Călin Matei, Groupama: Cum s-a schimbat percepția românilor asupra asigurărilor și care va fi impactul digitalizării accelerate
Reading Time: 4 minutePercepția românilor asupra riscurilor s-a schimbat în ultimul an, iar impactul asupra industriei de asigurări devine deja vizibil.
Călin Matei, Director General Adjunct Groupama Asigurări, ne-a spus ce așteaptă astăzi românii de la un asigurător și cum Groupama folosește noile tehnologii pentru a oferi servicii mai eficiente.
Cum a evoluat piața asigurărilor din România în 2020? Care au fost factorii ce au influențat această evoluție?
2020 a fost un an dificil, din multe puncte de vedere. Industria asigurărilor a gestionat ceva mai bine șocul generat de pandemia de COVID-19, însă au fost și aspecte care au avut un impact negativ, cum ar fi destabilizarea la nivel macroeconomic, nivelul mare de incertitudine și schimbările care au intervenit la nivelul comportamentului de consum.
Aș remarca totuși și aspecte pozitive: faptul că românii au început să perceapă diferit riscurile, să fie mai conștienți de existența lor și ca atare mai deschiși la ideea de a achiziționa un produs de asigurare; un salt semnificativ în zona digitală și o deschidere către digital a clienților, fie că vorbim de achiziție sau de accesarea serviciilor. Lucrul acesta s-a văzut și în datele oficiale, care au indicat o creștere ușoară a gradului de penetrare a asigurărilor în PIB, dar și o creștere a densității asigurărilor în România, cu circa 5% față de 2019.
Ce rezultate a obținut Groupama Asigurări anul trecut și ce estimări aveți pentru 2021?
2020 a fost un an mai complex decât ne-am fi putut imagina, cu evenimente de neconceput, cu provocări la tot pasul și cu extrem de multă incertitudine. Fără îndoială că vorbim de un context dificil, în care am reușit totuși să obținem rezultate bune, rezultate care au însemnat un efort de echipă, agilitate, reziliență și o fundație solidă, construită pe un set de principii corecte.
Am încheiat anul cu un PBS de peste 1 miliard de lei, în ușoară scădere față de anul anterior, dar asta și pentru că am continuat să avem o abordare prudentă în ceea ce privește linia RCA. Nu doar pandemia a fost o provocare pentru noi, ci și seceta extremă, care a generat pagube semnificative și s-a tradus în daune de peste 80 de milioane de lei, doar în ultimul an agricol, pentru riscul de secetă.
Am reușit însă să ne consolidăm liniile de business strategice pentru companie, iar dacă privim la rezultatele noastre în afara RCA, avem o creștere de 5,1% față de anul precedent, cu un PBS total de 943 de milioane de lei.
Rezultatele după primul trimestru ne indică o evoluție pozitivă a principalelor linii de business, pentru unele dintre ele având chiar creșteri de două cifre – un exemplu sunt asigurările de sănătate, unde avem o creștere de peste 10% față de aceeași perioadă din 2020.
Pentru 2021 ne dorim să creștem în continuare sustenabil, să ne consolidăm poziția pe principalele linii de business și să investim în digitalizare, în inteligență artificială și în soluții care să vină în sprijinul clienților noștri.
Ce linii de business contribuie cel mai mult la performanța Groupama Asigurări?
CASCO este prima linie de business a companiei, cu o contribuție importantă la veniturile totale. A doua linie de business ca pondere în veniturile totale ale companiei este segmentul Property, inclusiv Agro. Agro este o linie care generează venituri semnificative, însă care este în același timp și puternic influențată de fenomenele meteo, în special seceta extremă, din ce în ce mai puternice în ultimii ani.
Bineînțeles, o contribuție importantă la performanța noastră o are și linia de asigurări persoane. Groupama se află pe locul 3 în asigurările de sănătate, la nivel de piață, poziție pe care ne propunem să o consolidăm, într-un mod sustenabil.
Pe ce linii de asigurări s-a concentrat compania în ultimii ani?
Asigurările de locuințe, asigurările agricole, asigurările CASCO și asigurările de sănătate sunt liniile pe care ne-am concentrat mai mult în ultimii ani, urmărind să atingem o creștere profitabilă și să ne consolidăm poziția pe piață.
Groupama este astăzi lider în asigurările de locuință și asigurările agricole, pe locul 2 pe CASCO și pe locul trei în asigurările de sănătate. Bineînțeles, tratăm cu multă atenție întreg portofoliul nostru, urmărind dezvoltarea pe toate liniile de business.
Cum folosiți tehnologia pentru a oferi servicii inovatoare?
Pentru noi, tehnologia și tot ceea ce ține de zona de digitalizare și inteligență artificială au fost mereu o preocupare. Am încercat însă să nu facem din acest lucru un scop în sine, ci mai degrabă să căutăm mereu soluții pentru ca integrarea tehnologiei în serviciile și produsele noastre să aducă realmente plus valoare pentru clienți. Tehnologia devine, astfel, pentru noi un mod de a fi mai eficienți, de a livra produse și servicii într-o manieră cât mai simplă și predictibilă.
De exemplu, la Groupama Asigurări daunele pot fi notificate online, inspecțiile de risc și constatarea daunelor se pot face, de asemenea, de la distanță, prin intermediul aplicației Video-Asist, o inovație pe care am introdus-o pe piața din România în 2019, iar documentele de asigurare pot fi semnate electronic, direct de pe dispozitivele mobile.
Dacă ne uităm la produsele noastre, suntem primul asigurător care a integrat tehnologia telematică într-un produs de asigurare, vorbim despre CASCO Gradual, un produs care nu doar că îți oferă posibilitatea de a reduce prețul poliței în funcție de stilul de condus, ci te și încurajează să corectezi eventuale comportamente greșite și să crești nivelul de siguranță în trafic.
Ce caută astăzi clientul român la un asigurător?
Cred că, în general, clienții caută acel sentiment de încredere – încrederea că vor primi servicii de calitate la un preț corect, încrederea că vor avea alături un partener care să-i ajute să depășească mai ușor obstacolele cu care se confruntă – transparență în relația cu asigurătorul, predictibilitate, simplitate și, nu în ultimul rând, caută o doză, aș spune firească, de empatie.
Pentru noi principiile acestea stau la baza relației cu clienții, iar abordarea se pare că este cea corectă, dacă ne uităm, de exemplu, la faptul că suntem asigurătorul cu cel mai mic număr de reclamații la ASF din top 5 asigurători sau la gradul foarte ridicat de satisfacție a clienților, 92% conform studiilor IRSOP.
Ce tendințe vedeți pentru viitor pe piața asigurărilor?
Fiindcă vorbeam despre tehnologie, cred că digitalizarea va juca un rol foarte important în industria de asigurări, cu atât mai mult cu cât adoptarea ei a fost accelerată în contextul pandemiei și al restricțiilor pe care aceasta le presupune.
Tot pe fondul pandemiei, am asistat în 2020 și la o mai bună conștientizare a riscurilor dar și la o creștere a preocupării pentru siguranța financiară, ceea ce a însemnat o mai mare deschidere a românilor către produse de tipul asigurărilor de viață sau de sănătate.
Ponderea asigurărilor de viață în totalul asigurărilor din România este în continuare la un nivel scăzut comparativ cu alte state din Uniunea Europeană, însă există un potențial bun de creștere și de consolidare în perioada următoare.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz