fbpx
Mediul de afaceri

Octavian Bădescu: Devirusarea economiei

Scris de BizTeam
Octavian Bădescu: Devirusarea economiei

Mă număr printre puținii care afirmă cu tărie că modul în care politicul a abordat provocarea “coronavirus” a fost și este unul eronat conceptual, iar victimele crizei economice, provocate de maniera de intervenționism etatist, vor depăși victimele crizei medicale.

Text de Octavian Bădescu

Economia în general și cu precădere firmele mici și mijlocii sunt infestate de un “etatovirus” care se dovedește că produce o rată de mortalitate semnificativă.

Cel mai bun lucru pe care îl poate face Guvernul este să dea cât mai rapid undă verde reluării activităților economice și să lase în zona de acțiune a responsabilității individuale, a familiilor, echipelor, comunităților ceea ce aparține de fapt acestei zone.

Eu nu cred ca sunt mulți antreprenori care au pretenția să “primească” de la stat ceva  pentru care nu au plătit, să fie “protejați” fără să ceară, să le fie îngrădită libertatea atât timp cât nu deranjează pe alții. Majoritatea antreprenorilor, prin excelență, vor să-și “asume răspunderea” pentru consecințele propriilor decizii.

Prin urmare, Guvernul ar trebui să lase piața liberă să-și reintre în drepturi, limitându-se la a avertiza cu privire la riscuri și la a interveni punctual acolo unde poate și în limitele bugetare. Doar așa îi poate ajuta într-un mod sănătos pe absolut toți contribuabilii.

Antreprenorii au oportunitatea de a pune acum o presiune pe deplin justificată pe factorul politic. Însă nu pentru a primi bani; în orice caz, nu numai. Pentru a nu pierde și în viitor mai mult decât au pierdut sau pierd deja, statul trebuie determinat să își reducă atribuțiile și costurile. De asemenea, trebuie să se desfășoare într-un buget echilibrat, fără deficite permanente și fără supra-reglementare. În caz contrar, problemele vor fi mult mai mari.

În planul acțiunilor concrete la nivel “micro” este întotdeauna bine să fie urmărite câteva direcții, desigur în funcție de fiecare caz în parte:

  • În primul rând, este necesar ca toată lumea să se achite de toate obligațiile existente, altfel vor genera probleme altora și vor accentua criza;
  • În al doilea rând trebuie să vadă cum își pot reduce costurile prezente și viitoare, să aibă grijă la cash-flow, însă fără a reduce mult din zona de marketing, publicitate, PR;
  • Trebuie să rămână prezenți în mintea consumatorului și pot beneficia de oportunități din această perspectivă în această perioadă, de avantaje comparative în cazul în care competiția e debusolată și își diminuează comunicarea;
  • În egală măsură, reamintesc faptul că în perioade de criză cresc și au succes sistemele, modelele și liniile de business “low-cost”, “modulare”, “flexible”, proiectele care vizează nevoi aflate la baza piramidei lui Maslow, prin urmare e bine să se uite ce anume pot construi pe astfel de zone, cu accent pe diferențiere și pe specularea avantajelor competitive unice fiecărei companii;
  • Nu în ultimul rând, să nu uite că în astfel de momente turbulențe pot face mai mulți pași înainte sau înapoi, deci e posibil și bine sa “ardă” mai rapid etape, în drumul lor “înainte”.

Le doresc tuturor oamenilor de afaceri ceea ce îmi doresc și mie – înțelepciune, echilibru, prudență și curaj, în sensul asumării unor riscuri calculate. Să nu uite să solicite activ a fi, dacă nu ajutați, cel puțin lăsați în pace de către stat, iar peste câțiva ani vor fi mai puternici ca niciodată. Să se implice în măsura în care vor putea în diferite organizații, alocând resurse pentru a avea un cuvânt de spus și la nivel politic, întrucât alternativa se pare că uneori se poate dovedi a fi mai costisitoare.

Octavian Bădescu este fondator Freedom Group și cofondator Sameday Courier, business vândut în 2017 către eMAG.

Publicat la data de: 01-04-2020