Cand turismul e la el acasa
Reading Time: 4 minuteCum turismul genereaza 10% din PIB in Austria, este normal ca promovarea in domeniu sa fie un business in toata regula. Dincolo de cifre, se ascund o strategie coerenta si un buget pe masura, inclusiv pentru Romania.
Ma aflu intr-o cafenea din centrul Vienei, discutand cu un austriac care lucreaza la Budapesta despre Delta Dunarii, manastirile din Moldova si Maramures. „Acestea sunt locurile unde inca nu am ajuns, dar sunt primele pe lista mea. Romania este o comoara ascunsa din punct de vedere turistic. stiu asta pentru ca numai anul trecut am fost aici de cinci ori”, imi spune Emanuel Lehner Telic, directorul regional pentru Europa Centrala si de Est al Oficiului National de Turism al Austriei. Cand am iesit din cafenea pentru sedinta foto, Emanuel s-a intalnit din intamplare cu o prietena romanca din Budapesta. Este, de altfel, ceva normal sa intalnesti multi romani, unguri, cehi, slovaci, sloveni, polonezi, croati, ucraineni si rusi in Viena si in Austria, fiindca numarul turistilor din Europa Centrala si de Est in tara valsului a crescut dramatic in ultimii 15 ani si reprezinta azi cam 11% din totalul turistilor straini in Austria.
Turismul aduce circa 10% din produsul intern brut al tarii. Prin urmare, nu este de mirare ca Oficiul National de Turism al Austriei, al carui scop principal este atragerea de turisti straini in statul din centrul Europei, are un buget anual de circa 50 de milioane de euro si circa 200 de angajati – 100 in Viena si 100 in cele 30 de birouri din toata lumea, in principal in Europa, dar si in SUA, Australia sau Asia. O treime dintre turistii straini in Austria vin, e drept, de foarte aproape – anual, circa 11 milioane de turisti germani viziteaza tara vecina.
Pentru turistii romani, la fel ca pentru multi calatori din Europa Centrala si de Est (CEE), Austria este in principal o destinatie de iarna, mai ales pentru vacantele la schi pe partiile din Alpi. Austria a fost, insa, o destinatie de vara in mod traditional, dar in prezent situatia s-a echilibrat si iarna aduce aproape jumatate din totalul turistilor. „Diferenta fata de occidentali e ca majoritatea turistilor din CEE vin iarna in Austria, dar lucrurile incep sa se schimbe”, imi spune Emanuel Lehner Telic. in Ungaria, de exemplu, acum 10 ani proportia era 70% iarna la 30% vara, acum e 60%-40%, iar in Romania e aproximativ la fel. Cehii merg in principal in Salzburg si Tirol fiindca le place sportul si sunt mai activi, ungurii prefera Stiria, unde nu sunt munti, romanii merg la Viena, Salzburg si Tirol.
il intreb despre cifre exacte si imi spune ca numarul turistilor romani in Austria a crescut puternic pana in 2008, iar apoi s-a stabilizat. Astfel, anul trecut 275.700 de romani au vizitat Austria, petrecand 827.000 de nopti acolo, ceea ce reprezinta o crestere de 4,2% ca turisti si 1,9% ca nopti de sedere fata de 2014. „Apreciem turistii romani, fiindca stim ca multi fac un drum lung cu masina prin Ungaria. Sunt atat de nerabdatori sa schieze, incat fac acest efort”, arata directorul regional pentru Europa Centrala si de Est al Oficiului National de Turism al Austriei.
Este deci normal ca Oficiul sa puna accentul in Romania in principal sezonul de iarna, dar a inceput sa promoveze si vacantele de vara in Austria, in special pentru familii. Astfel, romanilor li se prezinta Austria ca o alternativa la concediul de vara la Marea Neagra sau in Turcia. Potrivit studiilor efectuate de organismul turistic austriac, romanilor le place sa vina in Austria iarna, dar prefera si sa exploreze, nu sa stea intr-un singur loc, si apreciaza lucruri precum cultura sau shoppingul. Austria e privita de romani ca o tara relaxanta, sigura, ospitaliera, dar si vibranta. in plus, romanii care vin in Austria sunt tineri in comparatie cu nemtii sau britanicii. in Romania, ca si in restul Europei Centrale si de Est, eforturile de promovare se indreapta catre clasa mijlocie si peste, care reprezinta circa 20% din totalul populatiei. „Ei sunt clientii nostri, care isi permit sa mearga in strainatate in vacanta si vor sa exploreze locuri noi. Austria e o tara foarte activa, cautam turisti care merg, alearga, schiaza, au conditie fizica buna”, arata Emanuel Lehner Telic.
Perspectivele de crestere a numarului de turisti romani in Austria sunt legate mai ales de conectarea Bucurestiului de Ungaria printr-o autostrada, fiindca legaturile aeriene directe intre capitala Romaniei si Viena sunt deja foarte bune.
Oficiul National de Turism al Austriei nu face doar branding de tara, desi aceasta activitate reprezinta o parte importanta din munca sa. Organizatia se ocupa si de agregarea si gestionarea continutului pe care se bazeaza promovarea, pe care il aduna de la regiunile austriece, dar si de la turisti, si apoi il organizeaza si distribuie. O a treia componenta importanta este facilitarea unei colaborari cat mai bune intre jucatorii din turismul austriac. „Avem noua provincii, fiecare cu birou propriu de turism, apoi exista regiuni, orase, sate, hoteluri. Sunt deci intre 2.000 si 3.000 de astfel de jucatori in industria turismului si trebuie ca toti sa tragem in aceeasi directie, nu doar la nivel de continut, ci si de bugete”, imi spune oficialul austriac.
Colaborarea se vede de altfel si la nivel de buget. Din totalul de 50 de milioane de euro, Ministerul Economiei vine cu 24 de milioane de euro, 8 milioane sunt de la Camera Federala de Comert si 18 milioane de la partenerii austrieci – tocmai acesti jucatori din turism cu care colaboreaza Oficiul.
Principala regiune turistica din Austria este Tirolul, care atrage 40% dintre toti turistii straini, apoi urmeaza provincia Salzburg si Viena. Dar Oficiul nu promoveaza destinatii, ci experiente, si analizeaza permanent ce-si doresc turistii, cum s-au schimbat acestia in era urbanizarii si a digitalizarii. Social media a schimbat mult lucrurile, asa ca o parte din promovare se face si pe Facebook, dar si pe Instagram, iar bloggeri inclusiv din Romania sunt invitati sa vina si sa scrie despre Austria. „Cand cineva petrece vacanta in Austria, vrem sa-si simta viata imbogatita, sa-i oferim inspiratie prin natura, ospitalitate si o infrastructura foarte buna. Asa se va intoarce energizat la locul de munca. Vrem sa oferim si individualizare ca un contrapunct la turismul de masa”, spune Emanuel Lehner Telic.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz