Bozankaya: Un tramvai numit voință
Reading Time: 3 minuteIași și Timișoara sunt două dintre orașele în care deja circulă tramvaie produse de compania Bozankaya. Însă planurile producătorului turc nu se rezumă doar la vânzarea vehiculelor sustenabile, ci și la participarea în proiecte românești de transport durabil.
Aytunç Günay, General Manager și președintele Consiliului de Administrație al Bozankaya, ne-a detaliat obiectivele companiei pentru piața din România.
Ce înseamnă piața românească pentru Bozankaya și care sunt planurile dumneavoastră pentru România?
România este una dintre piețele prioritare pentru noi. Ne dorim să avem o prezență stabilă în România. Planul Bozankaya nu se limitează doar la vânzarea vehiculelor sustenabile, ci și la existența pe termen lung în România și la contribuția la proiectele românești de transport durabil, ecologic și cu emisii zero de carbon. Ne-am implicat deja prin livrarea tramvaielor și tramvaielor cu baterii. În plus, contribuim și la transportul public din țară cu autobuze electrice și troleibuze cu baterii. Avem în plan să ajutăm la atingerea obiectivelor verzi ale UE până în 2030 și la atingerea neutralității carbonului până în 2050. Scopul nostru final este să contribuim la îndeplinirea acestui obiectiv de către România.
Compania are o prezență semnificativă în Iași și Timișoara. Aveți planuri de extindere? Dacă da, ne puteți oferi mai multe detalii despre aceasta?
Privind înainte, Bozankaya participă în prezent la licitații pentru autobuze electrice, troleibuze și tramvaie în România. Suntem hotărâți să extindem soluțiile noastre de transport durabil în România și să contribuim la dezvoltarea mobilității urbane ecologice.
Câte tramvaie produse în fabricile Bozankaya sunt în prezent în circulație în România?
Am livrat un total de 37 de tramvaie în România, 16 la Iași și 21 de tramvaie cu baterii la Timișoara, iar în continuare producem cele 19 comenzi opționale pentru Timișoara.
Ne puteți oferi mai multe detalii despre aceste tramvaie? Cât au costat România?
Tramvaiul cu baterie de la Timișoara poate funcționa fără cabluri cu suspensie catenară. Aceste tramvaie se remarcă prin capacitatea lor mare de transport a pasagerilor, consum redus de energie, emisii zero și aspect modern. Acestea sunt silențioase, fără vibrații mecanice în timpul deplasării și, nu în ultimul rând, nu afectează mediul înconjurător prin poluare oferindu-le totodată pasagerilor o călătorie confortabilă. Fiecare tramvai valorează 11,58 milioane de lei, are 30 de metri lungime și o capacitate de 200 de călători, din care 48 de locuri pe scaune. Aceste tramvaie de 30 m lungime, cu podea coborâtă și bidirecționale, au cea mai mare capacitate dintre vehiculele din Turcia, din clasa sa.
Ne puteți spune câteva cuvinte despre evoluția Bozankaya în România?
Atunci când începem să lucrăm într-o nouă piață facem planuri de la început. Deci, planurile noastre au rămas aceleași. Ne dorim în continuare să avem o relație câștigătoare pentru ambele părți cu România. Din nou, subliniem că un aspect important pentru noi este să contribuim la transportul verde și cu emisii zero din România.
Cu ce provocări vă confruntați în industria feroviară?
La Bozankaya, știm că marile realizări vin după mari dificultăți. Suntem obișnuiți și suntem capabili să facem față tuturor provocărilor. Strategia noastră este să fim mereu transparenți și să concurăm în condiții egale cu competitorii noștri. În plus, putem spune că procesul de achiziții publice ar trebui să fie mai rapid, astfel încât cetățenii români să beneficieze mai devreme de serviciu.
Tramvaiele Bozankaya sunt „verzi”. Este acesta viitorul? Care este viziunea dumneavoastră pentru viitorul mobilității?
Bozankaya poate investi în dezvoltarea infrastructurii de încărcare electrică și a sistemelor de conducere autonomă, promovând adoptarea opțiunilor de transport mai ecologice și mai sigure. Eficiența mobilității electrice și dezvoltarea infrastructurii și dispozitivelor de încărcare sunt planificate să fie dezvoltate. Ca o companie bazată pe cercetare și dezvoltare, motto-ul nostru este să conturăm viitorul mobilității. Și viitorul mobilității implică accesibilitate ușoară, standardizare și costuri totale de obținere reduse (TOC), ceea ce înseamnă nu numai costurile de capital (CAPEX), ci și costuri operaționale, cum ar fi întreținerea și costurile OPEX, vor fi reduse.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 377 (10 octombrie – 6 noiembrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz