Interviuri

Buturuga mica, pusa pe fapte mari

18 sept. 2014 4 min

Buturuga mica, pusa pe fapte mari

Reading Time: 4 minute

Cand pasiunea, curajul si viziunea se intalnesc cu spiritul antre pre norial se nasc povesti de succes. Gabriel Sincu, Executive Director, Tax Department, EY Romania, ne vorbeste despre cum se obtine acest succes si despre provocarile din fata oamenilor de business romani

Care sunt principalele provocari cu care se confrunta astazi antreprenorii romani si care erau acestea in urma cu 15 ani?

Zona antreprenoriala reprezinta cel mai dinamic segment al mediului de afaceri, formata din oameni aflati intr-o continua cursa contra cronometru pentru gasirea celei mai bune, celei mai eficiente sau celei mai rapide metode de reusita in domeniul in care activeaza. Pe langa provocarea de a fi “cel mai” pe care o vor avea intotdeauna, antreprenorii se lovesc si de probleme specifice timpurilor in care isi desfasoara activitatea. Daca privim cu 15 ani in urma ne amintim de elemente precum hiperinflatie si curs de schimb valutar ce crestea galopant, de blocajul financiar ce se dorea rezolvat prin masuri administrative (dar fara succes), de haos in legislatia fiscala generat de existenta a zeci (poate chiar sute) de acte normative diferite si uneori contradictorii, care faceau viata grea nu doar antreprenorilor, ci si putinelor multinationale care operau in Romania. In prezent, unele dintre aceste provocari sunt deja istorie, dar au aparut altele noi precum accesul dificil la finantare, cresterea economica anemica sau chiar negativa precum si probleme in a gasi si angaja oameni cu o pregatire si atitudine corespunzatoare. In ceea ce priveste fiscalitatea, desi s-au facut pasi uriasi inainte, aceasta ramane in continuare o problema reala, fapt confirmat si de studiile facute de EY Romania care pun pe primul loc in topul problemelor legislatia stufoasa, greoaie, ce lasa loc la abuzuri si interpretari.

In urma cu 15 ani, antreprenorii romani aveau un stil de management mai mult intuitiv. Cum s-a rafinat acesta de-a lungul timpului?

Daca in 1999 toata lumea urmarea castigul imediat si (de multe ori) prin orice mijloace, astazi antreprenorii incep din ce in ce mai des sa faca planuri pe termen mediu si lung, sa puna bazele unei cresteri sanatoase si sa aiba mai multa rabdare cu privire la rezultatele muncii lor. Asistam de asemenea la implicarea pe scara tot mai larga a antreprenorilor in proiecte cu caracter social si chiar la aparitia unor afaceri avand ca obiectiv principal zona sociala. Cele doua lectii pe care le-am invatat cu totii (nu doar antreprenorii) au fost ca (i) nu exista crestere la nesfarsit, iar ciclurile economice de care am invatat in scoala nu sunt doar teorii scrise in carti cu coperti groase si (ii) pentru a avea succes nu trebuie sa astepti cu mana intinsa ajutor din alta parte, ci sa inovezi continuu, sa incerci sa te diferentiezi de ceilalti si sa ai puterea sa- ti reinventezi afacerea atunci cand lucrurile incep sa scartaie.

Cum vedeti masurile guvernului din ultimii 15 ani in legatura cu mediul antreprenorial?

Fiind de formatie fiscalist, am sa ma refer la masuri din zona mea de actiune si as spune ca principalele borne au fost in ordine cronologica: publicarea Codului fiscal (2003), introducerea cotei unice (2005) si alinierea fiscalitatii la legislatia europeana impusa de aderarea la UE (2007). Desigur, acestea nu au folosit doar IMM-urilor, dar dupa parerea mea acestea au primit cu fiecare masura o mare gura de oxigen. Unde ar mai trebui lucrat? In primul rand la reformarea administrarii fiscale, un proiect care a inceput deja si in care eu cred si imi pun mari sperante. Procesul trebuie sa faca ordine in domeniu si sa elimine concurenta neloiala pe care o suporta afacerile corecte din partea evazionistilor. Si apoi, dar nu in cele din urma, avem nevoie de o reforma serioasa a impozitarii muncii, mai bine spus a contributiilor sociale, o nuca foarte greu de spart, dar a carei rezolvare ar putea debloca multe mecanisme gripate din economie.

Cum a contribuit criza economica la transformarea companiilor mici si mijlocii?

Asa cum spuneam, criza a reprezentat o corectie, care ne-a adus pe multi dintre noi cu picioarele pe pamant si ne-a facut sa ne intoarcem la valorile traditionale domeniului antreprenorial precum munca sustinuta, inovatia si cresterea competitivitatii. Altfel, asa cum in alfabetul chinez cuvantul criza se scrie prin alaturarea ideogramelor care inseamna “pericol” si “oportunitate”, din experienta antreprenorilor de succes cu care am interactionat in ultima vreme va pot spune ca atata vreme cat a existat capacitatea de adaptare la “noua normalitate”, acestia au continuat sa creasca (uneori spectaculos) si in perioada 2009 – prezent.

La debutul recesiunii a aparut o “migratie” a angajatilor din corporatii catre antreprenoriat. Cum a contribuit experienta lor la remodelarea acestuia?

Desigur, in multe dintre aceste cazuri migratia a fost una impusa, generata de disparitia din schema a unor pozitii din cadrul unor companii multinationale sau de taierile masive de salarii in cazul bugetarilor, ceea ce i-a facut pe multi sa caute solutii de a-si asigura traiul zilnic. Cunostintele si experienta castigate intr-o companie mare, combinate cu un instinct al afacerilor si identificarea si exploatarea unei oportunitati reprezinta o combinatie mereu castigatoare intr-un exercitiu antreprenorial. 

Pe baza experientei primei editii a programului “Entrepreneur Of The Year”, lansata recent de EY Romania, care sunt principalele caracteristici ale antreprenorilor de succes?

Foarte multa munca, seriozitate, perseverenta si flexibilitate. Peste toate, un dram de noroc. Asa cum imi spunea unul dintre candidati, nu trebuie sa reinventezi apa calda si mersul pe jos, trebuie doar sa pleci de la o nevoie a unei categorii de clienti si sa o satisfaci cat mai bine cu putinta. Iar succesul nu are cum sa nu vina. 

Aniversam 15 ani de Biz. Ce au insemnat pentru dvs. personal si pentru compania EY Romania ultimii 15 ani de business in Romania? Dar cei 15 ani de Biz in presa romaneasca de business?

Daca Biz aniverseaza anul acesta 15 ani in presa din Romania, eu am aniversat in luna iunie 15 ani in profesia de consultant in domeniul fiscal. Am inceput in 1999 ca junior intr-o firma mica de consultanta, iar acum coordonez echipa de Business Tax Advisory in cadrul departamentului de consultanta fiscala al EY Romania. A fost o perioada catre care ma pot uita inapoi cu capul sus, in care m-am format pe plan profesional si mi-am intemeiat o familie. Biz a fost prezent tot acest timp in peisajul economic, o oglinda fidela a ceea ce se intampla in jurul nostru si un element de stabilitate. Mult succes si sa ne fiti alaturi si in urmatorii 15, 30 si 45 de ani!

 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: