BizRemote by certSIGN

BizRemote: Cum se pot semna contractele la distanță

Reading Time: 2 minute

Companiile își mută businessul în online, angajații și conducerea lucrează de acasă și evită întâlnirile sau deplasările, însă activitatea trebuie să continue și în contextul distanțării sociale, iar majoritatea contractelor pot fi semnate și de la distanță.

Potrivit unei analize realizate de Liliana Dranca, senior associate, și Irina Suatean, associate, specialiste în cadrul Filip & Company, există două opțiuni viabile pentru încheierea contractelor la distanță, chiar și în condițiile pandemiei de COVID-19:

1. Încheierea contractelor prin semnătură electronică extinsă

Cea mai sigură metodă de încheiere a contractelor la distanță este prin semnarea acestora cu o semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat și achiziționată de la un furnizor autorizat, care are aceeași valoare cu semnătura olografă aplicată pe varianta hard-copy a unui document. Furnizorii acreditați pentru emiterea certificatelor de semnătură electronică în România se regăsesc în Registrul Ministerului Comunicațiilor Societății Informaționale.

Deținătorii de semnături electronice extinse pot încheia în mod valabil, de la distanță, contracte pentru care legea cere forma scrisă ca cerință de valabilitate sau probațiune (cum ar fi contractul de asigurare) sau pentru care legea nu cere nicio cerință formală de valabilitate (contractul de închiriere, contractul de antrepriză, contractele încheiate la distanță între furnizorii de servicii financiare și consumatori). Contractele astfel semnate au aceeași valoare ca cele semnate personal de către părți.

În schimb, semnătura electronică extinsă nu poate fi folosită pentru încheierea contractelor în formă autentică – spre exemplu, contracte de vânzare a unor bunuri imobile sau contractul de ipotecă imobiliară.

2. Încheierea contractelor prin semnarea în counter-parts și cum se poate organiza semnarea

Deși semnătura electronică este un instrument eficient în situația actuală, multe companii nu dețin o astfel de semnătură. Acestea pot apela la semnarea contractelor în counter-parts, cea mai facilă modalitate de semnare la distanță, care presupune că fiecare parte la contract semnează o versiune separată, dar identică, a aceluiași contract.

Varianta finală a contractului este circulată în format electronic (.pdf) cu toate părțile, fiecare parte printează contractul, îl semnează (de preferat pe fiecare pagină), scrie data și transmite varianta semnată scanată către celelalte părți. În acest caz, fiecare parte va avea un original al contractului cu propria semnătură și o variantă/copie scan care conține semnătura celeilalte / celorlalte părți.

Se pot încheia în această modalitate contracte care potrivit legii trebuie încheiate în formă scrisă sau contracte pentru care legea nu prevede nicio condiție de formă. La fel ca în cazul semnăturii electronice, semnarea în counter-parts nu poate fi folosită pentru contractele care trebuie încheiate în formă autentică (în fața notarului public) – cum ar fi cele de vânzare a unor bunuri imobile.

Astfel se evită întâlnirile organizate pentru semnarea contractelor sau timpul necesar pentru a circula exemplarele originale dintr-un contract prin poștă / servicii de curierat.

„Recomandăm însă să se păstreze într-o manieră ușor accesibilă și exemplarele originale ale contractelor, adică cele pe care fiecare parte și-a aplicat semnătura în format hard-copy. Această recomandare este foarte importantă în cazul contractelor ce sunt titluri executorii întrucât, pentru a începe executarea silită, companiile trebuie să depună la executorul judecătoresc exemplarele originale ale contractului sau copie legalizată după acestea”, se arată în analiza Filip & Company.

Variantele scanate cu semnăturile părților pot fi folosite în eventualele litigii ce ar putea apărea între părți, inclusiv pentru cererea de deschidere a procedurii insolvenței sau pentru înscrierea la masa credală, cu scopul de a dovedi existența contractului și a obligațiilor părților.

În caz de nevoie, se pot aduce și probe suplimentare, de exemplu email-urile prin care părțile au schimbat varianta finală și varianta semnată a contractului.

Ilustrație: © Oleksandr Malysh | Dreamstime.com

Team

Recent Posts

STUDIU: 60% dintre români au probleme cu greutatea

6 din 10 români sunt supraponderali sau obezi, arată studiul cantitativ „Incidența obezității în rândul populației din România”, realizat în…

12 minute ago

CFR Călători a introdus în circulație primul tren de călători nou

CFR Călători a pus în final în circulație începând cu data 20 noiembrie 2024, primul tren electric format din material…

42 de minute ago

Lucian Streche: „După orice boom, trebuie să existe și o cădere dramatică”

Lucian Streche este un profesionist cu peste 17 ani de experiență în domeniul investițiilor financiare, fuziunilor și achizițiilor de companii,…

49 de minute ago

Hanwha își deschide filială în România pentru a livra vehicule armatei naționale

Hanwha Aerospace România și-a luat angajamentul să sprijine modernizarea Fortelor Armate ale României și să contribuie la întărirea flancului estic…

o oră ago

Rezident, creștere de peste 50% în 2024 din închirierea apartamentelor în regim hotelier

Rezident, rețeaua de apartamente de închiriat în regim hotelier din București, Predeal, Constanța, Eforie Nord și camere duble la Corbu,…

o oră ago

Numărul autorizațiilor de construire din București s-a redus la jumătate, iar suprafața utilă a scăzut cu 62% în ultimii trei ani

Numărul autorizațiilor de construire emise pentru clădiri rezidențiale din București s-a redus la aproape jumătate în timp ce suprafața utilă…

2 ore ago