Antreprenori Management

Bogdan Clipici, CSO Stailer: „Experiența în business m-a învățat că viteza și execuția sunt cele mai importante”

30 mai 2022 6 min

Bogdan Clipici, CSO Stailer: „Experiența în business m-a învățat că viteza și execuția sunt cele mai importante”

Reading Time: 6 minute

La cei 26 de ani ai săi, Bogdan Clipici, Chief Sales Officer și co-fondator Stailer, e un antreprenor cu mare potențial, pentru care succesul reprezintă un cumul de mai mulți factori – decizii bune, luate la timpul potrivit, ambiție și multă muncă. Ce înseamnă să fie parte din boardul de decizie al unui startup de succes cum e Stailer, cum își motivează echipa să fie performantă și ce tactici adoptă în acest sens, dar și ce planuri au cu Stailer pentru extinderea internațională, într-un material exclusiv pentru Revista BIZ.

  1. La cei 26 de ani ai tăi, cofondator al Stailer, startup românesc de succes din România, și Chief Sales Officer în cadrul companiei, ai putea să fii cu siguranță un model pentru tinerii antreprenori români. Ce reprezintă succesul pentru tine și ce te ambiționează să fii mai bun, zi de zi, în ceea ce faci?

Pentru mine, succesul înseamnă să-mi ating obiectivele pe care mi le setez, atât pe plan profesional, cât și personal. Spre exemplu, cu Stailer, ne-am propus în 2021 să ajungem la 1,000 de saloane partenere, până la finalul anului. Am reușit, iar în opinia mea, a fost un real succes.

Îmi aduc aminte când ne-am propus să ajungem la 1,000 de programări efectuate zilnic prin Stailer. A fost o perioadă intensă, cu multă muncă până să atingem acest obiectiv, dar am reușit., ceea ce e cel mai important.

La nivel de mentalitate, consider că fiecare antreprenor ar trebui să știe de dinainte cel puțin următoarele cinci mișcări strategice, precum și ordinea în care acestea vor fi executate. Rețeta succesului reprezintă o înșiruire de decizii corecte.

  1. Ce valențe are leadershipul pentru tine, un tânăr antreprenor de succes, cofondator al Stailer?

Văd leadershipul ca pe o artă. Pentru a fi un bun lider, ai nevoie să fii inteligent din punct de vedere emoțional, să fii capabil să identifici potențialul în fiecare om din echipă și să-i oferi mediul prielnic de dezvoltare.

Sunt adeptul echipelor mici și performante, conduse de oameni în care văd abilități de leadership, pe care ei și le pot valorifica zi de zi. Îmi asum rolul de creator de context, în sensul că, în primul rând, identific o problemă, apoi caut toate instrumentele și resursele necesare pentru a crea un sistem inovator, funcțional, care să ofere valoare adăugată, fără să fie nevoie de intervenția mea în mod regulat. 

  1. Care e cea mai mare satisfacție din postura de Chief Sales Officer la Stailer?

Să văd oamenii din companie cum se dezvoltă – asta reprezintă pentru mine cea mai mare satisfacție. Mă bucur că am reușit sa le facilităm colegilor noștri un mediu prielnic de învățare și de punere în practică a noțiunilor teoretice. Un exemplu relevant ar fi că, în fiecare dimineață în intervalul 09:00-10:00, avem program de studiu, pe durata căruia unii dintre colegi studiază cărți de marketing, de vânzări sau de comunicare. Facem regulat traininguri live și studiem inclusiv materiale în format digital, cum ar fi platforme de e-learning. Cred în acest proces de învățare continuă, de studiere a pieței, de cunoaștere și de a fi conectat, la zi, cu tot ce se întâmplă în mediul de business.

  1. Ce obiective personale țintești pentru acest startup românesc, pe lângă cele de business, pe care le vizați ca parte din strategia voastră?

Țintesc să ajung suficient de înțelept încât să pot avea un puternic impact pozitiv în cariera fiecărui angajat din cadrul Stailer, să-i ajut pe toți, în egală măsură, în atingerea potențialului maxim, din punct de vedere profesional.

Articol Stailer NFT
  1. De ce are nevoie un startup să se facă remarcat, pe o piață unde totuși, în ultimii ani, sunt mulți antreprenori care s-au lansat și care și-au dorit să-și facă business-urile cunoscute?

Experiența în business m-a învățat că viteza și execuția sunt cele mai importante. Cunoașterea industriei este un alt aspect care poate fi decisiv, mai ales în primele luni de activitate. La fel cum consider că e importantă validarea conceptului la nivel micro, în așa fel încât să vezi dacă produsul sau serviciul tău are sau nu tracțiune.

În etapa de MVP (minimum viable product) îți permiți să fii flexibil, să ajustezi produsul în așa fel încât să mergi în etapa de product market fit.

În start-up, nu optimizezi, ci inovezi, deci ai nevoie să fii flexibil, să te poziționezi cât mai nișat. Consider că nu este important să fii primul într-o piață, ci mai degrabă să găsești acea nișă unde poți să devii cel mai mare jucător, într-un timp cât mai scurt. Trăim într-o paradigmă de business în care rata de creștere atrage investitorii, iar aceștia, business angels sau fondurile de investiții de tip venture capital se uită la creștere, nu la profit.

  1. Veți lansa în iunie o colecție specială, Shine, de NFT-uri marca Stailer. De ce vor fi ele 8,888, ce reprezintă acest număr pentru Stailer și de ce e o colecție unică, spuneați voi că nu va exista o alta pe viitor?

Am ales acest număr deoarece, pe de-o parte, ne doream un stoc numeros de NFT-uri, iar pe de altă parte, ne-a atras ideea de prosperitate pe care cifra 8 o reprezintă. De altfel, simbolul colecției este unicornul, care a fost ales din două motive. În primul rând, este un simbol al frumuseții, în al doilea rând, din punct de vedere business, ne dorim ca Stailer să devină unicorn, adică să ajungă la o valoare de piață de 1 miliard de dolari.

Shine este o colecție unică în România pentru că oferă beneficii în lumea reală, iar valoarea acestor NFT-uri este legată de succesul și de expansiunea rețelei Stailer. Pe măsură ce rețeaua se extinde, și mai mulți utilizatori folosesc Stailer, cererea pentru un statut special în cadrul rețelei va crește, în timp ce oferta va rămâne foarte limitată. Teoretic, acest lucru duce la o apreciere a prețului. Cele 8,888 de NFT-uri vor fi lansate pe blockchain-ul Elrond și vor putea fi achiziționate atât cu moneda EGLD, cât și cu fiat, folosind orice card bancar. Fondurile obținute din vânzarea NFT-urilor vor fi folosite în mare măsură pentru dezvoltarea companiei, lucru care garantează o dezvoltare accelerată, iar 7% din vânzări vor fi transformate în donație (5% pentru fundația ”Jeni Mandachi” deținută de antreprenorul sucevean Ștefan Mandachi, și 2% pentru a susține industria de beauty din România).

  1. Ce alte oportunități simți că vor apărea în zona de NFT și blockchain pe piață? sunt românii pregătiți să descopere acest domeniu?

Subiectul NFT-urilor este de departe unul dintre cele mai dezbătute din spațiul cripto, la momentul actual. Majoritatea entuziaștilor din lumea cripto, și nu numai, tind să privească NFT-urile ca reprezentând achiziția unor imagini jpg, și ignoră utilitatea pe care o oferă și potențialul pe care îl au pe termen lung, ca modalitate de investiție. Colegii din departamentul de concierge de la Stailer se ocupă cu profesionalism, 1 la 1, pas cu pas, să îi învețe pe viitorii deținători ai NFT-urilor din colecția Shine ce sunt NFT-urile in general și cum funcționează. Această acțiune sporește adopția cripto și educă piața din România.

  1. Ungaria și Turcia sunt următoarele țări unde vizați să extindeți platforma Stailer. Cum arată piața din aceste 2 țări, pe ce considerente le-ați ales și de ce tocmai pe ele în acest moment al business-ului?

Am ajuns într-un moment prielnic pentru a scala business-ul la nivel internațional, deoarece avem resursele necesare atât din punct de vedere al capitalului, cât și un nivel de maturitate al produsului care ne permite să facem următorul pas.

Piața din Ungaria este asemănătoare cu cea din România, din punct de vedere al comportamentului de consum în ceea ce privește serviciile de înfrumusețare. Mai mult decât atât, lipsa unui jucător relevant în această piață a fost un alt element important pentru care am ales Ungaria ca fiind prima țară unde să ne extindem.

Pe de cealaltă parte, am ales Turcia deoarece este o piață emergentă, cu un potențial fantastic. Spre exemplu, în Istanbul sunt peste 18 milioane de locuitori și 23.000 de centre de înfrumusețare. Prin comparație, în București sunt doar 1.000. Spre surprinderea noastră, nici în Turcia nu există încă un jucător mare care să domine piața, ceea ce ne va permite o penetrare rapidă a ei, prin creșterea accelerată a numărului de saloane și a volumului de programări online, intermediate de Stailer.

  1. Ați avut un start fulminant, reușind într-un an să ajungeți la o evaluare a business-ului de 15 milioane de euro. Cum vezi evoluția Stailer de acum încolo, pe termen mediu?

În viitorul foarte apropiat, chiar la început de iunie, urmează să lansăm colecția de NFT-uri Shine, iar veniturile generate din vânzarea acestora vor fi utilizate pentru dezvoltarea business-ului la nivel regional. Apoi, va urma lansarea Stailer în Ungaria, în luna iulie. Până la finalul anului, avem ca obiective lansarea unui marketplace de produse și intrarea pe piața din Turcia.

În viitorul mediu, vor urma runde de investiții masive, pentru a susține creșterea accelerată a companiei. Viziunea noastră este să construim un market network, care va avea drept piloni mai multe verticale de business, printre care un marketplace de produse, și componenta de rețea socială.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: