Burger mania
Reading Time: 8 minuteRevolutia burgerilor gourmet a inceput. Popularitatea preparatului favorit al bucatariei americane castiga din ce in ce mai mult teren in randul romanilor, care prefera burgerii “home made”. Restaurantele si-au dat seama si nu stau cu mainile in san. Din ce in ce mai multe introduc in meniuri burgeri proprii
Era un inceput de toamna in 2013. Nu stiam multe despre Simbio. Doar ca este o cafenea micuta din Centrul Vechi, in care trebuia sa ajung pentru o discutie despre un viitor articol. am ajuns cu putin Inainte de ora stabilita. Timp suficient sa studiez cafeneaua. Era un local colorat Si prietenos. Mi-a atras atenTia conceptul de all day breakfast Si burgerii “home made”. Mai tarziu, am aflat ca burgerii erau introduSi In meniu doar ocazional. Mi-am amintit acest episod la finele lunii trecute cand le-am cunoscut pe Dana Nica si Iulia Younis, fondatoarele Simbio, doua foste colege de banca in liceu, cu un vis comun: sa isi deschida un restaurant. Ne-am vazut in noua locatie a Simbio, din strada Negustori, numarul 26, aflata intr-o casa impunatoare de la inceputul secolului trecut.
Ca spatiu, este o transformare radicala fata de micul loc din Selari, insa de indata ce am patruns in restaurant am ramas placut surprins sa regasesc aceeasi atmosfera prietenoasa, intima si multa culoare. Au trecut mai bine de doi ani de la experienta din centrul istoric, dar imi aminteam in detaliu episodul, asa ca nu am stat prea mult pe ganduri si am intrebat despre conceptul de all day breakfast si burgeri. Asa am aflat ca Dana nu este o persoana tocmai matinala.
“Eu sufeream foarte tare ca ma trezesc destul de tarziu in weekend si voiam sa mananc o omleta, nu sa imi fac acasa, voiam sa ma intalnesc cu prietenii”, spune pentru Biz Dana Nica, cofondatoarea Simbio. “Si atunci mi-am dorit foarte mult un loc unde sa poti sa mananci omleta la orice ora vrei, fara sa ai constrangere de zi a saptamanii sau de ora la care sa poti manca. Odata cu mutarea nu am putut sa renuntam la toate lucrurile care ne-au atras simpatia, am introdus si burgerii constant in meniu, pentru ca acum avem loc si putem sa ii facem tot timpul”, a adaugat Dana.
Acum, la Simbio, din totalul vanzarilor preparatelor 46% reprezinta vanzarile de burgeri, in timp ce restul sunt felurile de breakfast, sandvisuri, salate si brunch-ul de la sfarsit de saptamana. Ce inseamna acest procent? Ei bine, din 300 de clienti care trec pragul Simbio intr-o zi de weekend, aproape 140 au in farfurii un burger. Desi Dana si Iulia recunosc ca nu planuiesc, cel putin pe termen scurt, extinderea gamei de burgeri din meniul Simbio, au simtit cresterea popularitatii preparatului american in randul romanilor in ultimii ani.
“Este posibil sa fie o noutate”, ne spune Iulia Younis. “Pana acum, burgerul a fost vazut ca fast-food, dar au aparut burgerii gourmet, care sunt si foarte gustosi si reprezinta o masa completa, cu cartofi, paine si carne”, adauga cofondatoarea Simbio.
Slow food is the new black
Asocierea burgerului cu mancarea fast-food nu este una deloc intamplatoare, pentru ca romanii s-au intalnit pentru prima oara cu celebrul preparat american in lanturile internationale ale restaurantelor cu servire rapida. Insa, odata cu trecerea timpului, pe masura ce tot mai multi romani au devenit preocupati de calitatea ingredientelor din farfurie si de un trai cat mai sanatos, restaurantele au vazut potentialul si au declarat “razboi” industriei fast-food.
Asa se face ca numarul restaurantelor care au inclus in paginile meniurilor burgeri facuti “in casa” a crescut exponential in ultima perioada de timp. Iar succesul lor nu a intarziat sa apara. Arma secreta a fost calitatea ingredientelor.
“Eu sunt un fel de Nostradamus la chestiile astea. Acum trei ani de zile, la fel, stateam de vorba cu Henrik si Tavi – Henrik Sebok, Executive Chef la Howard Johnson Grand Plaza Bucharest, si Octavian Muntean, Controller Food & Beverages Banqueting la Howard Johnson – si le-am spus ca ne calca burgerul in picioare si ca intr-un an de zile o sa innebuneasca romanul dupa burger, ca a inteles ca burgerul nu e ala de la fast-food”, spune pentru Biz Chef Catalin Scarlatescu, noul Chef al Berariei H si jurat la celebra emisiune “Hell’s Kitchen”.
Astazi, nu trebuie decat sa rasfoiti meniurile sau paginile de Facebook ale unor restaurante si veti observa cu rapiditate ca previziunile maestrului bucatar s-au adeverit si de aceasta data. Scarlatescu s-a alaturat, de la jumatatea lunii trecute, echipei Berariei H si una dintre misiuni, pe langa reorganizarea meniului, a fost crearea unor noi retete. Printre acestea se numara si un burger preparat din carne de Black Angus, cu dulceata de ceapa si camembert, intr-o chifla dupa o reteta originala a lui Scarlatescu. Burgerul ce poarta semnatura Chef-ului a avut ca varf de vanzari aproape 60 de portii intr-o singura zi. Sigur, numarul nu este unul tocmai urias avand in vedere ca beraria are o capacitate de mai bine de 1.600 de locuri, insa nu trebuie omis nici faptul ca burgerul abia a fost introdus in meniu si, ca in general, romanii prefera mici, carnati sau friptura langa o bere rece.
“O sa vedeti ca in maximum doi ani de zile o sa fie varful consumului de bugeri in Romania”, a adaugat juratul de la “Hell’s Kitchen”.
Viitorul a inceput ieri
Se spune ca, daca vrei sa stii ce iti rezerva viitorul, cel mai bine este sa te uiti in trecut, pentru ca istoria se repeta intotdeauna, nu-i asa? Si, daca analizam orice eveniment important de astazi, ne dam seama ca toate indiciile erau acolo, in trecut. Dar, pana sa se contureze in ceva urias, acestea erau doar tendinte. In ceea ce priveste burgerul home made, viitorul se pare ca a inceput deja de ceva vreme.
“Se simte mult cresterea popularitatii burgerului”, imi povesteste Dragos Panait, fondatorul Red Angus si The Beef Club. “Trendul a pornit de acum un an, un an si jumatate chiar. Noi am pornit cu burgerii inca de la inceput, din 2010, si intre timp am vazut ce burger functioneaza, ce nu functioneaza si de ce. Am vazut si noi trendul, s-a dezvoltat destul de mult si vom mari gama de burgeri. Sunt acum niste propuneri si in scurt timp vom introduce o gama mai variata”, adauga Dragos.
Restaurantul Red Angus, din centrul istoric, are astazi in meniu patru burgeri extrem de populari in randul clientilor, mai ales daca luam in calcul faptul ca acestia se vand in peste 600 de exemplare pe luna. The Beef Club, care a fost deschis oficial la inceputul acestei luni, dupa o investitie de aproape 450.000 de euro, are o directie diferita fata de Red Angus. Cum este un concept fine dining, “vedetele” din meniul noului restaurant vor fi carnea de vita Wagyu importata din Australia, a carei fragezime nu se poate pune la indoiala, dar si homarii vii, pe care ii puteti alege din acvariu ca sa va fie gatiti. Cu toate acestea, daca veti trece pragul The Beef Club, aflat chiar langa sediul Televiziunii Romane, veti putea opta si pentru unul dintre cei trei burgeri din meniu: unul conceput cu carne pura de vita, foie gras preparat in casa si sos relish pe baza de dulceata de ardei gras, altul tot cu carne de vita si cu branza Gruyere si inca unul vegetarian.
Pariu pe burgeri
Pasiunea pentru burgeri l-a adus pe Uri Melinger pana pe meleaguri romanesti. Dupa ce a petrecut o buna perioada de timp peste ocean, in patria burgerilor, unde a deprins secretele prepararii bucatelor americane, de la mancarea “pentru suflet” din sud pana la cele mai sofisticate preparate fusion din Manhattan, bucatarul israelian a ales Romania. Aici, Uri a deschis Burgerbar, un mic restaurant din centrul istoric, fiind astfel primul din tara care a pariat exclusiv pe burgeri. De ce?
“In primul rand pentru ca sunt un fan infocat al burgerilor”, imi povesteste Uri. “Cand vad o nisa, un drum neumblat, undeva unde pot sa imi pun amprenta, sunt dispus sa accept provocarea. Cred ca ceea ce ma impinge de la spate este ca nu imi este teama sa fiu primul, ci din contra, imi place sa fiu primul, chiar daca esuez, macar am incercat si am incercat in felul meu, intr-un fel unic, nu ca toata lumea, nu mi-am deschis o shaormarie”, adauga bucatarul-sef si fondatorul Burgerbar, intr-o engleza cu un usor accent strain.
Nu numai ca Uri nu a esuat cu propria reteta, ba chiar s-a dovedit a fi una de succes. La numai zece luni de la deschiderea micului restaurant din Centrul Vechi, bucatarul si antreprenorul israelian a adus gustul bucatelor americane intr-un nou local Burgerbar, de aceasta data amplasat in zona Dorobanti. Agenda lui Uri Melinger din acest an are doua directii importante: deschiderea a doua noi restaurante si demararea unui proces de branding, care vizeaza personalizarea cutiilor de take-away si a servetelelor cu logo-ul BurgerBar. Schimbarile vizeaza insa si meniul de burgeri. Bucatarul istraelian lucreaza in prezent la crearea a doi noi burgeri, pe care ii veti putea degusta de la jumatatea acestei luni. Pe langa acestia, din meniurile celor doua restaurante BurgerBar mai puteti opta pentru 15 alti burgeri, creati pentru toate gusturile.
“Dupa un an si jumatate de activitate inca invat, inca ascult, este un meniu mic si extrem de concentrat si din acel punct vom mai adauga si abia dupa vom vedea cum reactioneaza clientii”, spune Uri Melinger. “Imi place mereu sa schimb, daca vrei sa fii numarul unu, sa fii lider, trebuie sa creezi mai mult, sa fii tot timpul diferit, nu sa iti tratezi clientii ca pe niste oi”, adauga Uri.
Alexandru Manole a pariat si el tot pe burgeri cand a deschis Burger Van, primul restaurant mobil, specializat exclusiv pe mancarea favorita a Americii. Poate ati vazut pana acum fel de fel de camionase care vand de la sandvisuri incalzite pana la kurtoskalacs, ce apar ca ciupercile dupa ploaie in proximitatea unui eveniment de proportii si dispar la fel de repede cum au aparut, in doar cateva zile. Povestea Burger Van este cu totul alta, iar ideea din spatele proiectului a luat nastere pe vremea cand Alexandru a locuit in Olanda si Londra, unde burgerul deja se bucura de o popularitate in crestere.
“M-am gandit ca ar merge si la noi”, spune Alexandru Manole, fondatorul Burger Van. “Ma rog, conceptul e mai greu de implementat la fel ca in strainatate, unde lumea comanda burgerul, socializeaza, noi, romanii, suntem un pic mai nerabdatori, dar mancarea prinde bine, le place ca este de calitate si asta e important per ansamblu”, completeaza Alexandru, care adauga ca poate dura si 20 de minute prepararea unui astfel de burger.
Spre deosebire de alte restaurante similare, Burger Van are un concept de fast-dining, nu de fast-food – clientii nu se bucura de luxul de la restaurant, unde exista personal care se ocupa de comenzi si apoi debaraseaza masa, in schimb contrabalanseaza calitatea mancarii. Acesta este si motivul pentru care, saptamanal, Burger Van vinde intre 700 si 1.000 de burgeri. Fiind un restaurant mobil, vremea poate juca un rol extrem de important in cresterea sau in scaderea vanzarilor.
Dar acest aspect nu il descurajeaza pe tanarul antreprenor. Acesta planuieste ca, pe langa cei sase burgeri disponibili momentan in meniu, sa mai introduca un burger care sa se schimbe o data la doua saptamani, fiindca, dupa cum ne-a povestit, acum ca sunt mai multi angajati la Burger Van are mai mult timp liber sa se ocupe de “lucrurile mai creative”. Tot de la Alexandru am mai aflat ca are in plan si deschiderea unui bistro, iar in viitorul apropiat planuieste sa mai achizitioneze un food truck, pe care sa il amplaseze langa cladiri de birouri, in timp ce al doilea restaurant mobil sa functioneze ca pop-up kitchen, practic sa prepare mancarea pentru un local care are bucataria in renovare, sau nu are deloc un astfel de spatiu, de exemplu.
Foto: Dreamstime
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz