Când jobul tău este jobul lor
Reading Time: 5 minuteLa finele lunii martie a avut loc cea de-a 35-a ediție a târgului de cariere „Angajatori de Top”, care a pus la bătaie mai bine de 8.500 de joburi în peste 180 de companii.
Dragoș Gheban, Managing Partner la Catalyst Solutions, compania care organizează de 11 ani târgul de cariere ne-a vorbit despre provocările din spatele organizării celui mai mare eveniment de carieră, despre viitorul „Angajatori de Top”, dar și despre principalele tendințe din recrutare.
La sfârșitul lunii martie a avut loc evenimentul “Angajatori de Top”, cel mai mare târg de joburi din România. Ne puteți spune câteva cuvinte despre cele două zile de târg?
Evenimentul din această primăvară a reunit 180 de companii și 8.500 de oportunități de carieră, iar la capitolul vizitatori, peste 14.000 de persoane au fost prezente în cadrul edițiilor din București și Timișoara. O parte dintre CV-urile vizitatorilor au fost deja analizate și au fost stabilite o serie de interviuri, iar altele urmează să fie analizate de specialiștii HR. Pe lângă oferta variată de joburi, timp de două zile, candidații au interacționat cu cei peste 400 de specialiști în recrutare prezenți la eveniment, au primit feedback gratuit pe CV și au aflat cum poate evolua cariera lor.
Târgul a fost organizat pentru prima oară în anul 2006. Cum a apărut ideea din spatele evenimentului, ce a presupus pe atunci și cum a evoluat târgul de cariere “Angajatori de Top” în toți acești 11 ani?
Evoluția târgului de cariera Angajatori de TOP este semnificativă. „Angajatori de TOP” are o tradiție care se traduce prin: 35 de ediții, 11 ani de experiență, peste 1.500 de companii participante și 30.000 de vizitatori în fiecare an la edițiile din Timișoara și București. Cu excepția perioadei de criză economică, 2008 -2009, numărul companiilor prezente la eveniment a crescut de la o ediție la alta. Sunt companii care au crezut în valoarea proiectului încă de la început, companii care au fost prezente de la prima ediție a evenimentului și continuă să recruteze prin intermediul târgului de joburi „Angajatori de TOP”.
Din ce industrii au provenit cele mai active companii la ediția aceasta a târgului? Care au fost industriile care au oferit cele mai mari salarii candidaților și care au fost cele mai căutate posturi de către candidați? Dar din partea companiilor?
În cadrul acestei ediții, 100 de companii au reprezentat domenii variate de activitate, de la IT&C, Telecom, Servicii și BPO, Financiar-Bancar, FMCG, Retail, Inginerie & Automotive, Logistică, la Audit și Taxe. În privința salarilor, majoritatea companiilor prezente în primăvară au oferit o remunerație financiară în intervalul 300-400 de euro pentru programele de internship, iar pentru profesioniștii cu 5 ani experiență salariile depășesc frecvent 1.000 de euro.
Pe lângă salarii, care au fost cele mai frecvente beneficii oferite de companiile prezente la „Angajatori de Top”?
Pe lângă pachetul salarial, companiile oferă și o serie de beneficii non-salariale. Pe lângă cele cu cele ne-am obișnuit (asigurare medicală, abonamente la sală etc) sunt și beneficii non-salariale mai deosebite precum: calătorie într-o destinație exotică pentru toți angajații, în măsura în care obiectivele de business sunt îndeplinite peste target; Ziua de vineri este ziua masajului; Asigurare medicală pentru angajat și pentru familia lui; Reduceri la parteneri: instituții bancare, ansambluri rezidențiale, companii de autoturisme; Stele pe “Walk of Fame”; Discount la cursuri de antreprenoriat pentru copiii angajaților, etc.
Ne puteți spune care sunt principalele provocări cu care vă confruntați în organizarea unui eveniment de această anvergură?
Întreg procesul de aplicare devine din ce în ce mai rafinat. Candidații iau în considerare o serie de aspecte, nu doar poziția sau beneficiile salariale, iar companiile înțeleg că nu mai pot comunica doar despre joburile pe care le au deschise. Companiile comunică pe mai multe paliere, de la flexibilitatea jobului, oportunitățile de dezvoltare în cadrul companiei, oportunitățile internaționale, sau cultura companiei, tocmai pentru că procesul de decizie este unul mai rafinat.
Din punct de vedere organizatoric, numarul în creștere a companiilor prezente și numărul mare de vizitatori au implicat o atenție sporită în ceea ce privește infrastructura tehnică utilizată.
În plus, odată cu dezvoltarea tehnologiilor și a modalităților de promovare, a crescut foarte mult și complexitatea campaniei de comunicare. Platforma online a evenimentului atingând peste 400.000 de utilizatori.
Care sunt planurile de viitor pe care le aveți cu evenimentul „Angajatori de Top”?
„Angajatori de TOP” a fost primul eveniment de carieră profesionist. Am fost primii care am introdus pe piața din România acest concept al târgurilor de carieră, iar rezultatele au fost cele care au transformat „Angajatori de TOP” într-un eveniment cu tradiție. 71% dintre companiile care au participat la cel puțin o editie „Angajatori de TOP” au spus că au recrutat candidați cu care au intrat în contact prima dată la târg și au avansat discuții cu candidați în vederea recrutării în urma târgului. Interesul companiilor pentru participarea la eveniment a crescut de la o ediție la alta, pentru că „Angajatori de TOP” este un proiect care livrează rezultate atât pentru zona de recrutare, dar și pentru cea de construire a brandului de angajator. Iar din perspectiva vizitatorilor, din statisticile noastre, peste 80% dintre candidații care au fost prezenți la ultimele ediții au afirmat că au găsit, la eveniment oportunități de carieră pentru ei. Sunt rezultate care ne motivează și ne determină să continuăm și să creștem fiecare componentă care definește cel mai mare târg de joburi din România.
În plus, obiectivul nostru este să extindem acest eveniment de succes, la scală națională. Târgul de carieră „Angajatori de TOP” a fost încă de la început un eveniment inovator. La fiecare ediție am încercat să aducem un plus de noutate și concepte inovatoare, precum aplicarea cu CV Barcode, care permite vizitatorilor să aplice cu singur CV la toate pozițiile deschise de companiile prezente. Intenția noastră fiind să creștem componenta de tehnologie, ca parte a evenimentului „Angajatori de TOP”.
Cât costă participarea companiilor la târg?
Valoarea pachetelor de participare a companiilor diferă foarte mult în funcție de pachetul ales de companie, de dimensiunile standului și de beneficiile selectate, precum și de orașul în care se desfașoră evenimentul: Timișoara, București sau în cadrul ediției Virtuale, pe www.hipo.ro
Care sunt principalele tendințe în recrutare în anul 2017?
Anul 2017 este caracterizat de diversitate, atât din perspectiva nivelului de experiență, cât și al departamentelor pentru care companiile recrutează. Dacă în 2009-2010 companiile căutau să recruteze profesioniști, acum oferta este foarte echilibrată, asistăm la o diversitate a zonelor de activitate, specializărilor și nivelelor de experiență în care sunt deschise poziții. Din studiile și evenimentele pe care le organizăm, am observat că interesul candidaților pentru domeniile care implică o conexiune cu tehnologia a crescut. Există anumite industrii care se află pe un trend descendent în ceea ce privește popularitatea lor în rândul candidaților, în timp ce alte industrii se numără printre cele mai dorite și care atrag din ce în ce mai mulți candidați. Domeniul IT&C începe să câștige din ce în ce mai mult teren și în rândul candidaților. Acest lucru se datorează nivelului salarial din această industrie, diversitații și numărului mare de poziții deschise, precum și imaginii pe care companiile cu profil IT și-au construit-o în piață. Acestea se poziționează ca având un mediu de lucru prietenos, informal și oferă numeroase spații și activități de recreere. 2017 este caracterizat de o piață a forței de muncă în care au crescut volumele. Conform studiului „Piața forței de muncă”, realizat de portalul de carieră Hipo.ro, 84% dintre companii au planuri extinse de recrutare, comparativ cu anul anterior. Volumul mare de recrutare, iar faptul ca multe dintre poziții sunt similare, provoacă angajatorii să se diferențieze prin strategii de Employer Branding. De exemplu, în acest moment, la o căutare pe portalul de carieră www.hipo.ro, după cuvântul „JAVA”, au rezultat 360 de oportunități de carieră. În acest context, provocarea pe care o au oamenii de HR este să se diferențieze ca angajatori și, de aici un interes sporit pentru zona de Employer Branding.
Se tot vorbeste foarte mult, în ultima perioadă despre o potențială „Uber-izare” a pieței muncii în viitor. Ce ar presupune aceasta și care ar fi principalele avantaje/dezavantaje ale acesteia?
Uber-izarea are potential să revoluționeze piața forței de muncă, dar este încă într-o etapă incipientă în România. Uber a generat o “revoluție” în oferirea de servicii prin intermediul tehnologiei. Practic, identificarea unei nevoi și furnizarea acesteia printr-o modalitate simplă și rapidă folosind tehnologia, a generat un model de business replicat cu ușurință și în alte arii de activitate, iar printre ele zona resurselor umane. Uber-izare este cu siguranță un trend, care se bucură de popularitate în SUA, unde aproximativ 1 din 5 joburi sunt performate fie prin contract part-time, fie prin freelancing. Din punctul nostru de vedere, în cazul României, conceptul de Uber-izare a pieței muncii este la început. Uber-izarea pieței muncii are anumite limite ce țin de scalabilitatea proiectului (fiind aplicabilă proiectelor de mici dimensiuni), existența unor constrângeri ce țin de tehnologie și totodata, implică anumite riscuri în legătură directa cu identificarea angajaților potriviți pentru nevoia de recrutare.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz