Opinii

Camino de România S01E07 – Responsabilitatea, bat-o vina!

Reading Time: 3 minute

Cu toții ne asumăm o serie de activități și taskuri și este de datoria noastră să le ducem la capăt și nu a altora. Unii dintre noi ne propunem să le facem grozave, astfel încât rezultatele mediocre și slabe nu impresionează publicul nostru. Prin urmare, odată cu responsabilitatea asumată apare o așteptare de a livra la un anumit standard care să impresioneze, să fie grozav. Ceea ce face ca responsabilitatea să nu fie cea care contează ci rezultatele obținute, dar mai ales standardul la care se livrează.

de Claudiu Butacu

Responsabilitatea, fie că este despre societate sau despre organizație, o cultivi. Încerci ca individ să te adaptezi și cei mai mulți dintre noi încercăm să aducem plusvaloare, să livrăm la un anumit nivel astfel încât impactul să fie pozitiv, să alegem ce e bine pentru familie, pentru partenerul de cafea sau vecinii de pe stradă, mai apoi pentru popor, planetă și galaxie.

Generațiile noi s-au născut cu o responsabilitate față de mediu ce vine ca o obligație. Am moștenit problemele de mediu și impactul lor este din ce în ce mai mare. Consecințele consumului iresponsabil de resurse și ale poluării excesive ne duc către o catastrofă, astfel că trebuie să limităm încălzirea globală la 1,5-2 grade Celsius, în timp ce noi ne îndreptăm către +4 grade Celsius.

Asta în contextul în care sursele ONU spun că încălzirea globală este cea mai mare amenințare la adresa planetei și vreo 11 ani ne despart de o situație în care am declanșa o reacție ireversibilă, dincolo de controlul uman (vezi www.ipcc.ch). Sub ochii noștri, sau mai bine zis sub tălpile noastre, trăim cei mai calzi ani înregistrați vreodată, dar preocuparea planetei este cu totul alta. De ce chiulește Greta, ce fac părinții ei sau clar e omul cuiva și gata, ne-am defocusat de la problemele reale ale planetei.

În tot acest timp participăm activ la poluarea planetei, respirăm aer din ce în ce mai poluat, mâncare din ce în ce mai procesată și consumăm un milion de PET-uri pe minut.

În contextul în care sustenabilitatea este despre a satisface nevoile prezentului fără a compromite nevoile generațiilor viitoare, consider că responsabilitatea asumată până acum, seriile de activități și taskuri nu au fost duse până la capăt. Responsabilitatea nu este asumată dacă nu ne asumăm rezultatele a ceea ce ne propunem.

Ce e de făcut?

V-aș putea vorbi despre case pasive și sustenabile, tehnologii care reduc consumul de energie și sunt mai eficiente energetic sau despre materiale inovatoare și cum să-ți cultivi propriile alimente de consum în sera casei tale, dar apar blocajele de costuri, mentenanță, recuperare a investiției plus situația din ce în ce mai întâlnită, lipsa specialiștilor de a pune în operă astfel de soluții, așa că las aici câteva obiceiuri pe care le recomandăm la EFdeN și pe care le sugerăm celor care vor să fie responsabili.

Un produs este sustenabil dacă în procesul său de producție – comer­cializare rămâne o balanță între câștigurile economice, echitatea socială și conservarea mediului înconjurător.

Cum este un produs sustenabil? și regula celor 3P

Putem reduce amprenta ecologică a planetei prin reduce­rea deșeurilor, investind în energie curată și gestionând eficient resursele naturale. Populația reprezintă acțiunea și impactul nostru asupra comunității, obiceiurile și munca noastră și cât beneficiază societatea de pe urma acțiunilor pe care le realizăm, în timp ce Profitul, partea de neînlocuit dintr-un plan de afaceri, ar trebui să fie strâns legat de ceilalți 2P – Populație și Planetă, pentru ca o companie să fie sustenabilă, dar și eficientă economic. La EFdeN am descris mai pe larg acest subiect și puteți citi mai multe despre 3P.

Cum poți fi sustenabil la birou?

Reducem consumul de electricitate, așa că obiectele consumatoare de electricitate vor fi pe cât posibil oprite când nu sunt utilizate, reducem consumul de apă utilizând mașina de spălat vase și montând un filtru la robinet și un perlator. Putem reduce consumul de hârtie printând doar când e cu adevărat nevoie și putem folosi fontul eco, care reduce considerabil cantitatea de cerneală folosită. Reducem consumul de ambalaje și ar fi bine să folosim caserole reutilizabile pentru transportul mâncării.

Reciclăm – hârtie, carton, plastic, baterii – și ne asigurăm că și colegii o fac. Promovăm transportul sustenabil în oraș, prin utilizarea bicicletei/trotinetelor sau car sha­ring, și ne implicăm în acțiuni de voluntariat.

În curând putem vorbi de co­mu­nități sustenabile și de orașe smart, unde locuitorii sunt in­teresați de metodele de a ne sa­tisface nevoile prezentului fără a compromite generațiile viitoare. În curând…

Claudiu Butacu este președintele asociației EFdeN . Este absolvent al Institute of Energy Professionals în 2015 cu certificarea Professional Energy Manager și al Romanian Green Building Council în 2015 cu certificare Green Building Professional, Sustainability Mana­ger.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 337 (15 noiembrie – 15 decembrie 2019). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Team

Recent Posts

Ce măsuri a luat TikTok pentru a proteja integritatea alegerilor în România

În contextul alegerilor prezidențiale și parlamentare din România, TikTok își reafirmă angajamentul de a proteja integritatea procesului electoral și de…

o zi ago

PPC Renewables construiește trei noi parcuri eoliene în Grecia, cu o capacitate totală de 100 MW

PPC Renewables începe faza de construcție a trei noi parcuri eoliene în Grecia, cu o capacitate totală de aproximativ 100…

o zi ago

Xiaomi lansează în România brățările inteligente Xiaomi Smart Band 9 Pro și Xiaomi Smart Band 9 Active

Xiaomi lanseaza în România noile Xiaomi Smart Band 9 Pro și Xiaomi Smart Band 9 Active, dispozitive portabile concepute pentru…

o zi ago

AROBS Engineering testează AlertBox, care va conecta Starlink și Iridium la sistemele naționale de management al situațiilor de urgență

AROBS Engineering a început faza de testare a dispozitivelor prototip AlertBox, care conectează două rețele globale de sateliți (Starlink și…

o zi ago

Avon deschide propriul concept store în București

Avon, unul dintre principalii jucători globali din industria frumuseții, își continuă angajamentul de a inova și inaugurează propriul concept store,…

o zi ago

Fondatorii Revolut anunță pentru 2025 asistent AI, credit ipotecar și rețeaua proprie de ATM-uri

Fondatorii Revolut, Nik Storonsky și Vlad Yatsenko, au făcut cunoscute vineri, pe scena evenimentului The Revolutionaries organizat la Londra, principalele…

2 zile ago