Analize Business

Brașov și Cluj-Napoca au depășit Bucureștiul la prețul mediu solicitat pentru apartamentele scoase la vânzare

2 nov. 2022 3 min

Brașov și Cluj-Napoca au depășit Bucureștiul la prețul mediu solicitat pentru apartamentele scoase la vânzare

Reading Time: 3 minute

Prețurile solicitate pentru apartamentele disponibile spre vânzare în Brașov și Cluj-Napoca au crescut cu peste 30% în intervalul septembrie 2020-septembrie 2022, potrivit datelor centralizate de portalul Titirez.ro.

În afară de București, Brașov și Cluj-Napoca sunt singurele două centre regionale în care prețul mediu solicitat pentru un apartament, indiferent de anul de construcție sau numărul de camere, depășește în momentul de față pragul de 100.000 de euro.

preturi apartamente

Dacă în București, prețul mediu solicitat este de 108.083 de euro, Cluj-Napoca este lider în acest moment, cu un preț mediu 134.522 de euro, urmat de Brașov, cu 129.643 de euro, arată datele Titirez.ro. Pe locurile următoare se află Constanța (97.539 euro), Timișoara (88.413 euro) și Iași (75.842 euro).

Apartamentele noi se cumpără mai ales cu bani gheață

În ciuda creșterilor semnificative de prețuri consemnate în ultimii doi ani, proprietățile rezidențiale nou-construite se bucură de un interes crescut din partea potențialilor cumpărători, cei mai activi în momentul de față fiind clienții care dispun de bani gheață.

Disponibilitatea crescută pentru achiziția de locuințe cu fonduri proprii se explică prin creșterea galopantă a inflației din ultimul an, care îi motivează pe români să caute soluții mai eficiente decât depozitele bancare pentru protejarea și valorificarea capitalului propriu.

„Din interacțiunile avute cu vizitatorii și expozanții din cadrul celei mai recente ediții a Târgului Național Imobiliar – TNI, am constatat că, în momentul de față, majoritatea potențialilor cumpărători dispun de bani gheață pentru finanțarea propriei achiziții. În contextul scumpirii locuințelor din ultimii doi ani, punem această tendință pe seama presiunii exercitate de inflație, care îi determină pe cei care au economii să ia decizii rapide pentru protejarea capitalului propriu – iar proprietățile rezidențiale rămân, după cum știm, una dintre cele mai atractive variante de investiție. Asta pentru că, indiferent de suișurile și coborâșurile consemnate de piața de profil, activele imobiliare oferă un grad mare de siguranță pe termen lung.”

Costina Petrescu, CEO Titirez.ro & imoPR  

Dincolo de presiunea exercitată de inflație, inversarea raportului dintre clienții cu fonduri proprii și cei care trebuie să apeleze la o finanțare bancară se explică și prin majorarea semnificativă a costurilor de creditare, care îi determină pe cumpărătorii din a doua categorie să mai amâne luarea unei decizii de achiziție, până la remedierea sau clarificarea  tendinței actuale. Potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR), indicele ROBOR la 6 luni a ajuns la o valoare de 8,31 la finele lunii octombrie, față de 3,14 la începutul anului. Indicele ROBOR la 3 luni, pe de altă parte, a crescut, în aceeași perioadă, de la 3,02 la 8,20.

O altă tendință de pe piața imobiliară este faptul că prețul a redevenit cel mai important criteriu de selecție a unei proprietăți, devansând factorul localizare. Clienții care mizează pe contractarea unui împrumut bancar sunt, evident, limitați de majorarea costurilor de creditare, iar cei care vor să facă o achiziție din fondurile proprii au la dispoziție, în mod firesc, un buget bine stabilit. Doar că printre aceștia din urmă se numără și cumpărători cu buget mai generos, interesați de locuințe mai spațioase, respectiv apartamente cu trei camere și case la curte, în detrimentul garsonierelor și apartamentelor cu două camere.

Lansat în octombrie 2010, portalul Titirez.ro face parte dintr-o rețea integrată de 17 site-uri imobiliare, fiecare cu specificul său, printre care multecase.ro, imobiliare24.ro, imobiliare-net.ro, anunturi-imobiliare.net, anuntimobiliar.ro, paginiimobiliare.ro etc. În momentul de față, pe platforma Titirez.ro se regăsesc peste 150.000 de anunțuri imobiliare din toată țara.

Asociat portalului este și CRM-ul ImobManager, un instrument util, destinat gestionării activității celor care activează în domeniu, dar și imoPR, prima agenție de marketing și publicitate dedicată exclusiv pieței imobiliare, lansată în 2019.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: