fbpx
Resurse umane

Remote Management: Cum îți conduci echipa de acasă

Scris de Ovidiu Neagoe
Remote Management: Cum îți conduci echipa de acasă

Mulți dintre angajații români lucrează deja remote de mult timp, cu echipe și cu manageri risipiți în toate colțurile țării și ale lumii: inginerii care asigură mentenanța și intervenții la client, oamenii de sales (cu biroul în mașină), manageri regionali care își au biroul la ei acasă, evaluatori și auditori, etc. În Europa de Vest și în SUA, lucrul ăsta se întâmplă de ceva ani pentru “white-collars” (trendul fiind deja unul puternic crescător; supervizorul nostru din UK, de exemplu, lucrează de-acasă de peste 10 ani), iar pandemia Covid-19 și recesiunea economică din această perioadă vor accelera trendul și la noi în România.

De Viorel Panaite

Cum conduci însă o echipă care este departe de tine, fiecare membru lucrând din spațiul lui? Cum compensezi interacțiunile spontane de zi cu zi care facilitau colaborarea, luarea deciziilor în ședințe, facilitau productivitatea individuală și colectivă? Cum ții echipa unită, adunată și mobilizată – cu atât mai mult cu cât suntem o cultură gregară care acționează mai mult din emoție și sentimente? Iată mai jos câteva sugestii pe care să le testați și să le adaptați în propriul context, și care ar putea să va fie utile:

Acceptați că munca remote va fi folosită pe scară tot mai largă chiar și după ce trece criza. Asta e noua realitate.

Acceptați o perioadă în care în organizație va fi haos, frustrare, irascibilitate, productivitate scăzută, angajați care nu vor accepta acest mod de lucru (care pare atractiv la prima vedere) și care vor găsi mereu ceva care să-i nemulțumească. Până se vor adapta și vor accepta vor da vina pe calitatea infrastructurii pe care firma le-o pune la dispoziție, pe comportamentele greșite ale altora, pe lipsa de competență a managerilor de a conduce o echipă remote, etc. Nu aveți cum să evitați această fază. În 2009, la Human Invest, am schimbat modelul de business și am construit unul mai potrivit vremurilor de criză și celor care au urmat. Mie personal mi-a luat mult timp să accept că e în avantajul firmei că oamenii nu trebuie să mai vină la birou, că pot lucra de oriunde, că avem nevoie doar de un spațiu primitor în care să ne ținem ședințele, și doar de 20% din posturile de lucru cu care eram obișnuiți în 2008. Odată ce am acceptat asta, am început să văd și noi oportunități. Am fost poate cel care s-a opus la început cel mai mult muncii remote la noi în firmă pentru că nu puteam renunța la nevoia de control. Anii care au venit mi-au adus însă doar beneficii muncind în felul ăsta și mi-au ușurat în primul rând munca de conducere!

E normal să fie multe încercări până să ajungeți la o formulă funcțională. Deși pare simplu la prima vedere – dar nu e deloc așa – multe echipe reușesc cu greu să se re-organizeze în aceste zile pentru a lucra remote. Marea majoritate a organizațiilor își schimbă acum, în același timp cu trecerea la munca remote, și nenumărate procese de business pentru a se adapta momentului: oameni care pleacă în șomaj tehnic, echipe de “sales support” care merg să îi ajute pe colegii de la livrări din depozite, departamente întregi la care încă nu ajunseseră proiectele de digitalizare din firmă și nu au încă acces la o infrastructură digitală sigură și adecvată – sunt doar câteva situații de la clienți de-ai noștri, firme mari, multinaționale, care fac dificilă activarea în fugă a muncii remote. O mare parte dintre noi se simte deja bombardată de o avalanșă de întâlniri pe Zoom și Skype, iar numărul ședințelor pare că se dublează (nu mai vorbesc aici de efortul de a conduce și de a contribui la o ședință virtuală atunci când acest ritual este la început). E greu să-ți mai găsești timp să-ți faci treaba nu în 8 ore, ci în 12 ore de lucru într-o zi.

Luați-le și rezolvați-le pe rând! E o perioadă care cere efort suplimentar și peste care nu putem sări. Fazele de migrare și de tranziție sunt mereu obositoare. Dar în niște luni veți găsi formula pe care să o adoptați și care să vi se potrivească. Folosiți mijloacele pe care deja le aveți (chiar dacă nu sunt ideale) și faceți investiții noi doar dacă este absolut necesar (sau deloc). Felul în care veți ști să ascultați preocupările celor pe care îi conduceți vă va ușura munca de conducere.

Managerii cu mai puțină experiență de conducere a echipelor dispersate vor avea tendința să controleze fie prea mult, fie prea puțin munca oamenilor care lucrează remote. Nu sunt rețete aici, mai ales în vremuri tulburi și agitate. Frecvența raportărilor trebuie calibrată și reglată din mers, văzând-și-făcând, ținând cont de specificul și natura muncii: organizațiile nu sunt nici unități militare, nici cluburi de vacanță.

Întâlnirile colective trebuie dublate de întâlniri unu-la-unu pentru a ține echipa unită și productivă. În plus, managerii cu mai puțină experiență trebuie să învețe cum să implice toți oamenii care sunt prezenți la ședințele virtuale (știm cu toții cât de dificil este), cum să creeze colaborare între participanți chiar în timpul ședințelor acestora, să învețe să recapituleze și să sintetizeze mai frecvent punctele cheie, să învețe să asculte încă și mai bine, să se asigure că deadline-urile sunt clare și responsabilii sunt bine cunoscuți. Minuta ședințelor este și mai importantă pentru echipele care lucrează remote, iar regulile de folosire a tehnologiei trebuie urmate pentru a asigura un flux eficient de lucru.

Pe măsură ce vor învăța să facă aceste lucruri de bază, managerii vor observa că își vor calibra din mers stilul de leadership remote. Uitați-vă la acest moment ca la o oportunitate de învățare. Nu-i judecați pe cei despre care credeți că ar trebui să știe cum să vă conducă remote și nici pe cei pe care îi conduceți remote: învățăm acum împreună aceste lucruri!

Viorel Panaite este Managing Partner la Human Invest

Publicat la data de: 27-03-2020