Campionii reinventării
Reading Time: 4 minuteCei doi doi antreprenori care au fondat curățătoria Blue Lagoon Clean au pivotat în timpul stării de urgență pentru a putea menține întreaga echipă și au lansat un nou serviciu de livrări la domiciliu, dar și o nouă linie de business: producția de lămpi cu ultraviolete.
De îndată ce a fost instituită starea de urgență, care a blocat pur și simplu mediul de business, o bună parte dintre companiile mici și mijlocii au “paralizat”, au concediat oameni și au preferat să aștepte deciziile și măsurile guvernului. Nu și Blue Lagoon Clean, un mic business care oferă servicii ecologice de curățare și dezinfectare a hainelor și covoarelor, fondat în urmă cu șapte ani de Cristina Tarasevici și Vlad Elias. Prima decizie a celor doi antreprenori a fost păstrarea tuturor celor 40 de angajați. Pentru aceasta, Cristina și Vlad au căutat soluții de reinventare a companiei pentru susținerea businessului. Cum nu existau suficiente companii care să ofere servicii de livrare, Blue Lagoon Clean a lansat acest nou serviciu, prin care oferea clienților posibilitatea să achiziționeze și să primească la ușă cumpărăturile de care aveau nevoie. Compania prelua comenzi pentru livrarea de produse alimentare, de îngrijire și alte tipuri de articole de primă necesitate, pentru locuitorii din București și județul Ilfov, zona în care Blue Lagoon Clean își desfășoară operațiunile. Chiar dacă la prima vedere pare ceva ușor, nu este deloc așa. Din punct de vedere logistic un astfel de efort se poate dovedi extrem de dificil.
“Din punct de vedere logistic a fost foarte greu, un coșmar cu liste întregi de cumpărături. Au fost multe provocări pe partea aceasta, dar am trecut cu bine. Prin serviciul de cumpărături nu am adăugat clienți noi în portofoliu, ci am reușit să stabilizăm comenzile de pe online. Odată ce a fost lansat am reușit să menținem, serviciul de livrare și colectare pe linia de plutire. Din totalul comenzilor clienților Blue Lagoon Clean, 15% au avut și componenta de a le face cumpărăturile”, spune Vlad Elias, unul dintre fondatorii Blue Lagoon Clean.
La începutul lunii trecute, Blue Lagoon Clean a demarat și producția unor kituri de lămpi germicidale cu o eficiență de 99% împotriva microorganismelor – virusuri și bacterii, inclusiv coronavirus. Compania are o capacitate de producție de 10 kituri UVC pe săptămână, un astfel de kit lampă poate dezinfecta o suprafață de aproximativ 30 de metri pătrați și poate fi controlat de pe orice dispozitiv iOS sau Android. “Practic producția kiturilor de lămpi germicidale a pornit ca o nevoie a noastră în cadrul Blue Lagoon Clean. Lămpile UVC se folosesc preponderent în industria alimentară, dar am zis că este o măsură eficientă și pentru locațiile noastre. Așa că ne-am hotărât să dotăm punctele de lucru cu o astfel de tehnologie, cu eficiență demonstrată în distrugerea virusurilor și a bacteriilor. Am început să ne documentăm cum putem să ne facem singuri lampa, am comandat piesele necesare și am reușit să avem un produs finit care să fie controlat de la distanță”, spune Cristina Tarasevici, cofondatoare a Blue Lagoon Clean.
În prezent, una dintre provocările cu care se confruntă cei doi antreprenori în ceea ce privește kiturile este prețul prea mare de producție. De aceea, Blue Lagoon Clean își dorește să importe piese, iar din această lună va lansa un nou concept de lămpi UVC, mai estetice și la jumătate de preț față de cel din prezent. Iar planurile celor doi antreprenori nu se opresc aici. Dacă pe termen scurt Cristina și Vlad au pe agenda strategică monitorizarea costurilor, eficientizarea și limitarea generării de noi pierderi, pe termen mai lung cei doi își doresc să facă din Blue Lagoon Clean prima opțiune atunci când vine vorba de accesarea serviciilor de curățătorie.
Management fără nicio pată
Blue Lagoon Clean este una dintre puținele companii care au dat dovadă de flexibilitate în timpul pandemiei. “Lipsa flexibilității duce la o oarecare paralizie decizională”, spune Vlad Elias. “În momentul în care modelul de business pe care îl ai de opt ani se schimbă și realitatea este alta ai două opțiuni: fie fugi și te ascunzi, fie rămâi în joc, te reinventezi și te adaptezi noii realități. Un alt lucru extrem de important a fost experiența mea din timpul crizei financiare din 2008. O parte din lucrurile învățate în acea perioadă le-am folosit în prezent, pentru a trece peste aspectul financiar al crizei actuale”, adaugă Vlad Elias.
Impactul pandemiei asupra Blue Lagoon Clean a fost resimțit în cifra de afaceri, care a înregistrat o scădere de aproape 50% în ultima perioadă. Chiar dacă cei doi antreprenori au fost nevoiți să ia decizii cu rapiditate, pentru că situația se modifica de la o zi la alta, rezultatele nu au întârziat să apară. Cristina și Vlad recunosc că cele mai mari realizări ale lor din această perioadă sunt menținerea siguranței angajaților și păstrarea întregii echipe.
“Mai suntem mândri că am reușit să împărțim din resursele noastre cu cei care luptă în prima linie pentru a ne salva viețile la Institutul Matei Balș din București: 1.000 de măști, 300 de perechi de mănuși, 20 de litri de dezinfectant, 6 litri de spirt, 600 de șervețele dezinfectante și un echipament cu lampă UVC. Bucuria cea mai mare este că nu ne-am trădat angajamentul față de clienți și am continuat să le furnizăm servicii în siguranță și să le oferim servicii adiacente care să îi ajute în perioada aceasta”, spune Cristina Tarasevici, cofondatoare a Blue Lagoon Clean.
Blue Lagoon Clean a fost fondată de Cristina Tarasevici și Vlad Elias în 2013, dintr-o nevoie personală de a accesa serviciile unei curățătorii care să poată procesa articole deosebite. Blue Lagoon Clean a fost prima curățătorie 100% ecologică din București. Primul sediul a fost în Auchan Crângași. Cum după șase luni au apărut cereri și din alte părți ale Bucureștiului, cei doi antreprenori au lansat și serviciul de colectare și livrare gratuită. În prezent, compania are trei centre, două în București și unul în Pantelimon, dar serviciile Blue Lagoon Clean sunt disponibile în tot Bucureștiul și în Ilfov în limita a 15 km, prin serviciul de colectare și livrare gratuită.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz