fbpx
Resurse umane

Bogdan Comănescu: “War Room” pentru lideri în timpul coronavirusului

Scris de BizTeam
Bogdan Comănescu: “War Room” pentru lideri în timpul coronavirusului

Care sunt cele trei tipuri de reacție psihică la criză observate la leaderi, în timpul unui ”War Room”, și ce ar trebui să facă aceștia ca să re-devină un factor de progres pentru echipelele lor

În momentul în care o țară intră în război, generalii de armată și membrii conducerii politice organizează rapid ceea ce se numește „War Room”; se strâng toți într-o încăpere pentru a stabili strategia și misiunile de luptă. Ideea generală este aceea de a strânge toată informația vitală într-un singur loc pentru a fi analizată de toți factorii implicați și pentru a emite strategia de luptă care, ulterior, este transpusă în planuri, misiuni și responsabilități.

De Bogdan Comănescu

Beneficiile organizarii „camerei de război” – War Room – în afară de faptul că duce la alegerea ”strategiei de luptă”, sunt multiple:

1. posibilitatea de a analiza fiecare idee din mai multe puncte de vedere pentru a găsi cea mai avantajoasă perspectivă

2. posibilitatea de a impărtăși informații din toate domeniile pentru a putea lua decizii bine documentate

3. viteză mare de reacție a organizației pentru că orice decizie poate fi luată imediat

4. creșterea sentimentului de responsabilitate a celor implicați prin participarea lor directă la luarea deciziilor și, nu în ultimul rând

5. adoptarea unei atitudini de învingător care va fi transmisă întregii organizații împreună cu strategia și planurile adoptate.

Aceeași formă de organizare de tip ”War Room” o aplică toate companiile mari când sunt într-o situație de criză și trebuie să decidă rapid strategia de funcționare pe durata crizei și după criză. Aceeași formă de organizare am propus-o și noi clienților noștrii, încă din prima săptămână de la declararea izolării, cu scopul de a-i ajuta să adopte strategia de ”luptă” pe durata crizei provocată de COVID-19. Diferența majoră față de un ”war room” obișnuit a fost că, de data asta, am fost nevoiți să ne ”întâlnim” on-line, sub formă unor video-conferințe la care au participat toți factorii de decizie din compania clientului și consultanții noștri.

Nu am să vă povestesc ce anume am discutat și ce strategii am adoptat cu cele peste 40 de companii cu care am lucrat în prim săptămână fiindcă este ”secret militar” dar am să vă spun una dintre concluzii pe care le-am tras privitoare la Leaderi în situație de criză: în mod foarte previzibil, leaderii echipelor cu care am lucrat (Patroni, CEO, Top Management, Middle Management, etc.) se aflau într-una dintre cele 3 stări clasice: Fly, Freez sau Fight.

Unii dintre ei se aflau în stare ”Fly” – stare de fugă – panicați, deprimați, speriați, negativiști și gata să renunțe la luptă încă dinainte de a o începe. Alții se aflau în stare ”Freez” – stare de paralizie – dezorientați, indeciși, izolați (psihic și/sau fizic) de echipă și în stare de negare. Iar a treia categorie se afla în stare de Fight – stare de luptă – agitați, nervoși, supra activi, doritori de acțiune (chiar dacă nu le era încă clar care ar fi obiectivul) și deciși să facă ceva pentru a minimiza efectele negative sau chiar pentru a profita de situație.

De ce este importantă starea în care se află Leaderul?

Pentru că starea Leaderului se transmite întregii echipe și, chiar dacă membrii echipei au inițial o altă perspectivă asupra situației, din cauza stării leaderului, ajung toți să simtă, să vadă și să acționeze ca leaderul ceea ce reduce semnificativ capacitatea echipei de a se organiza eficient și de a ”lupta”.

Ce trebuie să facă Leaderul ca să re-devină un factor de progres pentru echipa lui?

  1. CONȘTIENTIZARE – În primul rând, trebuie să conștientizeze starea în care se află. Toate cele 3 stări (reacții psihice la amenințare) sunt nocive pentru eficiența echipei pe care o conduce. Acest lucru nu este tocmai ușor de făcut fiindcă este vorba de o reacție psihică și, ca urmare, este greu să îți dai seama singur de ea. Dar dacă știi că există acest fenomen și îți monitorizezi reacțiile sau dacă îți angajezi un coach de afaceri bun, se poate realiza destul de repede.
  2. CALM ASUMAT – În al doilea rând, trebuie să adopte ceea ce noi numim în Accelera o stare de ”calm asumat”: o stare de auto-control excesiv (self-leadership) în tot ceea ce privește imaginea sa, acțiunile sale, mesajele pe care le transmite echipei și deciziile pe care le ia. Fiecare dintre acestea trebuie să aibe la bază două întrebări importante: 1. ”Ceea ce am de gând să spun sau să fac, motivează echipa pe care o conduc?” și 2. ”Ce efect va avea acțiunea mea pe termen lung?”.
  3. RESPONSABILITATE ASUMATĂ – În al treilea rând, trebuie să își asume responsabilitatea pentru echipa pe care o conduce. Nu mă refer doar a motivul clasic (și real) al responsabilității văzută prin prizma ”Este echipa mea, muncește pentru mine deci ar trebui să am grijă de ea”, ci la ”responsabiltatea asumată”, responsabilitatea ca putere psihică și morală: ”Nivelul de trai al acestor oameni și al familiilor lor depinde acum de mine!”.
  4. ACȚIUNE – Și, în al patrulea rând, trebuie să catalizeze acțiunile echipei sale pentru că acțiunea elimină teama și reduce pierderile. Știu că primul gând este ”Și ce am putea să facem dacă totul este blocat?” dar 1. Nu este totul blocat! Majoritatea afacerilor încă funcționează (unele chiar au activitate mai intensă decât înainte de criză) și 2. ”Bad time is good for business!”. Angajează-ți un coach bun și organizează un ”War Room” (on-line) cu echipa ta. Vei găsi o groază de idei bune de pus imediat în aplicare pentru a-ți reduce pierderile sau chiar a câștiga în plus.

Și închei cu o întrebare: ”Ce gânduri ți-au venit în minte după ce ai citit cele de mai sus?”. Analizează-ți răspunsul la întrebare și vei descoperi în ce stare te afli și ce trebuie să faci mai departe!

Bogdan Comănescu este Sales Trainer și Business Coach la Accelera.

Bogdan Comănescu are 30 de ani de experiență națională și  internațională în marketing, vânzări și dezvoltare comercială. A dezvoltat proiecte comerciale în Franța, Germania, Italia, Spania, Cehia, Bulgaria, Austria, India și România pentru companii ca Accor, Allianz, Vodafone, Aliat Mercedes, BMW Bavaria Automobile și încă peste 350 de companii. A livrat, împreună cu echipa Accelera, training pentru peste 25.000 de cursanți cu o rată de satisfacție de 99,8%.Este autorul a numeroase articole publicate în revistele de specialitate și co-autor al cărților ”SECRETELE SUPERVÂNZĂTORILOR”, ”MAXIM – PSIHOLOGIA MOTIVĂRII FORȚEI DE VÂNZĂRI” și ”PRIMUL MILION DIN TRAINING”.

A primit 2 Titluri de ”SPEAKERUL ANULUI” (2012 și 2015).Este trainer și business coach certificat internațional. A împărțit scena cu Robin Sharma, Paul Martinelli, Alain Cardon și cu cei mai buni traineri din România.

Este fondator trendului ”Merit, Vreau și Pot!” – cele mai mari seminarii gratis de dezvoltare personală din România – prin care și-a dorit să dea acces la Know-how de calitate tuturor celor care vor să înveța dar încă nu au bani să poată participa la traininguri de calitate. Oamenii iubesc să lucreze cu Bogdan Comănescu fiindcă are o extraordinară experiență de afaceri și un puternic spirit practic.

Publicat la data de: 02-04-2020