânzări, dar și o tendință mai clară de cumpărare rațională din partea consumatorilor. Aceștia au devenit mai atenți la cheltuieli, ceea ce se reflectă în scăderea valorii medii a coșului de cumpărături. Totuși, este de apreciat că, deși consumatorii au preferat reduceri mai mici, numărul de produse achiziționate a fost mult mai mare, ceea ce ne arată că economiile mai mici per unitate nu au diminuat entuziasmul pentru achiziții”, spune Oana Vasilică, Team Leader Canopy.

Din punct de vedere vizibilitate, reclamele care promovau promoții de Black Friday au fost afișate de 97 milioane ori în Google Ads,  cu 52% mai mult ca anul trecut, și de 36 milioane ori în Meta Ads, o creștere de 89%.  Clienții analizati au avut 2.5 milioane de vizite în campaniile promoționale de Black Friday. Traficul a crescut cu 38% comparativ cu 2023. 

Așa cum am estimat, costul per click (CPC) a crescut cu 18%, ceea ce reflectă o competiție intensificată în piață de la un an la altul pentru atragerea atenției consumatorilor. Această creștere este influențată anul acesta și de suprapunerea cu campania electorală. Evenimentele politice aduc un număr mare de utilizatori pe rețelele de socializare și pe platformele de căutare, ceea ce face ca CPM (costul per mia de afișări) și CPC să crească din cauza unei cereri mai mari pentru aceleași sloturi publicitare.

„Costul per click (CPC) mai mare este o consecință directă a unei piețe din ce în ce mai competitive, mai ales în contextul campaniilor politice care au dominat platformele de social media și motoarele de căutare. În acest context, a fost vital ca să ne aliniem strategiile de licitație pentru a maximiza rentabilitatea investiției”, explică, Alexandra Tudor, Team Leader Canopy.

Cel mai scump produs cumparat de Black Friday, din portofoliul clienților analizati de Canopy,  a fost în valoare de 34,000 RON, din categoria accesorii de lux.

Potrivit experților Canopy, Black Friday rămâne un moment crucial pentru majoritatea brandurilor din online, însă din ce în ce mai mulți consumatori preferă să amâne achizițiile sau să investească în produse mai accesibile. Acesta este un semnal că e-commerce-ul trebuie să se adapteze rapid la schimbările din comportamentul consumatorilor și să ofere nu doar reduceri, ci și experiențe personalizate.

Analiza a fost făcută pe perioada 1-19 noiembrie pe portofoliul nostru de magazine de e-commerce care au participat la Black Friday. Post Black Friday, agenția noastră a monitorizat cu atenție evoluția pieței și comportamentul consumatorilor în diverse industrii din România, în contextul controverselor și activității intense din social media. 

Deși campania de Black Friday 2024 a adus rezultate semnificative pentru clienții Canopy, cu o creștere remarcabilă a vânzărilor și a valorii tranzacțiilor, analiza traficului post-eveniment arată o scădere generală a numărului de sesiuni și useri în GA4 pentru toate sursele. Această tendință descendentă s-a accentuat începând cu 24 noiembrie, perioada alegerilor, un moment care a generat o activitate ridicată pe platformele de socializare și motoarele de căutare. Contextul politic combinat cu epuizarea entuziasmului de Black Friday, a influențat semnificativ comportamentul consumatorilor, indicând necesitatea unei adaptări strategice pentru menținerea relevanței și vizibilității brandurilor în perioada post campanie.

Canopy este o agenție de top în performance marketing, cu 9 ani experiență, Google Premier Partner, care oferă servicii de marketing online cu focus pe rezultate concrete (vânzări) prin: PPC, Social Media, SEO, Web Design și Creație. Cu o echipă multidisciplinară de experți, oferă servicii excepționale de marketing de performanță, branding și creație pentru a ajuta clienții să-și atingă obiectivele de business.

Cristi Dorombach

Recent Posts

Visa a blocat proactiv cu 159% mai multe tranzacții suspecte de Black Friday

În România, pe 8 noiembrie, numărul de tranzacții cu carduri Visa a crescut cu 53,3% comparativ cu Black Friday 2023.…

57 de minute ago

Dispozitivul cu care comercianții pot emite bonuri fiscale și încasa plăți cu cardul, implementat de Danubius și Banca Transilvania

Danubius, lider în furnizarea de soluții fiscale integrate din România, împreună cu Banca Transilvania, cea mai mare instituție de credit…

o oră ago

Piața românească de investiții imobiliare continuă să crească

Primele trei trimestre din 2024 s-au încheiat cu investiții imobiliare în valoare totală de aproape 650 milioane de euro în…

2 ore ago

Hidrocentrala de la Turceni va fi modernizată

Ministerul Energiei anunță semnarea unui contract important pentru finanțarea proiectului de reabilitare și modernizare a microhidrocentralei cu puterea instalată de…

2 ore ago

Asociațiile de proprietari ar putea monta panouri solare și baterii pe blocuri prin proiectul Urban Up

Ministerul Energiei a lansat în consultare, programul „Urban Up,” prin care asociațiile de proprietari din toată țara vor putea accesa…

2 ore ago

Techbolide își mută sediul în Business Garden Bucharest

Compania Techbolide, dezvoltator de soluții software și tehnologii IoT specializat în waste management și digitalizarea proceselor de business, anunță relocarea…

2 ore ago