Interviuri Companii

#BizItalia: Transformare pentru energia viitorului

2 mart. 2022 4 min

#BizItalia: Transformare pentru energia viitorului

Reading Time: 4 minute

Dacă până acum provocarea a fost extinderea infrastructurii, de acum încolo firul roșu ce ne va ghida va fi electrificarea consumului, spune Monica Hodor, director general al E-Distribuție.

Ne confruntăm cu o criză energetică fără precedent, în care toate statele caută soluții. Fiind unul dintre cele mai mari grupuri energetice din lume și din România, cum vedeți rolul operatorilor de distribuție a energiei electrice în tranziția energetică?

Este adevărat că actuala conjunctură este fără precendent, dar la fel de adevărat este și că avem în față cea mai bună perioadă pentru a ne transforma, dacă luăm deciziile corecte și asumate pentru viitor. Oportunități precum Green Deal și Fit For 55 sunt în fața noastră. Depinde doar de noi, ca țară, cum le valorificăm.

Dacă până acum, pentru companiile E-Distribuție, care activează în trei zone din România, Banat, Dobrogea și sudul ­Munteniei, provocarea a fost extinderea infrastructurii, de acum încolo firul roșu ce ne va ghida va fi electrificarea consumului. Electrificarea este răspunsul la ceea ce vedem că se întâmplă în jurul nostru, chiar dacă, la o primă ­privire, ar putea părea paradoxal. Dar privim dincolo de conjuncturi și vedem că începe o nouă decadă, a electrificării.

Cum vedeți România electrificată? Este departe de noi această reprezentare? Și cum arată acest concept în realitățile românești?

Imaginaţi-vă o societate românească electrificată complet, cu un consum eficient de energie în locuinţe datorat unui contor inteligent, cu un consumator care participă direct la piaţa de energie în calitate de prosumator şi care îşi încarcă vehiculul electric oriunde s-ar afla. Pentru E-Distribuție, asta înseamnă o dezvoltare a rețelei noastre pentru a deservi un număr mai mare de persoane, precum și pentru a încorpora și gestiona fluxurile de energie electrică ce pot varia pe fondul cantităților tot mai mari de energie din surse regenerabile.

Totodată, înseamnă o dezvoltare a rețelei de energie pentru a facilita răspândirea mobilității electrice publice și private. Pentru toate acestea e nevoie de rețele de energie electrică mai reziliente, mai participative și mai durabile. Cât de departe este acest moment? Depinde de noi toți, actorii pieței energetice din România – companii, autorități, consumatori – să îl aducem cât mai aproape.

Care sunt acțiunile concrete ale E-Distribuție pentru a face din electrificare o realitate cât mai apropiată?

Acțiunile concrete sunt vizibile din 2005 încoace, de când investim continuu în calitatea serviciului de distribuție a energiei electrice. Acest lucru este vizibil în numărul și durata întreruperilor, doi indicatori cheie pe segmentul nostru. Consolidat, pe cele trei regiuni în care activăm, sun­tem cel mai performant distribuitor din România, după cum arată și rapoartele anuale ale ANRE avem cel mai mic număr și cea mai mică durată de întreruperi accidentale pe an din țară.

În 2005, aveam în jur de 800 de minute de întreruperi neprogramate pe an, în 2010 am ajuns la aproximativ 600, iar acum suntem la o medie de 100 de minute, posibile datorită investițiilor în rețea. Cumulat, între 2005 și 2020, investițiile Enel în România ajung la aproape 4,4 mili­arde de euro, cele mai multe vizând operațiuni de digitalizare și moder­nizare a rețelei de distribuție și în producția de energie din surse regenerabile. Doar în 2021, la nivelul companiilor E-Distribuție, investițiile au depășit echivalentul a 193 de milioane de euro. În Banat, Dobrogea și Muntenia, am adăugat 1.000 de kilometri de rețea la cei 131.000 de kilometri existenți, în beneficiul a mii de familii, inclusiv din medii defavorizate.

Ce presupune o rețea digitalizată? Cu ce e diferită de ceea ce știm deja?

O rețea digitalizată este, în primul rând, participativă. Adică permite diverșilor actori să interacționeze cu ea în siguranță. Nu putem vorbi despre o rețea digitalizată fără echipamentul ei cheie, contorul inteligent, care este precum fundația casei, fără de care nu se poate construi. În acest moment, suntem operatorul cu cel mai mare număr de contoare inteligente instalate în România, peste 1 milion, și ne continuăm planul ambițios.

Contorul inteligent permite atât operatorului rețelei, cât și consumatorilor să se folosească de energie în siguranță. Anul acesta derulăm un proiect complex, prin care actualizăm sau aducem la necesitățile reale de consum puterile instalate în locuințele unde acestea se depășesc în mod frecvent.

Așadar, în situația în care puterea avizată este depășită, iar consumatorul are un contor inteligent integrat, va primi mesajul “Putere depășită”, iar alimentarea cu energie electrică va fi temporar întreruptă, pentru siguranța persoanelor și a bunurilor. Puterea poate fi sporită printr-o cerere în acest sens, pentru ca ea să poată susține necesarul de consum.

De asemenea, rețeaua digitală ne poate spune unde sunt incidente de-a lungul ei și de ce tip, fără a fi nevoie ca echipe de electricieni să se deplaseze să cerceteze. Acest lucru este posibil prin intermediul unor senzori amplasați de-a lungul rețelelor, care ne transmit automat informații vitale pentru a putea interveni imediat, de la distanță. De altfel, prin fiecare proiect de extindere, am adăugat noi stații și posturi de transformare în rețeaua electrică, dotate cu echipamente de telecomunicații.

Digitalizarea permite rețelei să facă față mai ușor și condițiilor adverse de vreme, dar și să devină flexibilă și să permită procese mai complexe, precum cel de demand-response, un serviciu ­folosit cu succes pe alte piețe, dar care nu este încă reglementat în România.

În contextul creșterii fără precedent a costului certificatelor de CO2 și al țintelor ambițioase ale Europei cu ­privire la reducerea emisiilor de CO2, cum poate contribui un distribuitor de energie electrică la acest efort?

Responsabilitatea în ceea ce privește energia viitorului este a tuturor. Economia este în plină schimbare, iar electrificarea este singura cale pentru a atinge decarbonizarea, pentru a sprijini țintele climatice și un progres sustenabil. Consumatorii sunt cei care vor face tranziția treptată de la un consum de energie către unul de energie electrică tot mai mult bazată pe producția din surse ­regenerabile. La rândul nostru, ne-am pregătit deja companiile printr-un proces complex de transformare (Grid Blue Sky) care ne face să privim cu încredere înainte, având deja oamenii pregătiți pentru provocările digitalizării și ­infra­structura care să răspundă nevoilor curente. Noi suntem pregătiți. 

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 360 (21 februarie – 14 martie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: